Sokolov - Společnost Railtrans se rozhodla své aktivity v dálkové osobní železniční dopravě utlumit a projekt RT-Express Praha - Ostrava ukončit. Jako jeden z důvodů firma uvádí objednání nových vlaků Praha - Brno státem. Její expresy z Prahy-Holešovic do Ostravy se už tak do grafikonu nevešly a musely by jezdit z Prahy-Smíchova přes Malešice, vzhledem ke zmenšené kapacitě úseku Libeň - Běchovice kvůli zahajované rekonstrukci této části koridoru. Podle společnosti Railtrans ze vzájemného jednání Českých drah a státu vyplynulo, že stát bude napříště u ČD objednávat (tedy i dotovat) i výkony vlaků kategorie IC/EC, což představuje na relaci Praha - Ostrava přímou konkurenci jejím expresům. Zároveň by tak prý stát mohl projekt RT-Express zablokovat z důvodu "ohrožení dopravy ve veřejném zájmu". Celou tiskovou zprávu lze nalézt na stránkách Railtrans.
zdroj: Railtrans
TOHLE je největší mess jakej mohl nastat. Odepřít někomu přístup na trh a navíc dotovat i meziregionální spoje... to se opravdu můžou přejmenovat zpátky na ČSD.
Vím že HV není a proto se nejede, ale takhle postavené zdůvodnění se hodí do krámu, protože je ve stylu "To já ne, to oni". Ale rozhodně nechci nějak do RT rýpat nebo tak, jen mě zarazil tón jak to z informace tu vyznělo...
Počkat, takže něco jako transparentní vyúčtování pro kraje za Os a Sp a za R a Ex pro MD není? To se prostě ten bordel sečte dohromady a rozhodí se to dle objednavatele spoje? včetně IC/EC/SC? tak jak se může ČD dostat do ztráty? A jak může hospodařit se ziskem? vždyť až se bude tohle vše dotovat tak musí vykazovat jen 0 ne? Ledaže by si nechávali zist z neztrátových spojů jako raní SC, pokuď je neztrátové.
Zde bych opravil jednu drobnost - spoje RT by nemohlo zablokovat ministerstvo dopravy, ale Drážní úřad. Ten je oním "nezávislým" regulačním subjektem podle odstavců 129 a 130 nového věcného zákona o železniční dopravě, který může odepřít přístup k trhu "ohrožujícímu" dopravci. Také bych podotkl, že nové expresy Praha - Brno objednané do stávajících poloh RT objednalo ministerstvo dopravy samozřejmě u ČD bez výběrového řízení. Dále bych doplnil, že neméně závažnou příčinou nespuštění provozu je jen (záměrný) nepatrný pokrok v procesu schvalování moderních lokomotiv Siemens pro naše tratě. Řekl bych, že v tomto článku jsou důvody k ukončení projektu RT-Express seřazeny podle závažnosti vzestupně. Závěrem celé peripetie RT-Expressu je docela slušný obrázek o "otevřenosti" našeho železničního trhu a úzkých vztazích mezi státem a ČD.
A druhá věc co mě zaujala je to, že budou vlaky IC/EC dotované a objednávané státem to je teda husté, to poslední podnikatelské ryziko u ČD bude SC?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.