Praha - Modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně po letech konečně dostává reálné obrysy. Projekt po dokončení znatelně ulehčí nejen obyvatelům dojíždějícím do Prahy ze severozápadní části Středočeského kraje a lidem cestujícím na letiště, ale také zoufalé dopravní situaci Prahy 6 i životnímu prostředí.
Kladno je největším sídlem Středočeského kraje, a tedy po Praze i největším městem pražské aglomerace. Do Prahy z něj denně dojíždí na 20 000 lidí. Řada z nich zaparkuje automobil poblíž metra Dejvická nebo Hradčanská a dále pokračuje do centra MHD. To má za následek ucpanou Evropskou třídu a nedostatek parkovacích míst v Praze 6. To by se mělo
Významným faktorem v této oblasti je areál letiště Praha-Ruzyně, které odbaví přes 10 milionů cestujících za rok, a více než 5 000 lidí pracuje přímo v jeho v oblasti. Mezi Prahou a Kladnem sice existuje trať číslo 120, takzvaná Buštěhradská dráha, je ale jednokolejná, neelektrizovaná a s traťovými rychlostmi většinou do 80 km/h. S nadsázkou lze říct, že nevyhovující železniční spojení Kladna s Prahou zaznamenalo poslední velkou modernizaci v 60. letech 19. století, kdy bylo přestavěno z koněspřežné dráhy na parní provoz.
"Dopravní problémy se koncentrují především v městských aglomeracích. Podíl hromadné dopravy k dopravě individuální byl na počátku 90. let přibližně 80:20, v současné době je zhruba na úrovni 50:50. Propojení systémů městské, příměstské a regionální dopravy není na dostatečné úrovni," říká náměstek ministra dopravy pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Petr Šlegr. Podle něj je vedle železničních koridorů prioritou kvalitní příměstská a městská doprava a zapojení železnice do IDS. "Kromě infrastruktury je také potřeba zásadně modernizovat vozový park, na který v současnosti můžeme z regionálních operačních programů čerpat 245 milionů eur," dodává Šlegr.
Metro i železnice

Modernizaci trati Praha - Kladno před časem zablokovali radní Prahy 6, kteří odmítli, aby přes území klidné městské části vedla dvoukolejná trať. Jako hlavní argument sloužilo plánované protažení metra z Prahy na Ruzyň. Po vášnivých diskusích, zda je vhodnější dopravu na letiště řešit metrem, či železnicí, vypracoval Metroprojekt Praha srovnávací studii, která jednoznačně potvrdila železniční variantu jako výhodnější. V rovině absolutní výhodnosti jednotlivých kritérií metro dosáhlo pouhých 44 % úspěšnosti železnice. Zatím to vypadá, že se postaví levnější železnice i dražší metro. Ukázalo se totiž, že služby obojího najdou uplatnění.
„Jasně jsme deklarovali, že chceme prodloužení metra i výstavbu rychlodráhy. Tyto 2 projekty se navzájem nevylučují. Z Kladna do Prahy a opačně jezdí každý den obrovské množství lidí a prioritou je, aby využívali především dráhu. Železnice navíc umožňuje převážet zboží a na železniční projekty také můžeme, na rozdíl od Prahy, žádat o dotace z EU.“ uvádí hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.3 etapy najednou

30 minut do centra

zdroj: Mladá fronta DNES


jak by řekl klasik - je to otázka priorit :-)).
pro někoho je metro výhodnější, pro někoho ne.
Je pravda že metro dokáže pobrat o dost víc lidí, ale při jakym komfortu cestování? Do metra se dá sardinkoidně narvat tušim snad 1400 lidí, většina sttojících. Pokud počítam s ešusem tak ve špičce 2x ešus a máme to 620 lidí, všichni sedící. A k tomu - to je hlavní pointa týhle poznámky - je trať podstatně levnější. Proč dělat metro který je dražší a ještě míň komfortní.
JInak ta jízdní doba bude zhruba stejná, jak pro metro tak pro vlaky, interval 3 minuty je dost nereálnej, každá souprava by na letiště rozhodně nezajížděla.
Jak řek Martin11 - metro je ideální městskej dopravní prostředek, příměstská doprava patří na klasickou železnici
Jak kdy nemyslím ani tak tu noční pauzu, ale za kolik (desítek) let tam to metro bude. A i když bude, 3 minuty nebude interval ani ve špičce, to se klidně vsadím.
Jak pro koho, neboli pro cestující s kufry, cestující mimo Prahu, cestující z Kladna atd...
Spíš by mne naopak zajímalo pro koho bude to metro výhodnější..
Vlak má své místo a metro také, metro je pro městskou dopravu, vlak pro příměstskou, pokud někdo chce nahradit vlak metrem, pak to dopadá jak to dopadá - na velkých sídlištích má vestibuly mimo hlavní zájem cestujících (např. Červený vrch), ale hlavně aby bylo rychle na Bílé hoře, že ano? čímž mi připomíná, že kromě městské dopravy ještě slouží městským politikům...
S 24 minutama s centra/do centra pri intervalech ve spicce 3 minuty a za tarif MHD - to budeme mit podle me nejdostupnejsi letiste ze vsech metropoli.
Rozhodně nemam nic proti metru. jenom mi příde že stavět ho až na letiště neni zrovna ideální. Postavit ho tam, kam potřebuje Praha, tam ho ukončit. Bude tak spokojená Praha. Zmodernizovat trať na Kladno a (vystavět) na letiště. Bude spokojený Kladno, letiště.
Michal Janko: nápad s tim že by vlaky do Kladna mohly jezdit jako metro je víc než zajímavej, ale bojim se že tohle se neuskuteční
Vlak na letiště je lepší, má větší kapacitu (hlavně na kufry) a popravdě budu vždycky radši sedět ve vlaku než v metru a taky je rychlejší.
Metro na dlouhý tratě neni pohodlný a na krátký mi zase vadí to věčný fárání, to už radši sednu na tramvaj. Vyjma tramvaje X-A :)
"...určitě je lepší sedět ve vlaku než stát v metru..."
Aneb se a priori počítá s tím, že metro bude vytíženější? Ale to je přece další důvod proč stavět metro!
Budu se opakovat, ale zatím mi nikdo nevymluvil, že stavět paralelně dráhu a metro je ekonomická pitomost.
Optimální řešení je posatvit metro až tam, kam se to vyplatí, a odtud navázat železnici, která se posléze napojí na stávající zmodernizovanou trať do Kladna. Mohly by tak jezdit i přímé vlaky Kladno->Hostivař.
Když to funguje v Budapešti a v níže zmiňovaném Oslu, proč by to nemohlo fungovat v Praze?
Nemám nic proti Praze, ale třeba u nás v Královéhradeckém kraji máme stěží nějaký ten kilometr dálnice, a ŽÁDNOU dvoukolejnou železnici. Přitom zrovna trať Pardubice--HK by zdvojkolejnění potřebovala jako sůl.
Jinak dle mého skromného názoru by bylo metro pro Ruzyni výhodnější, pokud by ho městští stratégové nenaplánovali tak jak je... V tomhle případě vychází vlak opravdu jako lepší spojení, pokud tedy zahraniční návštěvníky nezaveze přímo mezi houmlesáky na "původní" Masaryčku.
Třeba tím ,že pojede rovnou do centra Prahy a ne jako metro který bude objíždět půlku Prahy. No a určitě je lepší sedět ve vlaku než stát v metru.
Ano, traťový rychlosti jsou skutečně do 80 km/h, jestli chcete konkrétnější údaje, SDC Praha jistě ráda poskytne.
Interval vlaků má bejt ve špičce 15 minut. Už chci vidět technologa kterej by na tohle navrhnul grafikon na jednokolejce.
Elektrifikace - ekologie vám nic neřiká?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
