..: Letošní investice ČD do osobních vozů přesáhnou 2,6 miliardy :..

Ilustrační obrázekPraha - České dráhy letos za obnovu vozového parku osobní dopravy utratí 2,69 miliardy korun. 1,6 miliardy chtějí najít ve vlastních zdrojích, zbytek budou hradit z úvěru. Peníze jdou jak na přestavbu starších vozů řady 810, 010 a Postw, tak na nákup nových jednotek a vozů 471, WLABmz, Bmz a Ampz. Tento rok ČD převzaly 3 vozy Ampz, 11 vozů Bmz a 7 lůžkových vozů vozů WLABmz. Dále převezmou celkem 9 elektrických jednotek 471 - CityElefant, 21 dvouvozových a 7 třívozových Regionov (rekonstrukcí z 810+010), a 5 řídících vozů řady 954 (z Postw). Dráhy od nového jízdního řádu 2007/2008 počítají nově s provozem jednotek 471 z Prahy až do Ústí nad Labem a z Ostravy směrem na Olomoucko.

Blíže o řadách 810 a 814

Motorové vozy řady 810 (dříve M 152.0) mají za sebou dlouhou historii a zřejmě i dlouhou budoucnost. Jejich sériová výroba probíhala v letech 1975 - 1984 a úspěšně nahradily řadu 801 (dříve M 131.1). Pro provoz na normálněrozchodných tratích bylo vyrobeno 7 sérií, kterým předcházely 2 prototypy z roku 1974. Počty kusů v sériích jsou následující:

  • 0. série - 2 kusy (prototypy 001 a 002)
  • 1. série - 80 kusů (003 - 82)
  • 2. série - 80 kusů (083 - 162)
  • 3. série - 80 kusů (163 - 242)
  • 4. série - 107 kusů (243 - 349)
  • 5. série - 129 kusů (350 - 478)
  • 6. série - 130 kusů (479 - 608)
  • 7. série - 70 kusů (609 - 678)

Prototyp 810.001 jezdil krátce na Ostravsku, v roce 1978 byl přestavěn na měřící vůz průjezdného profilu v tunelech. V současné době je již bez vlastního pohonu. Druhý prototyp je občas provozován v osobní dopravě na tratích 279, 325 a v budoucnu bude zřejmě zachován jako muzejní. Dokonce se zúčastnil v r. 1974 Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. V roce 1997 byly zkušebně modernizovány dva vozy 810.082, 810.494 (přeplňovaný motor, převodovka 2 M 90.09, kontrola bdělosti strojvedoucího, nový řídící systém, tónovaná skla), a tím vznikla řada 811. Řada 809 vznikla v letech 1994 - 1996 úpravou 28 vozů 810 pro odbavení cestujících strojvedoucím. Přibylo okénko pro prodej jízdenek, KBS, signalizace zastávky na znamení a radiostanice. Vůz 809.528 byl po nehodě v Hněvicích zrušen.

Oproti původní řadě 801 přinesla řada 810 zvýšení rychlosti a ve své době i částečné zvýšení kultury cestování na vedlejších tratích. Dřevěné lavice z řady 801 však byly z pohledu cestujícího jen nepatrně vylepšeny pouhým potažením tenkým molitanem a červenou koženkou. V tehdejší době snad dobré změny jsou v současné době pro cestující již nevyhovující. K motorovým vozům bylo vyrobeno 911 kusů přípojných vozů řady 010 (dříve Blm, dnes Btax), z toho 2 prototypy. Dnes jsou vozy řady 810 v průměru stejně staré, jako byly vozy řady 801 na počátku jejich nahrazování řadou 810. Řada 801 vznikala v letech 1948 - 1951 a 1954 - 1956.

Řada 814 je poměrně zásadně rekonstruovanou verzí řady 810. Vyrábí se v současnosti ve dvouvozovém a třívozovém provedení. Na konci roku 2005 uzavřela společnost Pars nova s Českými drahami smlouvu na dodávku 100 kusů těchto jednotek. Některé změny oproti řadě 810:

  • Původní motor LIAZ ML 634 (155 kW) je nahrazen motorem Tedom (LIAZ) M 1.2C ML 640 SE o výkonu 242 kW, u třívozové verze 2 x 242 kW
  • Čtyřstupňová hydromechanická převodovka Voith Diwa
  • Zesílené nápravy, upravená převodovka NKR16
  • Upravená skříň, čelo laminátové s pevnostní konstrukcí
  • Stanoviště strojvedoucího je klimatizováno
  • 50 procent podlahy řídícího vozu je nízkopodlažních
  • Informační panel a celkově pozměněný interiér, sedačky
  • Uzavřený systém WC EVAC
  • další změny - viz ČD

Rekonstrukcí se zvýšila složitost systému a závislost na elektronice, což je možná také jeden z důvodů, proč může být poruchovost této nové řady vyšší. Dislokace těchto jednotek je uvedena na www.jednotky814.ic.cz. Dvouvozová verze je složena z 814 a řídícího vozu 914, třívozová verze ze dvou vozů 814.2 a vloženého vozu 014. Vložené a řídící vozy byly vyrobeny rekonstrukcí z řady 010.

Zleva doprava a dolů po řadě: 801 (Martin Reiser), druhý prototyp řady 810 - 810.002 (EightyFour), 810 (OndraJ), 809 (TAURUS), 811 (Sedlik), 814 - Regionova dvouvozová (EightyFour), 814.2 - Regionova třívozová (Sheriff)

Řídící vozy řady 954

Původ tohoto řídícího vozu je vcelku zajímavý. Vznikl kompletní přestavbou již nevyužívaných poštovních vozů Postw (Postmw). Ty byly vyrobeny v letech 1984-1985 podle rozhodnutí tehdejší vlády, která si přála zlepšení spojových služeb. Celkem jich bylo dodáno 200, z toho 150 pro vnitrostátní (8.509.0) a 50 pro mezinárodní provoz (typ 8.509.1). Vytápění bylo teplovzdušné - kombinované elektrické a pomocí naftového agregátu. Interiér byl rozdělen na 7 částí - brzdařský oddíl, kancelář, výpravna, skladiště, odpočívárna, umývárna a WC.

V roce 2004 vznikl projekt na poměrně levnou přestavbu již nepoužívaných vozů Postw na řídící vozy 954. Ve spojení s hnacími vozy s řídícím systémem Intelo (především 854, dále 842, 843, ale i některé další) jsou určeny pro meziregionální spojení na nekoridorových tratích. Ještě téhož roku byla podepsána smlouva na realizaci prototypu. V roce 2006 pak byl představen první exemplář, prototyp 954.001 a byla uzavřena smlouva na dodání 20 kusů vozů řady 954. Následovaly dodávky 954.002 - 954.008. Koncem roku 2006 pak České dráhy přišly s požadavkem na doplnění řídícího vozu 954 o oddíl 1. třídy. Tyto vozy jsou číslovány od 954.201 výše, 23. srpna prošla TBZ "Květa" 954.202. 954.201 již zkušebně jezdí pod DKV Plzeň na rychlících mezi Plzní a Mostem.

Interiér řady 954.2 je rozdělen na velkoprostorový oddíl 2. třídy a velkoprostorový oddíl 1. třídy s 15 sedadly, navzájem oddělenými skleněnou přepážkou. Umístění oddílu 1. třídy v zadní části vozu je však diskutabilní, v soupravě se bude nacházet mezi dvěma oddíly druhé třídy. Vůz nemá nízkopodlažní část, nicméně je vybaven dvěma zdvihacími plošinami.

Ve vybavení "řídící vůz navazuje na již provedenou modernizaci motorových vozů 854, čímž se Pars nova a.s. snaží zajistit alespoň částečnou unifikaci komponentů používaných u ČD (řídící systém Intelo, naftový topný agregát Eberspächer,uzavřený vakuový systém WC Evac, shodná čela obou vozů atd.)." Z původního vozu Postw zbyl upravený rám, podvozky a střecha. Skříň bylo nutné kompletně přizpůsobit pro dosazení nových zařízení. Podvozky GP 200 se špalíkovou brzdou byly repasovány, brzda vozu je ovládána elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE.

Ilustrační obrázekIlustrační obrázek

Autoři fotografií: Dobromil Retych, Firefighter, dále dvě fotografie vozu 954.201 s 854.026 v Mostě 18.8.2007 na R 927, autor JRtrain.

Zdroje: Celá tisková zpráva o investici (České dráhy), Pars nova, České dráhy, ww.prototypy.cz, 854foto.net, www.parostroj.net, www.atlasloko.net, ČKD Vagonka


Jik | 29.8.2007 (16:17)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
10.03.2008 (17:46)  
Cituji tgv3: Co se týče 814 zde už tolik nadšený nejsem.
Hrc hrc skřííp hrc hrc.

Větší hlučnost je dána tím že vůz je dvounápravový , ale jinak podvozek řady 810 (ze které 814 vychází) je osazen podvozkem typu Rybák který patří mezi jedny z nejlepších dvounápravových podvozků na světě. Ale je pravda že je poněkud hlučnější :-)
02.09.2007 (13:58)  
To SAMLEP 2 - vagónka Studenka už dávno neexistuje, takže ani nemůže nic vyrábět - jó bejvávalo!
01.09.2007 (9:55)  
danys: Více info ja v diskuzi na K-Reportu...
31.08.2007 (21:17)  
471 na Beroun dle konečného návrhu fakt moc nejsou, ale já stále předpokládám, že je to jen návrh a s řazením se stále ještě něco bude dít.
registrovaný uživatel danys 
31.08.2007 (17:45)  
George_Couser: nemáš nějaký podrobnosti ohledně těch rekonstrukcí?
31.08.2007 (16:36)  
crash151: V současnosti se připravují modernizace 2 typů vozů. A to Bdmtee a 40 vozů B (zde má dojít k dosazení klimy, vac. WC, nový interiér a podvozky pro min 160 km/h.)
31.08.2007 (12:18)  
Tomislav Stokurev: Pravda, a přitom to jsou celkem dobrý kočáry.
A nepředpokládaj se další modernizace Béček na Bpee a Bee?
30.08.2007 (21:21)  
samlep2: když se objednávala druhá série mzetů tak se Bmpz neobjednaly zřejmě proto, že se jedná o jinou řadu, tudíž by musely podstoupit celej schvalovací proces znovu, pokud se nemýlím
30.08.2007 (18:03)  
proč ČD nemaj Bmpz?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.08.2007 (13:14)  
ad tgw3:

doplnil bych k uplatňění 810, 814 atd.: a doba jízdy/pobytu do 20 (vyjímečně 30) minut. to se dá snad eště vydržet ...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko