..: Jak naplnit prázdný vlak do Čech? :..

Ilustrační obrázekOpole, Olomouc - Nedávno proběhla médii zpráva o prázdných vlacích z Jeseníku do Opole. Shodou okolností vyšel ještě dva dny předtím v internetové verzi Nowe trybuny Opolske velmi podobný článek. Neuškodí podívat se na problém z druhé strany hranice. Polský deník v něm upozorňuje na příčiny nízké obsazenosti vlaků a snaží se nabídnout i možná řešení.

Vlakem z Opole do Jeseníku nejezdí mnoho lidí. Češi to chtějí změnit. "Neočekávali jsme davy pasažérů, ale mezinárodním vlakem Opole - Ostružná jezdí příliš málo lidí. Hranice překračuje jen několik osob denně," říká nespokojeně Petr Polášek, člen rady Olomouckého kraje. "Může se ukázat, že dotace nevystačí na udržení tohoto spoje."

Ročně česká strana doplácí za tuto trasu 4 milióny korun. Podobnou částku doplácí společnosti PKP Prewozy Regionalne i polské ministerstvo dopravy. Dopravci obsluhují společnou trať, každý na své straně hranice. Vlak z Opole do Jeseníku vyjel poprvé koncem ledna tohoto roku. V létě a v zimní sezóně jezdí denně (odjezd z Opole 5:50, návrat z Ostružné v 17:10).

"Jel jsem jednou tím vlakem z Opole. Do Nysy byl zcela plný, ale zde všichni vystoupili a do Głuchołaz jsem jel sám," vykládá Andrzej Perucki, nadšený turista z Głuchołaz. "A přitom pro turisty je to dokonalé spojení i v létě. Je možné se ráno jednoduše dostat přímo k lanovce na Šerák a vyrazit na nádherný výlet."

Čeští krajští zastupitelé přemýšlejí, jak přitáhnout pasažéry. Existuje návrh, podle nějž by bylo možné zkrátit čas jízdy a přidat vagón pro převoz jízdních kol."Nemůžeme zrušit zastavování na stanicích mezi Nysou a Opolí, protože nemůžeme zbavit obyvatele těchto obcí železničního spojení," odpovídá Piotr Rymaszewski z Opolskich Przewozow Regionalnych. "A speciální wagóny na převoz kol nemáme. Je však možné vyřešit jisté technické problémy, což pak povede k rychlejšímu cestování."

Vedení města Głuchołazy doufá v to, že se od příštího roku podaří zprovoznit zastávku v centru města. Nyní je třeba na hlavní nádraží jít až 3 km.

Poznámka na závěr

"Předposlední odstavec fakticky vystihuje celý přístup PKP PR k železniční dopravě. Až ironicky zní starost o obyvatele, které nemohou zbavit spojení. Přitom na jiných, často důležitějších tratích, se ruší jeden spoj za druhým, takže často zůstanou na trati z kdysi hustým provozem jen dva až tři páry vlaků za den," píše ve svém komentáři k tomuto článku na ŽelPage jeho autor a jako příklad uvádí tzv. Podsudetskou magistrálu. Vzápětí pokračuje: "Co se týká úseku Nysa - Kiedzerzyn - Kozle, tak zde není situace o moc lepší. Pravidelně jezdí bez omezení jen tři páry. Další dva páry pak jezdí jen v pracovní dny, jeden jezdí mimo neděle, jen o svátcích a prázdninách přibývá ještě jeden pár rychlíků. Na tyto vlaky prakticky nexistují rozumné přestupní vazby. Přitom ještě před pár lety zde byl provoz dvojnásobný, jedná se o dvojkolejnou trať. Proto je poněkud zváštní mluvit o tom, že nejde vzít lidem spojení, když na trati fakticky regionálního charakteru jezdí pět párů denně bez omezení plus jeden ranní pouze v pracovní dny. Na polské poměry je totiž pět párů bez omezení na takovéto trati poměrně hodně.

zdroj: Nowa trybuna Opolska


Casey_R | 26.8.2007 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
01.09.2007 (16:01)  
Co to je za hloupost, že nádraží v Glucholazech je od centra 3 km ?????
Zhruba pět km jsou to z nádraží v Glucholazech na silniční přechod Mikulovice – Glucholazy.

Na hlavní křižovatku je to z nádraží asi 20 minut chůze …

Ten člověk tam v životě pěšky nešel …
Trať do Mikulovic míjí o něco níže položené bývalé zastávky "Glucholazy zdroj" a "Glucholazy miasto"
Nemají-li PKP půlhytláky, tak jich "x" počet stojí v Dětmarovicích … stačí si je za příslušnou sumu pronajmout … od ČD …jistě i bez režimu RIC se obejdou …
registrovaný uživatel karel.f  mail  
28.08.2007 (19:34)  
Já tam cestoval na jízdenku FIP tak že jsem to moc nepodpořil.Cestujících jen já a ještě jeden odvážný z Jeseníku.Pěkný nepřípoj v Glucholazích do Krnova.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
28.08.2007 (15:55)  
Pánové,

beru v úvahu regionálně-politický zájem oživit přeshraniční pohyby. Nicméně, u těchto spojú: Marketingová studie, ovšem jistě ano. Objednal-li si to kraj (i vojvodství), pak se skutečně neobracejme na ČD/PKP - prostě je tu milý platící a je to věcí voličú, jak utrácí jimi zaplacené daně (nebo že by přerozdělené?). Jakou cenu přepravy by bylo nutno nabídnout rodině 2+1, nebo 2+2, aby odstavila na střeženém parkovišti drah svôj gumokol (uvažujme Fabii jako prúměr) a pokračovala vláčkem , s "doplatkem bolestného", pokud "810 a spol.". Uživí se spoj i potom? (Teď mne prosím nebijte, já jsem pro zaměstnanecké výhody): Nebo spoj využijí dominantě nositelé režijních výhod?

Dotace na Základní dopravní obsluhu - ano. Dotace na podporu túristiky a podnikání - asi taky, možná, nebo pustit soukromníka, otázkou je, zda i ten kraj není moc velkou "organizační a dotační jednotkou" pro tento specifický případ.

(Omlouvám se, již při předchozí diskusi jsem se zvědavě podíval na stránky Opole/Oppeln a přečetli si voľačo, ale tento azimut jsem si nezanesl do svého tanečního pořádku).
registrovaný uživatel waszyn 
28.08.2007 (13:54)  
No pokud mi pri dostatecne velkem a reprezentativnim vzorku respondentu rekne 99% ze by tim nejeli, je nezavedeni pomerne logickym krokem. Takto ale otázka nestojí, určitě by tím jezdilo více lidí (viz příspěvky kolegů) jen je potřeba zjistit po čem je vůbec poptávka. Nikoliv nastřelit nabídku, která je úplně mimo. Jako vzorek respondentů bych nebral nahodne chodce na namesti v Opolí, ale např.lidi s batohem, kolama, lyžema na tamějším nádraží, cestující s polskou SPZ v Jeseníkách apod.
Pokud tim obcas nekdo jede na vylet, tj.SOUCASNY STAV, tedy zcela nahodne, neopakovane, tak to bohužel neospradlnuje vynalozeni tech miliónů a zvoleny produkt je spatny.
Čili být olomouckým krajem, tak si musím říct co vlastně chci, co chcou potenciální klienti a tomu přizpůsobit podmínky a směřování případné dotace.
Kraj si měl udělat průzkum a zjistil by např., že by byl zájem o spojení na jednodenní cyklovýlety o víkendech a přepravu lyžařů v zimě. Sobotní návoz na týdenní pobyty na Ramzové apod. Že by cestující byl ochoten za toto zaplatit tolik a tolik. Že za určitých podmínek by upředňostňoval vlak před autem, zjistit za jakých (to evidentně nenastalo) atd atd...
ČD v tomto případě jako viníka současného stavu nevidím. Je to spíše názorný příklad toho, že jsou daně asi ještě stále vysoké a krajští úředníci příliš neschopní (navrhuji více upřednostňovat kvalitu před kvantitou), když se můžou peníze takhle vyhazovat oknem.
28.08.2007 (13:36)  
Waszyn: Moc dobře si nedokážu představit opačný případ. Dlouhou dobu je snaha obnovit přeshraniční spojení, přechod. Udělá se marketingový průzkum, kde vyjde najevo, že každý pojede raději autem. Vlaky nezavedu.
Dle mne si tento druh dopravy zaslouží více než marketingový průzkum. Rok zkoušky je dle mne rozumný. Když změny nebudou prosaditelné, tak zrušit.
Myslím si, že v případě nezavedení by tu byla diskuze bouřlivější než nyní.
28.08.2007 (14:36)  


Myslím, že jste odpověděl za mne. Snažit se skoro dvacet let (od roku 1990), aby fungoval přechod a pak, když se dílo podaří prohlásit, že tím stejně nikdo nejezdí a zrušit to, je podle mne poněkud praštěné. Myslím, že Vy a Petrr, jste pochopili o jde. Jsou věci, které prostě nepřinesou efekt okamžitě. je třeba jim nechat čas.
Speciálně teď pro waszyna:
Spojení zrušit a nahradit busem na mne skutečně působí jako červený hadr. Několikrát jsem tu zmínil, že toto řešení byť je nesystémové (za systémové pokládám obnovení pravidelné dopravy do Głuchołaz) má potenciál být úspěšné. Když mluvíte o rušení a zvláště v tomto případě, prohlašujete de facto všechny, kteří se zasadili o obnovení provozu, ať už za naší strany nebo polské, za hlupáky. K betonu PKP jsem vás přirovnal proto, protože se chováte úplně stejně jako on. Dám opět příklad z trati Brzeg - Nysa. V roce 2004 zde byla obnovena osobní doprava. Aby PKP dokázalo, že zde nikdo nejezdí, nasadily vlaky v nejméně výhodné časy, pouhé dva páry za den, žádná propagace obnovení. Přesto postupně narůstal počet lidí, kteří tím jezdili, tak, že v následujícím JŘ byli přidány další dva páry. V letošním GVD již mělo být těch párů šest, plus další dva měli přibýt, v případě, že se najdou rozpočtové rezervy u Opolského vojvodství. Přesto došlo k zastavení provozu a to jen týden před tím, než letošní GVD vešel v platnost. JŘ už byli přitom vytisknuty a vylepeny ve stanicích. Zdůvodnění bylo, že tím stejně nikdo nejezdí. Je pravda, že ke konci tím už opravdu jezdilo minimum lidí, ale to bylo proto, protože už od poloviny roku 2006 neustále kolovali pověsti, že zde bude doprava zastavena. Následkem bylo, že lidé postupně přesedlali na bus nebo na auta. Přitom autobusové jízdenky jsou v Polsku dražší než vlakové. A ještě něco na závěr. Když ještě nebyl přechod otevřen, tak se s vyjímkou sezony 2005/2006, jeli minimálně dvakrát za sezónu speciální vlaky z Opole s lyžaři do Ramzové. Vlaky byli šestivozové a odvezli (každý) 550 lyžařů. Takže mi nemluvte něco o tom že není zájem. Důvod proč o současnou nabídku není zájem jsem už popsal. A v zimě snad nevadí, že tam nejdou dát kola. A že si nevymýšlím, tak tady je odkaz na článek http://www.jeseniky.net/rex.php?ID_clanku=33, kde je to potvrzeno. A pokud by se podle vás měl kraj starat jen o ZDO, tak pak to dopadne tak, že v soboty, neděle a svátky se prakticky nikam nedostanem, protože přece v tu dobu jezdí jen minimum lidí do práce. Já třeba auto nemám a autobusem vyloženě nerad cestuji. Něco zrušit je velmi jednoduché, ale pak to obnovit je mnohem těžší. Takže dostat sem lidi podle mne jde, ale chce to hlavně trpělivost a nečekat, že výsledek se dostaví hned zítra. Je třeba mít vizi a za tou jít, bez ohledu na počáteční problémy. Pokud se stáhnete hned po prvním neúspěchu, nikdy daleko nedojdete. Ale myslím, že tohle vy nepochopíte/nechcete chápat (nehodící škrtněte).
registrovaný uživatel waszyn 
28.08.2007 (12:27)  
zirecek:
Nesouhlasím. Podle příspěvků níže bych řekl, že spíše jsme se shodli na tom, že v této podobě žádný význam nemá a padly tu nějaké návrhy, které by k tomuto spojení někoho přitáhly. Takže to není o mouchách, ale o naprosto odlišné koncepci, kde z té současné si nelze vzít prakticky nic.
Tento spoj nevybočuje z řady jistě chvályhodných, ale naprosto neúspěšných snah o přeshraniční osobní dopravu s Polskem (namátkou Meziměstí, Lichkov, Bohumín). Vždy je scénář podobný, česká strana se dlouhá léta snaží o obnovu osobní dopravy, ale zcela pomíjí základní marketingové principy a to již od počátečních fází.
Vychází z naprosto mylného předpokladu, že před válkou to tam jezdilo, koleje jsou, tak to bude jezdit zase. Případně ještě z intenzity přeshraniční frekvence osobních automobilů a autobusů.
Toto ještě bohužel pořád nestačí k tomu zavést tam vlakový spoj, aby se dotace projevila pozitivně v jiné oblasti, např. cestovním ruchu či maloobchodě.
Místo lidí typu Ondrůj by ČD i kraje měly zaměstnávat opravdové marketingové odborníky, kteří za sebou mají určité úspěchy v soukromém sektoru a nepouštět se do dobrodružství nad rámec ZDO stylem jako doposud.
Je potřeba zjistit kdo a za jakých podmínek by tím byl ochoten jezdit, následně kolik na tom prodělám a teprve následně se rozhodnout zda do toho jít, zda to budu dotovat a co to přinese regionu. Né že to začne jezdit a já po roce zjistím, že je to nanic…
To, že se to zavedlo sice může být úspěch pro železničního fandu, ale pokud do toho za ty dva-tři roky stát nasype dejme tomu 10 milionů, tak akorát škoda peněz nás všech, za které se mohlo pořídit něco smysluplného.
28.08.2007 (11:31)  
Tak jsme se shodli na tom, že vlak má význam, jen má zatím hodně much, :-).
Zkusme být realisté. Myslím si, že prvotní zavedení vlaku je úspěch, první přeshraniční jednání o vlaku, papírovina, peníze, peníze, peníze, domluvy. Považuji za úspěch, že se to zavedlo; i s tím háčkem, že s mnohými mouchami a s otazníky do dalšího roku. Teď jde o to, zkusit to vylepšit, pracovat na tom, zkusit z toho vymáčknout více. Když to nepůjde, tak zrušit za dva-tři roky.
registrovaný uživatel Petrr 
28.08.2007 (9:57)  
Své osobní zkušenosti s tímto vlakem jsem popsal v diskusi k tonyho článku z 12. 8. Myslím si, že vlakové spojení v této relaci má smysl, jen se musí přizpůsobit potřebám cestujících (jízdní doba, typ vozů, možnost přepravy jízdního kola, přípoje). "Prsknout" na trať spoj bez souvislostí a pak jej po roce z důvodu malého vytížení zrušit je samozřejmě nemoudré.
Ad Stoupa: "Zbytková" vzdálenost u tohoto vlaku je velká v Glucholazech, kdežto v Jeseníku a zvláště v Opolu je to od nádraží do centra kousek.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
28.08.2007 (9:21)  
ad waszyn:

asi hřebíček na hlavičku jste udeřiti ráčil...

Často při rozhodování, zda vláčik, nebo gumokol, rozhodují u mne 2 hlediska:

1) "Zbytková" vzdálenost (nejen od nádraží k cíli, ale často i od rychlíku do "vsi" na lokálce), zejména ve vazbě na množství, hmotnost a rozměry (spolu)zavazadel, a časová obsluha této zbytkové vzdálenosti,
2) Komfort - nemusím řídit gumokol vs. je spojení časově a pohodlím srovnatelné? (tím téměř odpadá "810" a spol z úvah)

Takže vláčik používám a) v kategorii IC/EC mezi velkoměsty, když mě žena hodí z naší vesnice na hlavák (a přijede si pro mne), nebo pro zábavu.

Souhlasím s dotacemi do regionálních a místních spojú, pod podmínkou, že v souběhu nebude dotován Bus. Ale dotovat z veřejných prostředkú tuto zde uváděnou realci ... nefandím tomu.
registrovaný uživatel waszyn 
28.08.2007 (9:06)  
casey_R:
tak pozor! koukam ze slovo autobus na vas pusobi jako cerveny hadr na byka. doporucuji precist muj prispevek jeste jednou a pomaleji.
ze na ramzovou jezdi hafo polaku o tom se s vama vubec nepru. ja polemizuji nad tim proc se to v TETO PODOBE vubec zavadelo? stacilo polozit par polakum pred jejich vozem na parkovisti na ramzove otazku: "Jste ochotni vymenit dvouhodinovou cestu vozem s koly/lyžemi na střeše za čtyřhodinovou cestu vlakem, který zastavuje 3-5 km od center měst, nemůžu si do něj vzít kolo, stojí na každé mezi a neexistují na něj přípojné vazby?" Statistické rozložení odpovědí zde asi nemusím odhadovat. Na základě tohoto průzkumu by hlavy pomazané mohli zvolit nějaké rozumnější řešení tohoto spojení. Práce kvapná málo platná, současný stav je toho důkazem.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko