Berlín - V Německu včera zahájili železniční odboráři sérii výstražných stávek. Již několikátá schůzka DB s odborovými oganizacemi Transnet a GDBA totiž nevedla ke shodě. V minulém týdnu proběhlo několik jednání, avšak výsledek nebyl pro odbory uspokojivý. Transnet a GDBA žádají navýšení platů o 7%, nejméně však o 150 €, což by však podle zástupců DB ohrozilo až 9.000 pracovních míst. Další série stávek začne v úterý ráno a ovlivní patrně i provoz v ČR.
(aktualizováno ve 2:00 o dopad na provoz na ČD)
GDL (odbory německých strojvůdců) opětovně odmítly nabídky k jednání. Německé dráhy poté odsoudily pokus odborů využít období zvýšené frekvence cestování k prosazování svých zájmů. DB se již dříve zavázaly, že do roku 2010 nebudou propouštět a dle sdělení jejich zástupců vzrostly tabulkové platy od roku 2000 o 10%. Došlo také ke srování platů mezi východem a západem. Dle organizace Transnet nabídly DB pro léta 2008 a 2009 navýšení o 2% a jednorázový příspěvek 300 €.
Dnešním dnem, 2.7.2007, začala výstražná stávka odborových organizací Transnet a GDBA. Toto vede ke zhoršení plynulosti obzvláště regionální dopravy. V Rostocku a Wismaru na hlavním nádraží zaměstnanci přerušili ráno práci úplně. Totéž se týká dílen ve Frankfurtu nad Mohanem a Mnichově. K protestu se přidávají zaměstnanci i z dalších regionů.
DB zřídily z důvodu eventuálních omezení v osobní dopravě informační telefonní linku (08000 996 633), na kterou lze telefonovat zdarma. Cestující, kteří mají zakoupenou jízdenku a nemohou cestovat z důvodu odřeknutí vlaků, si mohou nechat jízdenku přerezervovat či dostanou plnou hodnotu zakoupeného dokladu nazpět.
Na EC z Prahy možná vyrazí česká náhrada
Stávka německých strojvůdců se v úterý dotkne i vlaků mířících do České republiky. Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala informoval prostřednictvím ČTK, že stávka bude od páté do deváté hodiny ranní, takže během dopoledne budou na české území přijíždět vlaky z Německa se zpožděním. Týká se to například vlaku EC 171 Hungaria z Berlína do Budapešti nebo nočního vlaku EN 353 Johannes Kepler z Wiesbadenu, který v Praze končí v 8:55.
Naopak vlaky opačným směrem, z ČR do Německa, by zpoždění mít neměly. "Připravili jsme náhradní lokomotivy, soupravy a připravili i záložní strojvedoucí," řekl Kubala. ČD tak chtějí případně nahradit německé soupravy, které se v Praze otáčejí po příjezdu z Německa.
Stejnou filosofii zastávají SBB, které denně nahrazují řadu zpožděných vlaků ze zahraničí. Téměř pravidlem je nahrazení EC Wien – Basel pro zpoždění, CISALPINA se nahrazují soupravou s elektrickým vozem řady 510, 520, 540, 560, případně trojčetem s lok řady 450, kde je vždy vůz první třídy. A to za situace, kdy mají vlaky "jen" 30 minut zpoždění …
EC Wien – Basel skončí v Zürichu, cestující si "musí" přestoupit do nejbližšho vlaku, ale není narušen jízdní řád Zürich – Basel.
Pojede-ĺi EC z Děčína do Prahy náhradní soupravou "B" nebo EJ 460, protože vlak má z Německa zpoždění, tak to cestující pochopí, pochoptelně se nemůže vybírat nějaký příplatek.
Cestující jede včas, tak jak si naplánoval … stejně tak oželí I. třídu.
A jsme u jádra problému. ČD vybírají za jízdu vlakem "vyšší kvality" od některých skupin cestujících příplatek za "vyšší kvalitu". Tohle u SBB není.
Druhý problém spočívá v tom, že u SBB, DB, ÖBB se jezdí běžně tzv. 0/0-S, čili vlak s centrálně uzavíranými dveřmi z lokomotivy (hnacího vozidla) jede bez vlakové čety, s čímž se třebas u ČD reálně s výjimkou M "rodiny 810" vůbec nepočítá.
Na Slovensku jezdí takhle vlaky na TEŽ.
I EJ 471 u mimořádného vlaku obsazená cestujícími musí být doprovázena jedním pracovníkem obsluhy vlaku (osobou odborně způsobilou) protože "co kdyby se něco stalo" a jsou případy, kdy má pracovník obsluhy vlaku problém s tím, že by měl doprovázet sám zdvojenou elektrickou jednutku (451, 452, 471 …) a požaduje redukci na jednu soupravu …
Pomiňme že většina vozů ČD není vybavena centrálně uzavíranými dveřmi a z elektrické nebo motorové lok nelze dveře centrálně uzavírat … Jenže u Děčíně se nějaká pohotovost vlakové čety nedrží i když se třebas podaří sehnat strojvedoucího od nákladu.
Děčín byl jako domovská stanice osobních vozů zrušen, záložní vozy jsou deponovány v Ústí nad Labem …
Díky za pripadné info (zaujímala by ma hlavne 1. trieda a či tam môžem očakávať kuřák)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.