..: Brněnský primátor chce nechat přepracovat projekt přesunu nádraží :..

Brno.hl.n.Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.

Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.

Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:

  • Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
  • Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
  • Riziko prodloužení cestovní doby
  • Riziko chybného politického rozhodnutí
  • Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
  • Riziko dosažení tržeb
  • Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
  • Riziko nedokončení rozvojového záměru
  • Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
  • Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu

Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.

Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.

Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)


Jik | 2.9.2007 (18:46)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JnR 
07.09.2007 (19:28)  
O severojižním tunelu ("severojížní diametr") se reálně uvažuje (uvažovalo). Měl (by) sloužit i pro městskou dopravu, takže tunel pro něco typu metro i pro příměstské vlaky, takže by tam bylo víc zastávek. Variant vedení je (bylo) víc, ale nejspíš Hlavák - Česká - Veveří - Slovanské náměstí - s napojením buď v Kr. Poli nebo Řečkovicích.
Povodně bylo takové spojení myšleno jako součást projektu odsunu nádraží (jako kompenzace zvětšení vzdálenosti), pak se ale odsun kvůli financím osekal na čistě odsun a zůstal ten paskvil, který se plánuje dnes. Dnes to v podstatě stojí tak, že buď se dají obrovské peníze na odsun a nezbude na potřebný diametr, nebo se nechá nádraží v centru a nebude akutní potřeba diametr stavět (samozřejmě, ale postavit lze a bude mít svoje uplatnění).
07.09.2007 (12:12)  
Zajímavý návrh - podzemní dráha se má budovat i v Praze do Ruzině - taky se zastávkama. Pro CityElephanty ideální i pro lidi - rychlé a dobré spojení seberu s jihem.

Tahle myšlenka je dobrá, ale obávám se že z technických důvodů to je asi neproviditelné - Město je podkopané a taky ta stoka.. I metro v Brně ztroskotalo kvůli tomu, že vlastně nikdo neví v jakém stavu je podloží města - je tam spousta tunelů ze středověku a špatné podloží. Tak možná proto ty tunely nebudou - ale jen možná - nejsem na to odborník.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.09.2007 (8:19)  
ad hanaak:

Máte tedy na mysli obnovit puvodní trasu Tišnovky skrz Brno?
registrovaný uživatel hanaak 
06.09.2007 (19:39)  
sice se tu řeší nádraží, ale nebylo by od věci narovnat trať od severu? z kr pole vede trať kolem královopolské a poté se otáčí směrem k lesné a dále na maloměřice...
možná je to totální kravina, ale od královopolské vede po povrchu vlečka(tzn. ... nová trať by mohla v její trase zůstat pod povrchem) a někde u plavečáku by se zanořila a světe div se, tunel z ponavy na současné hlavní nádraží(ev. odsunutou polohu na nových sadech) by měl tak 2 km .... docela by to urychlilo trasu a fajn by mohli být 2 podzemní zastávky - na lužánkách(předpokládaná výstavba nového fotbalového stadionu 20-30 osob, ostatní sporotvní zařízení, možná přibyde pár administrativních věžáků)+ přestup a další na moraváku(přestupní uzel zcela v centru)
...taková teorie při nádraží v poloze u nových sadů
jo, jsou tam problémy typu, že by se trasa křížila ze zaklopenou ponávkou a páteřní kanal. stokou, ale to je řešitelné
co by jste na to řekli kromě toho, že by to bylo drahý:)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
06.09.2007 (16:18)  
pro vikititor:

.. takže se Brno skutečně pod heslem "nová nádraží" stěhuje do Schwechatu k letišti?
06.09.2007 (14:30)  
Stoupa JnR M: a až se zaplní to jižněji postavené nádraží od toho jižního, tak se postaví ještě kousek za brnem - nakonec budem chodit na vlak až do Břeclavi :)))
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
05.09.2007 (21:50)  
Původní bych nechal sloužit příměstský dopravě a nějakejm rychlíkům a pro SC/EC/IC v budoucnu možná i nějaký rychlovláčky postavit nový nádražíčko v místě odsunutého a mezi oběma nádražíma by moh jezdiit v elefoň mýsto tramvají..:)))
05.09.2007 (20:45)  
Re Kapacita
Podle toho co jsem cetl ja v planu rozsireni nakladniho prutahu na sest koleji, vcetne rekonstrukce vsech mostu (Plotni, Dornych, Ponavka, Masna, Svitava, Charbulova, Olomoucka, Nezamyslova, Taborska, Jilkova, Filipinskeho, Mozna Zabrdovicka) vcetne asi i naspu.
Kdyz nad tim tak premyslim, tak asi bude reko puvodni polohy levnejsi - usetri se neco za nadrazni budovu a tech mostu tolik neni.

Dale by se mela v ramci tohohle zrusit Dolni herspice a misto toho postavit nova zastavka v miste krizovani Videnske.
05.09.2007 (18:21)  
Omlouvám se s tou nákladní dopravou. Moje chyba. Pardon, :-).
registrovaný uživatel stoupa  mail  
05.09.2007 (16:05)  
ad M:

.. ale to už pak udělat nepude, poněvadž "to celý" bude obestavěný skleníkama s nabídkou kancelářských prostor ....
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko