..: Ústecký kraj neobjedná dopravu na dvou tratích a čtyřech dalších úsecích :..

Ilustrační obrázekÚstí n.L. - Hned šest tratí v Ústeckém kraji čeká od prosince drastická redukce osobní dopravy. Krajský úřad chce vlaky nahradit autobusy. Pro tratě 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt to bude v podstatě znamenat konec osobní dopravy. Vyplývá to z nové koncepce dopravní obslužnosti, kterou dnes na sérii tiskových konferencí přímo v dotčených místech představili krajští úředníci. Zatímco ve Vejprtech se setkali se smířeností místních politiků, okolo Děčína se plán ČD a kraje nelíbí ani za mák.

Celkově aktualizováno a přepracováno v 21:50. ŽelPage přináší exkluzivní zpravodajství svého redaktora, který celý den monitoroval situaci v terénu.

Zcela bez osobní dopravy by ale měla zůstat nejen zmíněná dvojice tratí, ale i trať 113 v úseku Čížkovice-Obrnice, trať 120 v úseku Žatec - Deštnice a mezi Podbořany a Žatcem i trať 160. Krom toho se chystá asi 50% redukce osobní dopravy i na trati 110 mezi Perucí a Louny. Místo nich budou v těchto oblastech posíleny a kompletně přepracovány autobusové linky.

"Je mi líto, že ČD nemají vlastní autobusovou divizi," řekl dnes ve Vejprtech náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář. Na setkání se starosty obcí okolo tratě 137 měl smutný úkol konstatovat celkovou nerentabilitu tratě a neudržitelnost osobní dopravy na ní.

Ne všichni zúčastnění ale byli takto smířliví. "Poslední jízdní řád byl stavěn Krajským úřadem, nikoli ČD, a vysloveně s cílem dokázat nevýhodnost železnice. Přesto se s ním lidé naučili jezdit," prohlásila Ivana Šebestová, zastupující obec Kovářská.

Rázná zastupitelka však zůstala mezi svými kolegy osamocena, jak v rázné a zasvěcené argumentaci, tak v nesouhlasném stanovisku s novou koncepcí. Ostatní starostové jsou totiž se zastavením provotu buď smířeni, nebo se omezili jen na nepříliš pádné odkazování na historickou tradici železnice v Krušných Horách. Plány kraje navíc vypadají velmi lákavě a nabídnou rychlejší spojení s lepšími přípojovými vazbami, což umožnil i loňský pád monopolu Dopravního podniku Ústeckého kraje.

Krajšti dopravní odborníci budou nyní dopravu koncipovat zcela jinak. "Trať vede řídce osídleným územím, její délka 57 km a jízdní doba 1 hodina a 27 jsou zcela nevhodné pro každodenní dojíždění. Navíc je orientována mimo přirozené přepravní proudy, pro Vejprty je spádovým městem Kadaň, nikoli Chomutov," řekl dnes ve Vejprtech vedoucí Oddělení dopravní obslužnosti KÚ Jakub Jeřábek. Nyní se bude kraj snažit cestující svážet co nejrychleji autobusy do údolí a odtud už je přepravovat po páteřních tratích 130 a 140. Na naši otázku, zda tedy doprava na těchto tratích dozná posílení však mohl jen pokrčit rameny. "Nejsou peníze," připustil váhavě Jeřábek.

Kraj na obhajobu svého kroku uvedl řadu čísel. Průměrná obsazenost vlaku na trati 137 pohybuje údajně okolo 12,3 cestujících na vlak a kraj doplácí 69 Kč na vlakokilometr; za prázdný autobus přitom platí kraj po loňských změnách jen okolo 30 Kč/km. Když se ovšem ŽelPage krajského radního Milana France zeptala, zda toto číslo zahrnuje další náklady spojené s provozováním autobusů, které kraj má, dostalo se jí jen nechápavého výrazu a záporné odpovědi. Franc se poté spolu s některými místními politiky a krajskou delegací vydal na projížďku po umírající trati. Přitom si ale stihl zavtipkovat s vejprtskou starostkou, s níž se trumfoval, který z nich dvou tudy jel vlakem před delší dobou. "Teď už to půjde hladce. Hlavně aby se nám tu na koleje nepřivazovali nějací extrémisti," pokračoval ve svém vtipkování cestou na nádraží. Po třech zastávkách vlak společně s Kolářem opustil. Již na ně čekal služební superb s řidičem...

Starostové od tratě 132 jsou trať naopak ochotní bránit

Zatímco dopolední setkání ve Vejprtech nakonec nabralo duch spíše selankovitý, odpoledne v Děčíně bylo horké a nebylo to jen počasím. Důrazný nesouhlas některých starostů musel krotit radní Franc jen za cenu hlasu zvýšeného takřka na hranici řevu. Nakonec postavil starosty před hotovou věc a sdělil jim, že si mohou vybrat. Buď autobus, nebo vlak. Stejně je prý už ale rozhodnuto.

Kraj i zde upřednostnil autobusy, jež chce v oblasti výrazně posílit a lépe navázat na děčínské hlavní nádraží. Náhradou by mělo být i obnovené vlakové vozební rameno Teplice-Děčín, bez přestupů v Ústí. Znamenalo by to, že po dokončení rekonstrukce hlavního nádraží v krajské metropoli by jezdily osobní vlaky od Chomutova až do Děčína, vlaky od Roudnice by končily zřejmě už v Ústí.

Většinu přítomných obecních zastupitelů ale ani tato opatření příliš nenadchla. "Zastavení dopravy je motivováno snahou umistit přebývající autobusové kapacity, které si kraj neprozřetelně nabral během loňské krize," řekl ŽP jeden ze zastupitelů dotčených obcí a obvinil kraj z cílené likvidace železniční dopravy. "Každý rok se tu překopával jízdní řád, ten současný navíc nabízí vlaky v naprosto nevyhovujících časových polohách. Mám dojem, že se cestující někdo snaží vyhnat, aby se trať zrušila a uvolnila pole autobusům a eventuálně dálničnímu přivaděči," dodal zastupitel, jenž si nepřál být jmenován.

Napadl i metodiku zjišťování počtu cestujících. To se provádí třikrát do roka po dobu deseti dnů, nyní se vycházalo z dubnového sčítání. To ale přišlo právě v mezidobí mezi největším turistickým ruchem na trati, který je v zimě a v létě. Kraj proto uvádí u vlaků na této trati průměrnou obsazenost jen okolo 14 cestujících, ztráta z provozování dopravy se pohybuje okolo 51 Kč/vlkm, tedy asio 10 milionů korun. Obce však tato čísla napadají, podle nich kraj i ČD kouzlí s čísly a předkládá pokaždé zcela rozdílné údaje, kterým je poté obtížné věřit.

"Kdybychom měli citlivěji psaný grafikon, lepší vozidla a do trati se trochu investovalo, byla by zde železnice naopak ve výhodě. To se ale neděje, vše směřuje jen do silniční dopravy. Cena za vlakokilometr je navíc zatížena pro vlak poplatky za dopravní cestu, které autobus neplatí, proto se může zdát levnější. Kraj za ně ale nakonec bude stejně doplácet a jen vytáhne lidi z MHD do aut," prohlásil ve svém poměrně emotivním vystoupení krupský radní Jiří Motyčka. Soudě podle reakce krajských úředníků už je ale na cokoli pozdě. Dnešní setkání se totiž obcí na nic neptalo, pouze oznamovalo. Oslovení jiného dopravce podle zastupitelů obcí také není reálné. Kraj odmítá na dotace uvolnit jedinou korunu, na přípravu by navíc stejně zbylo již jen minimum času.

Zastupitelé s vedením kraje zároveň probírali celkovou budoucnost tratě a její přeměnu na dálniční přivaděč. Tomuto tématu se budeme obsáhleji věnovat v dalších dnech.


Honza Beránek / JTB | 19.7.2007 (22:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Frava  mail  
20.07.2007 (14:57)  
Kofolytik: Odpověď Ústeckého kraje by byla asi taková:Máte kolo, jeďte na kole. Nechce se Vám, dejte si ho na střechu auta. Dotovat vlaky s přepravou kol nejsme podle zákona povinni.
20.07.2007 (21:31)  


Bohužel asi ani nevíte, že máte naprosto správný odhad. "Jestli se vám zdá, že vás tento koncept ZDO v pohybu omezuje, nikdo vás nenutí ho využívat a dopravujte se sami." (radní Milan Franc, Vejprty, 19.7.2007)
20.07.2007 (14:44)  
Zeptal se někdo na možnost přepravy kol na Měděnec, Rusovou,atd? Zda bude za autobusy přivěšen vozík na kola, tak jak je tomu třeba na Šumavě?
20.07.2007 (14:12)  
A ještě něco. Co dělá slavná EU, která se s prominutím s..e do všeho? Co její dopravní politika? Jak se slučuje s postupem v ČR?
20.07.2007 (14:09)  
Vážení přátelé, smiřme se s tím, že žijeme v době, kdy většina ( naštěstí ne všichni ) zastupitelů, poslanců a podobných individuí skrze všemi stranami při nástupu ke korytu naprosto odhodí všechen ostych a jde jí pouze o krátkodobý, ale pořádný zisk. Že někde zanikne trať, která by třeba za x let mohla mít své využití? Že budou silnice přecpané auty? Myslíte, že toto někdo z nich vidí? Mně přijde, že je jim to úplně jedno, hlavně, když se sype. Nebýt aktivistů a různých místních sdružení, která aspoň stěžují této lobby její rozmach, kdoví, kde by byla dnes regionální železnice...Propříště si velice dobře rozmyslete, koho si volíte do kraje.
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
20.07.2007 (12:02)  
No, přírodní rezervace by snad ještě šly, ale spíš vzniknou obří ranče pro, ehm, jak to říci...poněkud movitější 0.5% obyvtelstva a lůza (to jako my) bude zavřená ve městech, kde bude, pro ně pracovat, a nebude s z nich moci kamkoli hnout....
registrovaný uživatel Frava  mail  
20.07.2007 (9:37)  
Já myslím, že rušení veškeré veřejné dopravy je pro stát výhodné. Nemusí nic dotovat. Pakliže bydlíte mimo město a v obci není obchod, lékař atd. Kupte si auto. Státu odvedete za něj DPH, pakliže to bude naše značka zvyšujete i HDP. Do auta si samozřejmě rádi koupíte palivo, aby jste někam dojeli + DPH a spotřební daň pro stát. Musíte ho udržovat, další peníze pro stát. Zničili jste si auto kvůli stavu silnice, Váš problém měli jste přizpůsobit jízdu stavu silnice, ale rádi auto dáte do servisu, další peníze pro stát. Nemáte na něj a chcete opustit rodnou vísku. Vás problém řekněte sousedům. Když je to akutní máte přece 24 hodinovou taxi službu. Zjistili jste, že vlastně bydlíte na odříznutém místě od světa. Odstěhujte se do města. Opuste venkov, přece venkov stát zatěžuje. Stát ho nebude muset dotovat a udržovat a můžou vzniknout nádherné rezervace, které se nechají na pospas přírodě a ještě EU pošle peníze na tvorbu krajinného rázu.
Nevím jestli tohle je sci-fi nebo realita, ale spíš bych se klonil k realitě.
20.07.2007 (9:07)  
když busy, tak at tam nasadí něco ekonomického, ale pro místní nevýhodné.... třeba 12M SORy, který maj kola, teda spíš kolečka jako osobní auto... Autobus v prvním pořádně zasněženém úskeu zastaví, nepojede dál, zablokuje celou silnici, bude tam stát půl dne... a to bude mazec :D
registrovaný uživatel Glagol  mail  
20.07.2007 (9:04)  
Franc, to je ten bývalý fízl z Děčína, člen všech největších stran (kromě čssd) vládnoucích v tomhle státě za posl.50let. Protlačovatel dálničního přivaděče (důvody si umím představit, ale nemám důkazy).
Každé správné prase chce sežrat jakékoliv množství čehokoliv (bez ohledu na následky). Pak ale jednou, doufám, přijde zabíjačka.
Chrochtchrochtchrocht hvííííí
Takového arogantního šmejda samozřejmě nějaké motoráčky (ale ani autobusy) pro lůzu naprosto nezajímají (on má škodovku s otrokem).
registrovaný uživatel Brumla 
20.07.2007 (4:03)  
O čem se zde diskutuje.... ? To jste si měli uvědomit při volbách, volili jste ODS, tak teď nefňukejte !!!!!!!!!!
19.07.2007 (23:48)  
Crozz: Tam, kde dlouhodobě přes logičnost grafikonu nejezděj lidi ani za turistikou ani nikam jinam a je možnost spolehlivě (tzn. i v zimě; cílem je spolehlivý plnění ZDO) nahradit autobusama, proč ne, viz zmíněná Kolešovka, platit provoz na takový trati jsou vyhozený prachy. Ale jak to tady čtu, tak ne všechny tratě, o kterejch se tu mluví můžou tohle "nabídnout".

Jinak je tu vidět minimálně jedno znevýhodnění železnicční proti autobusový dopravě - autobusy (pokud nejedou po dálnici(zatim)) neplatěj polatky za DC, v jednom odkazu co tu byl to řikal i sám Šulc, proč za to platit, busy jsou přece (i díky) tomu levnější
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko