..: Rekonstrukce Masarykova nádraží mate cestující a provokuje novináře :..

Ilustrační obrázek Praha - "Je to pořádný zmatek. Myslíte si, že jedete vlakem na Masarykovo nádraží, ale skončíte v Holešovicích. Nevíte proč, ani jak se odtud dostanete do centra," píše v pražské mutaci MF DNES redaktor Petr Zelený. A má v podstatě pravdu. Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na předměstském nádraží v centru vyhnala vlaky mířící na Kralupy a na Kladno na jiná pražská nádraží a cestující se o tom dozvídají často na poslední chvíli.

Webové stránky ČD sice informovaly v předstihu a i oblíbený vyhledávač idos.cz je zaznamenal, v knižních jízdních řádech však není o dvouměsíční odstávce ani zmínka a označení výluky na samotném nádraží je poměrně diskutabilní. Zkusili jsme se proto podívat, jak je o zbloudilého cestujícího postaráno přímo na Masarykově nádraží.

Jediným viditelným zdrojem informací je hlavní informační tabule, která v jednom ze svých okének o výluce velmi stručně informuje. Výlukový jízdní řád téměř nelze nalézt, proto jsme se zkusili dopátrat informací jinde. ČD centrum je zavřené a cestující jsou odkázání na pokladnu číslo 6. Je 17:40, za patnáct minut by měl z Masarykova nádraží jet R 782 do Ústí nad Labem. Než si redaktor ŽelPage odstojí frontu, uběhne dalších pět minut, na jejichž konci mu otrávená pokladní sdělí, že vlak jede v 17:59 z Holešovic. Cestu poradí až po opakovaném dotazu. Jděte na Hlavní na metro," říká, ale vzápětí dodává, že stejně asi není šance se tam dostat včas.

Výluka Masarykova nádraží byla chystána již delší dobu dopředu, ale v knižním jízdním řádu o ní není ani zmínka. Tento fakt ostře kontrastuje s tím, kolik prostoru se v něm dává mimořádným jízdám, které projedou tratí jednou dvakrát do roka. A tak jsme si tak trochu nevážně spočítali, kolik popsaného papíru by to znamenalo navíc.

Tak například spoji Ex 1040, který má v režii společnosti RailTrans osmkrát ročně vyrazit z Masarykova nádraží do Varnsdorfu, je věnováno v KJŘ u tratě 090 přesně 2 x 10,8 centimetrů čtverečních místa. Poznámka o tom, že od 1.VII. do 31.VIII. bude Masarykovo nádraží vyloučeno, by přitom zabrala na každém z dvanácti listů věnovaných trati 090 jen něco přes 2 centimetry a v součtu by se rovnala zhruba tomu, co je věnováno těmto mimořádným vlakům.

Taková legrace to ale v reálu není. Ještě několik dnů po zahájení výluky se na Pragotronech na trati 090 daly zahlédnout údaje o "Praze Masarykovo nádraží", přičemž staniční rozhlas to prokazatelně uváděl na pravou míru jen v Děčíně. První den výluky byly prakticky všechny vlaky regionální i dálkové dopravy bez výjimky vybaveny směrovkami z a do Masarykova nádraží. Informační systémy na stanicích podávaly informace natolik typicky kostrbatým systémem (dále upozorňujeme cestující, vlak jede do Masarykova nádraží přes Holešovice a Libeň atd.), že potřebnou informaci stěží rozšifroval i každodenní dojíždějící.

Dejme slovo opět MfD:

...Skupinka výletníků s batohy na zádech se ve středu v hale holešovického nádraží nad mapou radí, jak dojet co nejsnáze tam, kam potřebují. „Pojedeme na Křižíkovu,“ rozhodne nakonec jeden z nich a ostatní ho váhavě následují. „Je pravda, že spousta lidí se tu bezradně točí v kruhu a teprve pak se zeptají na cestu. Když to tu znáte, je to v pohodě. Ale když je tu někdo poprvé a doma si naplánoval cestu z Masarykova nádraží, tak se nestačí divit, kde se to octnul,“ připouští pokladní Martin Polák.

Bezradnost cestujících je pochopitelná – změny nejsou nikde pořádně označené. Na vstupních dveřích visí jen jediný papír velikosti školního sešitu, který varuje před výlukami. Letáky jsou navíc jen v češtině. Cizinci, kterých v nádražní hale u kufrů postává poměrně dost, se nedozvědí nic. Mezi nimi i mladá Japonka, která zoufale hledá informační okénko nebo tabuli. Bez úspěchu. Pomůže jí až kolemjdoucí.

Změna trasy vlaků přinesla kromě zmatků i další nepříjemnost – výrazně se prodloužily fronty u okének. „Co výluky začaly, tak máme odhadem tak o polovinu víc práce než jindy. A i když jsme o změnách věděli asi měsíc předem, tak se na takový nápor dá těžko předem připravit,“ myslí si pokladní Polák...

Situace se pozvolna zlepšila

Na změnu trasy a cílové stanice si ČD zvykají jen pozvolna. Na webových stránkách sice akuální informace zveřejnily v předstihu, ale ještě více než dva týdny po zahájení výluky je možné objevit po celých Čechách soupravy s chybnými směrovými tabulemi. Pragotrony na nádražích v regionech obvykle referují o "Praze Masarykovo nádraží", ačkoli akustické hlášení je již obvykle správné. Lze se proto tázat, zda ČD udělaly pro správnou orientaci cestujících dost, na druhé straně se ale nabízí i otázka, zda bylo bezpodmínečně nutné na nedlouhé časové období sahat k finančně náročným úpravám. To ale nechť posoudí až čtenář.

Zdroj: MfD, ŽP


Honza Beránek / JTB | 24.7.2007 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel milos  mail  
28.07.2007 (18:49)  
drevak-patlak: no ja nevim, ja jsem linej a tak jedu na florenc a prestoupim na namesti republiky! :- ))
26.07.2007 (7:40)  
Martin Hanzal: Máte pravdu, zejména důchodci jsou schopni nastoupit třeba do soupravy, která jede do depa a pak si týdny stěžovat...
registrovaný uživatel zaosai  mail  
26.07.2007 (0:25)  
Pokud jsou Informátoři ČD stejných "kvalit" jako byli při výluce na nádraží Ústí n.L.hl.n.,tak se nedivím té kritice.Na druhou stranu se potvrzuje ,že převážná část ( s prominutím)jsou - pacienti psychiatrických ústavů dočasně puštěných na svobodu.Poslochat některé dotazy je o nepřežití.
25.07.2007 (16:16)  
Martin Chovanec: 1)Jsem normální a nedělej příště ze mě blbýho.Debila dělej z někoho jinýho,ne ze mě.
2)Příště vymysli něco jinýho,páč ti to S Hawaí a Gronskem vůbec nevyšlo.
25.07.2007 (14:22)  
Vyzkoušel jsem si to a je to v poho.Ten kdo to nepochopil je debil a vubec nevim proč se takový žvásty objevujou tady.Cizinci jako češi maj hubu tak se zeptaj.Jo a metro v práglu pochopil během 2 minut můj 5 letej vnuk.
Naopak mě to vyhovovalo ty holešky.
25.07.2007 (11:42)  
Ad Stoupa: Pěší spojení Masaryčka-metro C jsem několikrát měřil ve všech variantách a vyšlo mi celkem logicky, že je vhodné jít tím směrem, kam chci pak pokračovat. Tj. od Ládví jsem vystupoval už na Florenci a od Hájů na hlavním.
registrovaný uživatel Pavel480  mail  
25.07.2007 (11:18)  
Dráha není pro náhodné cestující ani po lidi, kteří neznají češtinu. Stačí se podívat na systém slev.
Když jsem byl vlakem v Budapešti, bylo to podobné. Nevím, co se musí provést, aby se to trochu zlepšilo. Vyměnit všechny manažery na GŘ?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
25.07.2007 (10:36)  
O výluce vím. (Bydlím v Cítově, to je na trase z Ústí na Masaryčku). Osobák na Holešovice bz mi s výhradou dnu konání "Výměnného setkání v Opletalově" paradoxně vyhovoval více. Huře uchopitelné dopady výluky jsou zcela pochopitelně pro nepražáky. Avšak: Krtkem z Holešovic na Hlavní rychleji, než drahou přes Balabenku. Již od roku 1974 mi přijde rychlejší jít z Masaryčky na trasu "C" pěšky kolem "Rakety" na Florenc, než přes Sherwood na Hlavák.

To však nevylučuje vhodnost mít na Masně, Holešovicích i Hlaváku statného Zřízence - Informátora ČD, který poradí - ono totiž lidský hlas a osobní kontakt pro tápajícího místních poloměru neznalého je asi to ono pravé ořechové (ne všichni jsme bezbřezí vyznavači IT technologií)
registrovaný uživatel jeffer 
25.07.2007 (9:58)  
financne narocne upravy?! to tak ak by sa davaly robit nove plastove tabule na vlaky, ale aka ina financne narocna uprava?! predsa vyrazy "vlak jede mimoradne do" a "praha-holesovice" a "praha-liben" musi mat automaticky system hlasenia nahrate, taktiez na pragotronoch na 090 predpokladam osadene su (a som teda zvedavy kolko stoji zmena programu pretacania tabuliek - tam kde su ledkotrony radsej ani nehovorim... vidim to na 0 nic a povinnost niektoreho zo zamestnancov stanice v riadnej pracovnej dobe).

druha vec je, ze neinformovanost zamestnancov CD je znamy pojem - napr. na hlavnim rastie v smere osobne pokladne, medzinarodne pokladne a korunu tomu nasadzuje ta jezibaba v CD centre co mava ranne sluzby od 7!
25.07.2007 (9:37)  
To, že ČD je v informování veřejnosti pozadu je pravda a bohužel se to za poslední roky nezměnilo... Na druhou stranu, novinář, který neví, jak se dostane z Holešovic do centra je idiot.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko