Praha - Každý desátý vlak v Česku nepřijede včas. Hejtmanům došla trpělivost a hodlají zpoždění regionálních lokálek pokutovat.
Trpělivost před nedávnem došla Olomouckému kraji. Rozhodl se pokutovat ČD za zpoždění regionálních vlaků, na něž přispívá stovkami milionů korun, o pokutování ČD však uvažují také další hejtmani. České dráhy většinou zpoždění omlouvají rekonstrukcí hlavních tratí, na kterých nabírají zpoždění rychlíky a následně regionální vlaky, kraje to ale odmítají.
„Jedna věc by byla, kdyby ta zpoždění byla vlivem koridorů, ale děje se to i na tratích, které nesouvisejí se stavbou koridorů,“ stěžuje si náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák. Mluvčí ČD Ondřej Kubala nato reaguje tím, že bohužel, pokud máte rozestavěný koridor mezi Zábřehem a Červenkou, a k tomu ještě vlaky, co jedou na sever, musí přejet rozestavěným Kolínem, tak to odnáší Olomoucký kraj.
Podle aktuálních údajů je v ČR opožděno asi 13% vlaků, zbylých 87% dojede včas. Radek Joklík z ČD je přesvědčen, že vzhledem k rozsahu stavební činnosti jde o dobrý výsledek. Kraje ovšem i nadále trvají na pokutách, jejichž přesnou výši zatím jen odhadují. „Nedá se to nyní říci přesně, ale musí to být vyvážené. Na jedné straně ČD platíme za náš kraj necelých 400 milionů korun, tak ty sankce asi nemůžou být o stokorunách,“ říká ústecký hejtman Jiří Šulc.
Kraje navíc tvrdí, že ČD po nich žádají více peněz za stejný rozsah dopravy. Mnozí hejtmani už proto sáhli k razantnímu kroku a například v Ústeckém kraji místo některých vlaků vyjedou autobusy. Někde ale nepomáhají ani pokuty. Mluvčí kraje Jiří Klement ze zkušenosti říká, že od letošního března podléhají zpoždění vyšší než 20 minut uvnitř Jihomoravského kraje penalizaci. Toto však není zejména s ohledem na hranici 20 minut dostatečně účinné.
zdroj: Deník
| 27.10.2007 (13:00)
No tady se ukazuje, že "jediný způsob jak dobře vyřešit (ne)čekání přípojů je jezdit včas". :-)
A já dodávám: Ujíždět (ale zase ne pitomě o pár minut, má-li přípoj vaty), ale cestujícím zajistit náhradní dopravu (autobus, taxíka, jiný vlak,...) - jen tak se dosáhne konce lenosti tvořit výlukové (a vůbec vyvatované) GVD.
Takze jsem ale na vazkach, protoze spousta predchozich prispevku trvala na tom, ze za to muzou cestujici:-))
1) Včas znamená v železniční terminologii zpoždění do 5 minut. Asi máte pocit, že zpožděných vlaků je podstatně víc než uváděných cca 10 %. Tato "nesrovnalost" spočívá v tom, že těch 10 % vlaků vozí cca 30-40 % (je to můj odhad) cestujících. Pak už to docela sedí.
2) Minulý týden byla reportáž na Primě, ve které z vyjádření železnice plynulo, že Dráha naprosto rezignovala se zpožděním cokoliv dělat ("my za to nemůžeme, to koridory, nedá se s tím nic dělat..."). Nevím, jestli pokutování ze strany krajů či ministerstva je to nejlepší řešení, ale KONEČNĚ se našel někdo, komu to není lhostejné a má snahu s tím něco udělat!
3) Zpoždění způsobená sebevrahy, lomem kolejnice, vichřicí apod. jsou co do počtu zcela marginální. Dokonce ani technické závady na trati či vlacích nejsou tou hlavní příčinou. Hlavní příčinou je jízdní řád, který je nevyjezditelný! ČD se ohánějí tím, že nemají lidi na to, aby se pro každou výluku tvořil výlukový jízdní řád. Copak jim zaměstnat pět nebo deset lidí nestojí za výrazné snížení naštvanosti cestujících a zlepšení vlastního image? Výluky mezi Olomoucí a Zábřehem trvají nějakých 9 měsíců - proč neexistuje výlukový jízdní řád? Poláci mají na trati do Warszawy výluku a výlukový jízdní řád. Co na to České dráhy? Nic. Jenom v IDOSu se to nějak zpytlíkovalo - např. EC 106 ujede podle IDOSího jízdního řádu 14km trať z Petrovic do Bohumína za 2 minuty, tj. 420 km/h. Kam se na nás hrabe TGV! Kdyby existovaly výlukové jízdní řády, cestující by věděl, které přípoje nevyjdou a naplánoval by si cestu jinak. Třeba i jinak než vlakem, ale s pocitem, že se na dráhu může spolehnout a příště, až bude spoj, který se mu bude hodit, tak ho s radostí použije. Pravda, musel by se před každou cestou podívat, jak to jede, ale v situaci, kdy vlaky jezdí každou chvilu jinak, to holt jinak nejde. Teď máme sice jízdní řád platný beze změn celý rok, ale vlaky podle něho nejezdí, takže je prakticky k ničemu.
4) Kdyby nebyla zpoždění, nebylo by potřeba řešit, jestli přípojné vlaky mají čekat nebo ne. Pár lidí tady napsalo, že když regionální vlaky nebudou čekat na zpožděné přípoje, tak takovou dopravu "děkuji, nechci". Člověk, který jezdí vlakem 20 minut do práce a 3x týdně bude mít zpoždění 15 minut (a šéf začne hrozit vyhazovem), tak má jistě stejný názor - "děkuji, nechci". Proč by cestující na trati z Děčína do Rumburka měli trpět kvůli výluce někde u Olomouce? A proč by na to měl doplácet hejtman (a to i doslova - viz názor MZ, že by měl hejtman platit taxíky těm, kterým to ujelo)? On si přece Keplera neobjednal. Správné hlášení rozhlasu by mělo být "Vážení cestující, omlouváme se Vám, že jsme Vám slíbili přípoj v Děčíně, ale nebyli jsme schopni Vás dopravit včas do přestupní stanice, a proto si na další přípoj počkáte dvě hodiny. Děkujeme za pochopení." ÚPA tady napsal, že když přípojný vlak v Chlumci počká na něho 20 minut, je šťastný jako blecha. Asi nikdy pořádně nepřemýšlel, co tím způsobil. Iks cestujících (možná pár desítek) šťastných jako blecha ušetří 40 nebo 100 minut. Doprava v hradeckém kraji se z toho bude vzpamatovávat půl dne a tisíce cestujících v rámci kraje budou mít zpoždění do 20 minut. Pokud ovšem bude chtít někdo cestovat z kraje někam dál (Praha, Brno, Ostrava, apod.) - a těch bude podstatně víc než iks - budou mít smůlu. Rychlíky v Chlumci, Hradci či Pardubicích nebudou čekat 20 minut ani náhodou (popsanou situaci jsem na vlastní kůži zažil přímo v Chlumci). Takže počáteční dobrý úmysl počkat s přípojem se nakonec proti cestujícím obrátil s daleko větší intenzitou. Dokonce i jeden novinář z idnesu si toto uvědomil ("vlak na mě počkal, ale možná jsem způsobil někomu jinému daleko větší potíže")! Osobně se domnívám, že nečekání regionálních vlaků na dálkové je krokem kupředu. Aspoň někde bude na vlaky spolehnutí.
Uf, to jsem se rozepsal. Už toho nechám.
Pro ty co tu zavrhují systém pokut za spoždění... nějaká jiná lepší cesta k jejich odstranění ?
Když bude zaveden nějaký takový primitvní systém pokut, tak to povede hlavně k tomu, že se zkrátí čekací doby a přípoje budou ujíždět. Není to tak jednoduché, měla by se pak zavést i pokuta za zmeškaný přípoj atd..
A (obecně) pokutu si nikdo samozřejmě do nákladů dát nesmí, ta se platí ze svého...
A taky by měl v hospodě pokutovat ty, co si dlouho vybírají. Neřádi. A po odchodu si neumyjí nádobí (to ještě k těm dveřím ;).
Tak jsem to po sobě přečetl. ;)
Souhlasím problém je zejména v lidech. Jsou nedisciplinovaní. A taky neochotní a rozhodně v cestujícím nerozeznali klienta a zdroj obživy (kterým (to druhé) bohužel pro celkem divoký, neprůhledný a špatně vykazatelný systém dotací vlastně není)... Jo a vesměs nosí modré uniformy.
Rozumějme si, to neznamená všichni, ale je jich napříč celým národním podnikem dost na to, aby ho táhli ke dnu... a je celkem jich je moc.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










