..: Vláda schválila záruku za úvěry ČD :..

Praha - Česká vláda se chce zaručit za bezmála miliardový úvěr Českých drah. Vyplývá to ze zákona o státní záruce pro ČD, který dnes na svém pravidelném zasedání schválila vláda. Úvěr ve výši 30 milionů eur (860 milionů korun) chtějí ČD čerpat od společnosti Eurofima. Na tiskové konferenci o tom informoval místopředseda vlády Jiří Čunek. Zda ale budou moci ČD od Eurofimy opravdu čerpat, o tom definitivně rozhodne až parlament.

ČD pro peníze z úvěru využití rozhodně mají. Hodlají je použít na nákup dalších tří příměstských jednotek řady 471 a prvních vícesystémových lokomotiv řady 380. Každá jednotka stojí zhruba 200 milionů korun, lokomotivy z plzeňské Škodovky stojí údajně o něco více než polovinu. Celkem dráhy v příštích letech počítají s nákupem 20 těchto lokomotiv. Dráhy budou z úvěru hradit 95 procent nákladů; pět procent zaplatí z vlastních zdrojů.

Státní záruka by neměla mít žádný dopad na státní rozpočet. Hospodaření Českých drah je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky od roku 2003 stabilní a od roku 2004 je lepší než podnikatelský plán. Navíc mají dráhy údajně dostatek vlastních záložních zdrojů peněz, které mohou sloužit k částečnému či úplnému splácení závazků ze všech přijatých i plánovaných úvěrů.

Protože se státní záruka za úvěr bere v EU jako veřejná podpora, čekalo ministerstvo dopravy se zákonem na vyjádření Evropské komise. Ta 10. května dala české vládě v této věci zelenou. Rozhodnutí zdůvodnila komise tím, že vozový park ČD je zastaralý a je třeba ho rychle nahradit. Navíc osobní železniční doprava je odvětví, které podle pravidel Evropské unie ještě není zcela otevřené hospodářské soutěži.

Evropská organizace Eurofima nepůsobí jako tradiční banka. Jejími majiteli a zároveň klienty jsou evropští železniční dopravci, kterým Eurofima poskytuje zvýhodněné úvěry na obnovu vozového parku.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 11.7.2007 (17:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
13.07.2007 (15:06)  
ČD účtují splácení úvěru do nákladů? Tak to se domnívám, že jsou jediní v Evropě a možná na celém světě, kdo si to může dovolit. A auditorskí firma z velké "čtyřky" jim to spolkla? A toho bankéře bych rád poznal... možná proto zkrachovalo tolik bank:)))
registrovaný uživatel M 
13.07.2007 (15:06)  
Plati - tema bananama. Odprosteme se od predstavy, ze platit se pouze penezi. Ostatne dusledne to vysvetlili panove S+S v Jachymovi, ne?:-))
13.07.2007 (14:18)  
MZ) Jo, na to jsem zapomněl, myslel jsem, že gorily fifty-fifty nejsou ... tzn. gorily v Čechách za banány na Slovensku? Asi jo.
13.07.2007 (13:00)  
ad Josef Petrák : za lok ZSSK se nic draze neplatí, stejně tak jako ZSSK neplatí nic ČD za lok jezdící na Slovensku. Jedná se o naturální vyrovnávku lokomotivních km … Tak to funguje i u jiných železničních správ, včetně PKP, DB, ÖBB
registrovaný uživatel Njorloj  mail  
13.07.2007 (9:33)  
divim se, proc se tu diskutuje o ucetnictvi Cd kdyz do toho nikdo nevidi - pravdu ma liberecak - jen pro priklad, proc by si CD nemohly vzit mil. uver, kdyz proste treba tenhle rok splatily uvery co si vzaly pred 5ti ci 10ti lety a maji tim prostor pro splaceni uveru noveho? tady je to opravdu o kolonkach prijmy/vydaje a zisk s tim nema nic spolecneho, na konci roku vykazuje, treba ze firma vse splaci a nikde by nemela dluzit.
12.07.2007 (18:44)  
Myslím si, že by bylo v pořádku pustit na železnici soukromé subjekty. Zároveň ale není důvod, proč by současně nemohla vlaky provozovat státní firma, pokud nabídne lepší služby za nižší cenu. Jediný problém vidím u ČD v tom, že ze svého zisku musí zaplatit poměrně velké množství úředníků, takže skutečná cena za služby (ne ta, kterou nabízejí, aby zakázku získaly) může být vyšší než u firmy s minimem úředníků oproti provozním zaměstnancům. Stát v roli objednatele by pak měl garantovat, že po tratích bude někdo jezdit (třeba jeho vlastní firma) a zajišťovat obsluhu vyhovující potenciálním klientům, a pokud se toto nepodaří (při povinné preferenci vlaků s návaznými autobusy před autobusy podél tratí), zajistit jiné liniové využití tělesa dráhy, nejlépe ve formě velodráhy, eventuelně cyklostezky nebo naučné stezky.
registrovaný uživatel OndraS 
12.07.2007 (18:13)  
Dekuji za polopaticke vysvetleni. Moje poznamka se však týkala Vašeho argumentu proti poznámce, kterou napsal čunče; na což jsem taky upozornil v první větě: aniž bych chtěl tvrdit, že Vaše základní myšlenka je úplně mimo, dovolím si uvést na pravou míru Vaši představu o rovnosti variant zisk/náklady.

Základní myšlenku tedy nezpochybňuji. Jen se mi trochu nelibilo, jak zacházíte s pojmy. Klidně si to nazývejte čísličkováním nebo slovickarenim nebo jak chcete... :-)
12.07.2007 (15:49)  
Nechci tady z toho dělat přednášku z účetnictví, ale pro splácení úvěru je mnohem důležitější cash flow než zisk, tzn. příjmy a výdaje. V nákladech jsou totiž zahrnuty i odpisy (dle výr. zprávy asi 2,6 mld. Kč), které firmě zůstávají k dispozici pro obnovu majetku a nejsou výdaji. To vysvětluje skutečnost, proč i firma ve ztrátě nebo v mírném zisku může bezproblémově splácet úvěr.
registrovaný uživatel M 
12.07.2007 (14:57)  
OndraS - sorry, ale tohle je cislickovani (obdoba slovickareni:-)

Byl to takovy priklad, ktery mel byt jednoduchy. Na strane vynosu jsem take abstrahoval od nejakeho efektu, ktery by ta investice mela mit. Podstata, na kterou jsem chtel poukazat byla ta, ze pokud dosud plati vynosy=naklady (coz u CD moc neplati), tak pri zvyseni nakladu zvnika problem a je celkem jedno, jak to nazveme, ani jestli budeme pocitat s "teckem"...

Pokud rodina Cenka Dvoraka ma cisty rodinny prijem 15 tisic, dalsich 5 tisic dostava od rodicu Cenkovi manzelky a za mesic utrati presne 20 tisic, tak v pripade, ze si koupi novou TV, kterou budou splacet tisicikorunou mesicne, tak jim tam proste tisicovka chybi (v prijmech), pripadne prebyva (ve vydajich). Rodina C.D. ma proto problem a protoze v praci vic nedostanou a naklady pod 20 (resp. 21) tisic take stlacit nedovedou (ackoliv by mohli a meli!), tak jedina sance pro CD je jit poprosit tchyni. Tchyne vi, ze kdyz Cenkovi nepujci, tak to odsere dcera, takze mu radeji pujci...

PS: Jeste jednou opakuji, ze chovani tchyne apriori nedosuzuji, protoze pokud ta nova TV ma smysl, tak je to OK. Jen je otazka, jestli ta T Vfakt byla nutna a jestli tam jeste nejsou jine deti, kterym se nedostava, ackoliv by treba chteli mene nebo vubec nic a stacila by jim jen materska laska...
registrovaný uživatel Njorloj  mail  
12.07.2007 (14:14)  
Plne liberalizovana zeleznicni doprava je dle meho nesmysl, urcite neni problem castecne liberalizace, vstupu nekolika subjektu, ale v tomto pripade se jedna proste o verejnou sluzbu (os). Uz tu byl uveden priklad (Vousac) anglie a treba ty francie. Tezce pravicova politika Techerove vedla k vlastni likvidaci zeleznicni dopravy v anglii a podpore pouze individualni prepravy, ted tam spousta lidi narika - nemaji ani vlak a skoro ani autobus. Nechapu potom, proc by se stat nemel zarucit sam za sebe. Nema cenu do toho plest preci soukrome subjety.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko