Březno u Chomutova - V tunelu na nové přeložce železniční trati Žatec – Chomutov se u Března propadly koleje. Stalo se tak v neděli 23. září, trať byla kvůli tomu 24 hodin zavřená. Nákladní vlaky využívaly objízdnou trasu, osobní přepravu České dráhy nahradily autobusy. „Pokleslou kolej jsme podsypali štěrkem a podbili. Provoz byl znovu obnoven, byť se sníženou rychlostí,“ uvedl Rudolf Galbavý, přednosta železniční stanice Chomutov.
Stav kolejí na trati mezi Březnem a novou zastávkou v Droužkovicích sledují odborníci, kteří tam provádějí měření. Odborná geotechnická firma zpracuje návrh projektu průzkumu v oblasti poklesu koleje formou kopaných sond a penetrace. „Geofyzikálnímu průzkumu podrobí i celý úsek zářezu v délce asi 500 metrů,“ uvedla Anna Kodysová, vedoucí kanceláře generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty.
Pozdě a ještě s problémy
Na základě výsledků sond se budou dělat případná další opatření. První vlaky vyjely na přeložku železniční trati u Března letos 1. dubna. Po nových kolejích měly přitom vlakové soupravy jezdit už od ledna 2004. Práce zkomplikovala a prodražila právě výstavba tunelu dlouhého 1,7 kilometru. Jeho strop se několikrát propadl, původní termín tak nebylo možné dodržet. Na možná rizika při využívání přeložky upozornilo odborové sdružení železničářů. Odboráři poukazují na geologickou nestabilitu území. Přeložka uvolnila zásoby hnědého uhlí pod starou železniční tratí a umožní jeho těžbu.
zdroj: Žatecký a lounský deník
Propad trati způsobilo podloží
Odborníci už znají příčinu havárie na železniční trati Žatec – Chomutov na novém úseku u Března, která tam před třemi týdny zastavila na 23 hodin provoz. Na základě průzkumu zjistili, že k vybočení koleje a jejímu náhlému poklesu došlo kvůli jílovitému podloží. „Trať v úseku osmi set metrů až jednoho kilometru vede zahloubeným zářezem, který prochází uhelnou slojí. Jílové těsnění, které bylo použito a jevilo se tím nejspolehlivějším, zdegradovalo. Začalo měknout a chovat se jako vodní postel. Začalo plavat,“ upřesnil důvod ředitel stavby Milan Majer.
Zastavení provozu na tratiA co tato slova znamenají v praxi? Od 9. do 22. listopadu bude na trati zastaven provoz a probíhající stavební práce spolknou miliony korun. „Musíme vyhloubit násyp až na rostlé podloží do hloubky minimálně dvou metrů a zpevnit ho speciálním materiálem – mechanicky zpevněným kamenivem,“ naznačil sled prací.
Proč tato metoda nebyla použita při stavbě tunelu? „Mechanicky zpevněné kamenivo je metoda stará dva roky. Projekt se dělal podstatně dřív,“ vysvětluje Majer. Čtrnáctidenní výluku by cestující jezdící po zmiňované trati neměli citelněji pocítit. „V úseku Chomutov–Březno, případně Chomutov–Žatec budeme zajišťovat náhradní autobusovou dopravu,“ sdělil vrchní přednosta chomutovského nádraží Rudolf Galbavý. „Uzavření tratě z podobných důvodů by se nemělo v budoucnu opakovat. Jílové těsnění má v ostatních částech trati jiné podmínky,“ dodal Milan Majer.
zdroj: Žatecký a lounský deník
1 2 | Zpráv na stránku: |
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.