..: Železniční viadukty u Hranic se dostaly na seznam kulturních památek :..

Ilustrační obrázek Hranice na Moravě - České dráhy již nebudou moct zbourat historické viadukty u Hranic. Tři železniční viadukty na trati z Přerova do Lipníka nad Bečvou totiž nyní ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku. „Hned, když nám na jedné schůzce řekli zástupci ČD, že uvažují o zbourání viaduktů kvůli tomu, že jejich cihlová část chátrá, okamžitě jsme požádali, zda by je ministerstvo nemohlo prohlásit za památku,“ řekl mluvčí hranické radnice Petr Bakovský. „Viadukty jsou vzácnou technickou stavbou, a navíc jsou jednou z místních dominant,“ dodal.

Podle Ivy Orálkové z olomouckého pracoviště Národního památkového úřadu jsou navíc hranické viadukty také technicky náročnou stavbou a patří k předním železničním mostním stavbám dochovaným v autentické podobě. „K zapsání na seznam památek přispělo také to, že trojice viaduktů dokládá vývoj dopravního stavitelství v regionu a vhodně dotváří krajinu,“ vysvětluje Iva Orálková. Vrchního přednostu Správy dopravní cesty Olomouc Václava Johna zpráva o zařazení stavby mezi památky překvapila. „Zatím jsme ji oficiálně nedostali, takže nevím, jaké podmínky z toho pro nás plynou,“ uvádí John. Podle něj je krajní z viaduktů již dlouho nepoužívaný a jeho technický stav velmi špatný. „Jsou tam cihelné klenby. Jenom podle předběžných odhadů bychom k jeho záchraně potřebovali zhruba 100 milionů korun,“ uvedl již dříve. Část viaduktů z roku 1846, které nejsou v dobrém technickém stavu, přestaly dráhy využívat již v roce 1996.

 
Zdroj: Deník a Mladá fronta DNES
Autor fotografie: Duhy


Adys Poslat mail autorovi | 13.9.2007 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Glagol  mail  
13.09.2007 (13:29)  
Huffnagel&123-naprostý souhlas, všetko popíliť.
A guľu dolu!
13.09.2007 (11:23)  
Duke123, Huffnagel, KAROTKA: Starý viadukt je pěkný a nahradit ho nějakou fádní novostavbou typu novodobých dálničních mostů by byla věčná škoda. Zcela nesouhlasím s kategorickým odmítáním snah o ochranu přírody, krajiny a kulturních památek. Nebo už jsme snad takoví barbaři? Pokud něco vlastním (odnímám ostatním volný prostor), je to především závazek, z nějž vyplývá povinnost se o to řádně starat, i s přihlédnutím ke kulturním hodnotám. Řešení je tedy nasnadě: Náklady zaplatí vlastník, přičemž případný kladný rozdíl mezi cenou stavby nového a cenou opravy starého může být dorovnán z fondů určených k ochraně kulturního dědictví. Není tedy myslím žádný důvod hledat záminky ke slovním útokům...
13.09.2007 (11:21)  
Uvidíme... Aby to nedopadlo jako u národní kulturní památky "11914 / 7-8762 železniční most - Ivančický viadukt"
13.09.2007 (10:50)  
Mezi náma tyhle viadukty jsou aspoň pěkný stavby a do krajiny dobře zapadají. Co absolutně nechápu je památková ochrana pošty vedle brněnského nádraží. Ta je pěkně hnusná.
13.09.2007 (10:22)  
duke123: souhlas! Památkáři, zelení, odboráři...
13.09.2007 (10:00)  
Kubíček) Ano, patří SŽDC, ale třeba u Prosenického viaduktu stojí cedule "Majetek ČD, zákaz vstupu!" :D já osobně vydím v tomto výhodu, chránit se chce totiž hlavně ten z viaduktů, na kterém nejsou koridorové koleje, nýbrž jen "Drahotušská spojka" -kupodivu právě ten je více na očích městu. Koridor vede po druhém, který je postaven za ním a nově opraven.
13.09.2007 (9:54)  
Sto milionů je dost, za to by byl nový ne?
13.09.2007 (9:40)  
Asi blbá otázka, ale viadukty patří ČD?:-O Já myslel, že SŽDC...
registrovaný uživatel Lukess  mail  
13.09.2007 (9:21)  
A kdyby viadukt s zbourali, po čem by "pomalíno" překonávalo tu hranickou propast?
13.09.2007 (9:07)  
A já bych hned věděl, kdo má těch 100 milionu zaplatit.
Pamatkáři jsou brzda pokroku, když nemám na údržbu nepotřebného objektu, jak mě může někdo nutit ho udržovat?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko