Zlín - Smělé plány na rozvoj železnice na jedné straně. Na té druhé okolnosti, které brání jejich naplnění. I tak má vlaková doprava ve zlínském regionu perspektivu. Železniční páteří je tady trať z Vizovic do Otrokovic. Zhruba po 20 km kolejí dnes převezou vlaky denně přes 3.000 cestujících a zájem stále stoupá. V plánech je elektrifikace a zdvoukolejnění trati a také prodloužení až téměř ke slovenské hranici. Elektrifikace železnice z Otrokovic do Vizovic by zvedla počet přepravených cestujících. Po trati by totiž jezdilo více vlaků. Lidé ze Zlína by navíc při cestě do dalších velkých měst mohli jezdit bez přestupů či čekání na výměnu lokomotivy.
„Tento projekt má rozhodně své opodstatnění. Děláme vše pro to, aby nezapadl,“ říká krajský radní Petr Hradecký, který má na starost oblast dopravy. S elektrifikací se počítá ve finančních rozvahách EU v období let 2008 až 2013. Existuje ale nebezpečí, že bude vytlačen jinými akcemi v oblasti železniční dopravy, které plánuje Brno, Ostrava či Olomouc. Elektrifikace trati Otrokovice - Vizovice je zatím ve fázi studie, která má 3 varianty. Nejdražší za zhruba 3,5 miliardy korun počítá s výstavbou druhé kolejové trati. Druhá jen s novými výhybkami na té současné. Třetí možnost už žádné zásadní stavební úpravy neobsahuje.
Stále aktuálnější je protažení železnice na Slovensko
Svá úskalí má také další významná akce v oblasti vlakové dopravy na Zlínsku. Proti prodloužení trati z Vizovic přes Lutoninu, Jasennou, Ublo, Bratřejov, Pozděchov a Prlov do Valašské Polanky se ozvali lidé z některých obcí. Nová železnice by ale mohla cestujícím hodně přinést. Například to, že jízda vlakem ze Zlína do Valašského Meziříčí by po nových kolejích mohla trvat jen 53 minut a do Vsetína jen 37 minut. Tyto údaje jsou obsaženy ve studii o prodloužení železniční trati, v níž se také mimo jiné jasně říká, že je tato možnost technicky řešitelná.Ze 3 variant se jeví jako ta nejvýhodnější, která počítá s využitím stávajícího valu postaveného Tomášem Baťou. Právě on přišel s nápadem prodloužit trať z Vizovic směrem na Slovensko. „Význam železniční dopravy bude stále narůstat a žádné železniční spojení z východu krajské město v současné době nemá,“ dodává Hradecký. Vybudování přibližně 17 km jednokolejné elektrifikované železniční trati by přišlo v dnešních cenách i s daní asi na více než 5,5 miliardy korun. Tolik peněz nikdo nemá, proto kraj počítá s dotacemi z fondů EU. Chce o ně ale žádat až po roce 2013.
Dopravní terminály ve Zlíně a Otrokovicích a rekonstrukce vlakového nádraží v Kroměříži
To jsou další akce, které by měly lidem usnadnit cestování ve Zlínském kraji. O dopravním terminálu ve Zlíně už se hovoří několik let, ale problémem jsou peníze, proto město shání dotace. „Terminál by mohl být částečně financován i z prostředků EU. Jakmile bude vyhlášena výzva, bude se Zlín o dotace ucházet,“ uvádí mluvčí zlínského magistrátu Marie Masaříková. V terminálu, který by mohl ve Zlíně vyrůst u vlakového nádraží, by se „potkávala“ železniční, autobusová i MHD. Orientační rozpočet projektu byl vyčíslen na 540 milionů korun. O něco dál než ve Zlíně jsou s výstavbou terminálu v Otrokovicích. S rozsáhlou investiční akcí za 45 milionů korun se začne ještě letos. Radnice by na ni také ráda získala peníze z EU. K zásadním úpravám prostoru u železničního nádraží vede město především fakt, že Otrokovice jsou velmi frekventovaný dopravní uzel.„Princip navrženého řešení spočívá v rozdělení prostranství před vlakovým nádražím na 3 samostatné části. Důraz je kladen především na kvalitní organizaci prostoru a integraci různých typů dopravy,“ říká František Žák z otrokovického magistrátu. S úpravami vlakového nádraží počítá také Kroměříž. Stát mají skoro půl miliardy korun a jsou naplánovány na následujících 5 let. V rámci rekonstrukce bude zbourána řídicí věž u silničního přejezdu a vozové depo s točnou a čerpací stanicí pohonných hmot, které stojí za ní. Na jejich místě vyroste stanoviště MHD. Nádraží projde také téměř kompletní výměnou kolejiště, mimo jiné i asi 20 výhybek. „Pro rok 2007 je ze státního rozpočtu vyčleněno 14 milionů na přípravu projektové dokumentace,“ uvádí poslanec Josef Smýkal.
zdroj: Mladá fronta DNES
2Miroslav Zikmund ohledně křížení elektrifikované trati a trolejbusu netřeba chodit tak daleko, jedno takové už přes 10 let funguje v Prešově.
Z hlediska druhé koleje Otrokovice – Zlín je kritickým místem patrně prostor u zastávky Zlín–Louky v místech, kde je čerpací stanice ÖMV, jinak je dostatek prostoru pro položení druhé traťové koleje; kritickým místem je zaústění trati do Otrokovic, kde je ostrý oblouk, pro 471 se tam povoluje jízda rychlostí 10 km/h, takže to znamená zásadní rekonstrukci zhlaví – proč se tohe neudělalo v rámci modernice koridoru (????).
Druhou kolej by bylo možno protáhnout až před zastávku Zlín–Dlouhá, resp. před nadjezd, pak cca 1 km jednokolejky a dále do Příluk lze položit druhou kolej, přes Želechovice problém, z Lípy do Vizovic by prostory podél trati byly taky.
Ve Vizovicích je v trase původně plánované trati zastavba …
Mezi Malenovicemi a zastávkou Malenovice je vlečkař ochoten pustit jednu vlečkovou kolej ve prospěch "dráhy celostátní". Snaha udělat dvojkolejný úsek, resp. protáhnout malenovické zhlaví byla už v rámci přeložky trati, prováděné v souvislosti s rozšiřováním silnice číslo 49, ale "nebyly peníze".
Úrovňové křížení trolejového vedení tolejbusové dráhy a dráhy celostátní řeší přepínatelná trolej, tento problém je prakticky dávno vyřešen při křížení trolejového vedení 15 kV ~ a 600 V = ve Švýcarsku … v závislosti na postavení jízdní cesty na "dráze celostátní" …
Při hustotě zastávěk je zbytečné projektovat trať na 100 km/h, protože vlak ji stejně nedosáhne. I kdyby tam měl jezdit každou hodinu "dálkový" vlak, včetně nákladního, tak takový vlak nebude stejně Otrokovice projíždět rychlostí 100 km/h, je úspora času na dráze dlouhá 10 km "nulová". Budovat "kopcovou" část trati (kde bude klesání minimálně 10 ‰) na 100 km/h zvyšuje při jízdě po spádu nároky na brzdění vlaků, zejména nákladních …
Nakonec pro úplnost Praha - Žilina (přes OL bez zastávky v PR) je 437 km. Vzdálenost Praha - Žilina (přes Zlín , Val. Polanku) je cca 425 Km. Je to o malinko kratší, ale spoje by zasáhly krajské město a časově by to mohlo být také lepší (Koridor až do Otrokovic).....
Že by se Baťova dráha neuživila? co takle relace Frýdek - Místek - Valmez - Vsetín - Zlín - Otrokovice?
Jinak ale celej článek dávám do stejné kategorie jako je zpráva o české učitelce sežrané žralokem v Chorvatsku. Plány podobného charakteru jsem už někdy před třemi lety viděl na stránkách Zlínského kraje, příští zpráva bude zase pro změnu o rušení tratě do Velkých karlovic - vsaďte se!
Ano, Hranice - Valmez je hodně špatný - Vmax80 namísto původních 100km/h. Ale co se dá dělat při stáří svršku bez nějakých finančích investic? Dají se čekat akorát nehody ála Hranice na Moravě Město.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.