Brno - Primátor města Brna Roman Onderka se rozhodl na základě analýzy společnosti Cityplan prosazovat přepracování projektu přesunu brněnského hlavního nádraží. Nová verze by měla zohledňovat připomínky studie. Primátor proto svolá schůzku všech zainteresovaných subjektů, která by se měla uskutečnit v co nejbližší době. Spory o to, zda nádraží pouze rekonstruovat nebo přesunout se táhnou již delší dobu. Analýza, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat za 3,5 miliónu, porovnávala obě varianty přestavby brněnského železničního uzlu, hodnotila rizika projektů, jejich potřebnost a náklady s nimi spojené.
Riziko, že projekt přesunu nádraží nebude dokončen tak jak je plánovaný, je podle analýzy 30 procent. Vysoké riziko podle ní představuje možné dodatečné navyšování nákladů, které by se v případě varianty přesunu nádraží mohly celkově vyšplhat až na 29,4 miliard korun, v případě rekonstrukce nádraží na 24,9 miliardy Kč (překročení o 50 procent). Tyto dodatečné náklady by mohly být způsobené především prodloužením termínu výstavby. Rovněž jako nebezpečná se podle dokumentu jeví možnost nenaplnění modelu financování. "Všechny spolufinancující subjekty očekávají, že významný podíl - řádově 85 procent bude uhrazeno z prostředků EU". Může se stát, že prostředky nebudou disponibilní anebo výše uznatelných nákladů bude nižší než očekávaná. Podle primátora by tak hlavní investor Správa železniční dopravní cesty měl projekt upravit tak, aby se riziko snížilo alespoň na 15 procent.
Další významná rizika projektu odsunuté varianty tak, jak je uvádí analýza:
- Riziko vyvolaných investičních nákladů MHD (největší riziko odsunuté varianty)
- Riziko vyvolaných provozních nákladu MHD (největší riziko odsunuté varianty)
- Riziko odvolacích řízení a soudních sporu na vydaná rozhodnutí, nesouhlas veřejnosti, majetkoprávní problémy
- Riziko prodloužení cestovní doby
- Riziko chybného politického rozhodnutí
- Riziko památkové ochrany objektu k využití nebo rekonstrukci
- Riziko dosažení tržeb
- Riziko zvýšených nákladu za výkup nemovitostí
- Riziko nedokončení rozvojového záměru
- Riziko jiných než očekávaných účinků projektu
- Riziko nehodovosti a přepravy nebezpečného nákladu
Největší riziko varianty rekonstrukce stávajícího nádraží je nebezpečí překročení investičních nákladů, následuje riziko odvolacích sporů spolu s rizikem stavebně technických komplikací, rizikem nenaplnění modelu financování a rizikem památkové ochrany.
Primátor dokument chválil. "Analýza, to je 3,5 milionu korun kvalitních názorů," řekl Onderka. Dále uvedl, že dokument bude důležitý, až bude České republika žádat o peníze z Bruselu. Je z něj prý dobře patrné, že projekt, který město podporuje, je z hlediska budoucího rozvoje města ten nejlepší. Celkově se bude město na investici podílet třemi miliardami korun, celkové náklady však přesáhnou 20 miliard korun.
Zdroj: archiweb.cz (původ ČTK), Analýza variant přestavby železničního uzlu (europointbrno.cz)

Povodně bylo takové spojení myšleno jako součást projektu odsunu nádraží (jako kompenzace zvětšení vzdálenosti), pak se ale odsun kvůli financím osekal na čistě odsun a zůstal ten paskvil, který se plánuje dnes. Dnes to v podstatě stojí tak, že buď se dají obrovské peníze na odsun a nezbude na potřebný diametr, nebo se nechá nádraží v centru a nebude akutní potřeba diametr stavět (samozřejmě, ale postavit lze a bude mít svoje uplatnění).
Tahle myšlenka je dobrá, ale obávám se že z technických důvodů to je asi neproviditelné - Město je podkopané a taky ta stoka.. I metro v Brně ztroskotalo kvůli tomu, že vlastně nikdo neví v jakém stavu je podloží města - je tam spousta tunelů ze středověku a špatné podloží. Tak možná proto ty tunely nebudou - ale jen možná - nejsem na to odborník.
Máte tedy na mysli obnovit puvodní trasu Tišnovky skrz Brno?
možná je to totální kravina, ale od královopolské vede po povrchu vlečka(tzn. ... nová trať by mohla v její trase zůstat pod povrchem) a někde u plavečáku by se zanořila a světe div se, tunel z ponavy na současné hlavní nádraží(ev. odsunutou polohu na nových sadech) by měl tak 2 km .... docela by to urychlilo trasu a fajn by mohli být 2 podzemní zastávky - na lužánkách(předpokládaná výstavba nového fotbalového stadionu 20-30 osob, ostatní sporotvní zařízení, možná přibyde pár administrativních věžáků)+ přestup a další na moraváku(přestupní uzel zcela v centru)
...taková teorie při nádraží v poloze u nových sadů
jo, jsou tam problémy typu, že by se trasa křížila ze zaklopenou ponávkou a páteřní kanal. stokou, ale to je řešitelné
co by jste na to řekli kromě toho, že by to bylo drahý:)
.. takže se Brno skutečně pod heslem "nová nádraží" stěhuje do Schwechatu k letišti?
Podle toho co jsem cetl ja v planu rozsireni nakladniho prutahu na sest koleji, vcetne rekonstrukce vsech mostu (Plotni, Dornych, Ponavka, Masna, Svitava, Charbulova, Olomoucka, Nezamyslova, Taborska, Jilkova, Filipinskeho, Mozna Zabrdovicka) vcetne asi i naspu.
Kdyz nad tim tak premyslim, tak asi bude reko puvodni polohy levnejsi - usetri se neco za nadrazni budovu a tech mostu tolik neni.
Dale by se mela v ramci tohohle zrusit Dolni herspice a misto toho postavit nova zastavka v miste krizovani Videnske.
.. ale to už pak udělat nepude, poněvadž "to celý" bude obestavěný skleníkama s nabídkou kancelářských prostor ....
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
