..: Moderní trať z Prahy do Kladna ulehčí všem :..

Ilustrační obrázek
zdroj: MirKo Praha - Modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně po letech konečně dostává reálné obrysy. Projekt po dokončení znatelně ulehčí nejen obyvatelům dojíždějícím do Prahy ze severozápadní části Středočeského kraje a lidem cestujícím na letiště, ale také zoufalé dopravní situaci Prahy 6 i životnímu prostředí. Kladno je největším sídlem Středočeského kraje, a tedy po Praze i největším městem pražské aglomerace. Do Prahy z něj denně dojíždí na 20 000 lidí. Řada z nich zaparkuje automobil poblíž metra Dejvická nebo Hradčanská a dále pokračuje do centra MHD. To má za následek ucpanou Evropskou třídu a nedostatek parkovacích míst v Praze 6. To by se mělo

Významným faktorem v této oblasti je areál letiště Praha-Ruzyně, které odbaví přes 10 milionů cestujících za rok, a více než 5 000 lidí pracuje přímo v jeho v oblasti. Mezi Prahou a Kladnem sice existuje trať číslo 120, takzvaná Buštěhradská dráha, je ale jednokolejná, neelektrizovaná a s traťovými rychlostmi většinou do 80 km/h. S nadsázkou lze říct, že nevyhovující železniční spojení Kladna s Prahou zaznamenalo poslední velkou modernizaci v 60. letech 19. století, kdy bylo přestavěno z koněspřežné dráhy na parní provoz.

"Dopravní problémy se koncentrují především v městských aglomeracích. Podíl hromadné dopravy k dopravě individuální byl na počátku 90. let přibližně 80:20, v současné době je zhruba na úrovni 50:50. Propojení systémů městské, příměstské a regionální dopravy není na dostatečné úrovni," říká náměstek ministra dopravy pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Petr Šlegr. Podle něj je vedle železničních koridorů prioritou kvalitní příměstská a městská doprava a zapojení železnice do IDS. "Kromě infrastruktury je také potřeba zásadně modernizovat vozový park, na který v současnosti můžeme z regionálních operačních programů čerpat 245 milionů eur," dodává Šlegr.

Metro i železnice

Ilustrační obrázek
autor: JTB

Modernizaci trati Praha - Kladno před časem zablokovali radní Prahy 6, kteří odmítli, aby přes území klidné městské části vedla dvoukolejná trať. Jako hlavní argument sloužilo plánované protažení metra z Prahy na Ruzyň. Po vášnivých diskusích, zda je vhodnější dopravu na letiště řešit metrem, či železnicí, vypracoval Metroprojekt Praha srovnávací studii, která jednoznačně potvrdila železniční variantu jako výhodnější. V rovině absolutní výhodnosti jednotlivých kritérií metro dosáhlo pouhých 44 % úspěšnosti železnice. Zatím to vypadá, že se postaví levnější železnice i dražší metro. Ukázalo se totiž, že služby obojího najdou uplatnění.

„Jasně jsme deklarovali, že chceme prodloužení metra i výstavbu rychlodráhy. Tyto 2 projekty se navzájem nevylučují. Z Kladna do Prahy a opačně jezdí každý den obrovské množství lidí a prioritou je, aby využívali především dráhu. Železnice navíc umožňuje převážet zboží a na železniční projekty také můžeme, na rozdíl od Prahy, žádat o dotace z EU.“ uvádí hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

3 etapy najednou

Ilustrační obrázek
autor: Louis Armstrong O projektu se mezi lidmi mluví jako o rychlodráze. Parametry pro rychlodráhu jsou ovšem technicky zásadně odlišné od současně projektované podoby železničního spojení. Proto je dnes spojení Praha - Kladno prezentováno pojmem modernizace trati. Její výstavba se bude odehrávat ve 3 etapách. První začne na Masarykově nádraží, následuje podpovrchová stanice Vltavská, úplně nová stanice Výstaviště a podzemní zastávka Hradčanská (místo současného nádraží Dejvice). Odtud trať pokračuje i s dalšími několika zastávkami do stanice Ruzyně, kde odbočí větev na letiště. Na této větvi bude i velmi důležitá zastávka na Dlouhé míli, kde se plánuje jednak záchytné parkoviště pro ty, kteří dojíždějí ze severozápadních Čech, ale také přestup mezi železnicí a autobusy.

Pro Středočechy bude zajímavá především druhá etapa, která bude kopírovat trasu současné železnice. Na asi 20 km dlouhém úseku se bude nacházet 9 stanic a zastávek. Stávající stanice Hostivice, Kladno a Kladno-Ostrovec a zastávky Pavlov a Kladno město budou zmodernizovány. Vzniknou 2 zbrusu nové zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd. Stanice Jeneč bude přesunuta do nové polohy. Jako náhrada za rušenou stanici Unhošť bude zřízena zastávka Malé Přítočno.

V závěrečné etapě by mělo dojít k takzvanému zakruhování letiště. Jedná se o spojení koncové stanice Praha letiště obloukem okolo Jenče do Hostivic s odbočkou do stanice Jeneč. Tím se letiště napojí na pražské hlavní nádraží tzv. Pražským Semmeringem přes Prahu-Jinonice pro dálkovou dopravu. To mimo jiné umožní jízdu vlaků z Prahy do Kladna přes letiště. Výstavba první etapy potrvá asi 3 roky a celkové investiční náklady (včetně pořízení nových vozidel) budou činit cca 13,5 miliardy korun. Odhadované investiční náklady druhé etapy se pohybují okolo 4 miliard korun. Aby mohl být zahájen provoz na letiště i do Kladna najednou, bude druhá etapa probíhat v koordinaci s etapou první.

30 minut do centra

Ilustrační obrázek
autor: Strnda "V tuto chvíli je potřeba, aby Ministerstvo dopravy vzalo modernizaci trati jako zásadní prioritu a stalo se tahounem celého projektu. Střední Čechy při sebevětší vůli nemohou takovým tahounem být. Jsme a chceme být partnerem Ministerstva dopravy, České správy letišť, Prahy a dalších zainteresovaných subjektů," říká středočeský hejtman Petr Bendl. "Jsme ve fázi zpracovávání informací pro územní rozhodnutí. Souběžně připravujeme detailní dokumentaci vlivu na životní prostředí pro EIA," popisuje současný stav projektu Pavel Mathé ze SŽDC. Koncepce obsluhy letiště vlaky příměstské železnice vychází ze zkušeností z evropských metropolí, které mají v drtivé většině letiště obsluhována právě tímto způsobem.

Vlak totiž nabízí větší rychlost, kapacitu a komfort než ostatní druhy MHD. Jízdní doba v úseku Praha - Ruzyně - Kladno bude pro zastávkové vlaky 22 minut a pro rychlíky asi 10 minut. Navržená traťová rychlost je převážně 120 km/h, v budoucnu pro provoz naklápěcích jednotek až 145 km/h.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2007 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
11.07.2007 (16:47)  
Ty brďo, ani se mi nechce věřit, že po 20 letech plánů by se konečně koplo...
registrovaný uživatel JnR 
10.07.2007 (23:35)  
Je v pravomoci státu / kraje / obcí zvolit si svoji dopravní strategii. Jestliže si na některé relaci zvolí nějaký druh dopravy (železnice, metro, tramvaje, trolejbusy, autobusy...), protože je v tom konkrétním případě považují za nejvýhodnější (kapacita, ekologické dopady...), pak má smysl onu vybranou dopravu podporovat a snažit se omezit souběhy.
Správné je ovšem dopravu zajišťovat buď vlastním dopravním podnikem, který je v majetku obce / kraje a negeneguje zisk, nebo na dopravce vypsat výběrové řízení.
Pokud tedy dopravce Franta Vomáčka chce dopravovat cestující mezi Kladnem a Prahou, může, ale po železnici.
registrovaný uživatel Web 
10.07.2007 (16:15)  
Dobře, jde to, to nerozporuju :) Ale je to tak správné? :) Osobně se mi to hnusí stejně jako třeba pražské "wifi zdarma", které naštěstí kvůli stížnostem na nekalou konkurenci zeštíhlili pouze na přístup k městským službám...
registrovaný uživatel JnR 
09.07.2007 (23:02)  
Web: nejen že jde nasadit dotované vlaky do souběhu k autobusům, ale jde i autobusy zakázat, přesněji neudělit autobusům licenci (s odůvodněním, že "kradou" cestující dotované dopravě a způsobují tak vyšší ztrátu).
registrovaný uživatel Web 
08.07.2007 (17:05)  
Metro je vhodné dle mého názoru max po Motol a i tam s otazníky - vede kolmo na současná preferované směry, atd. Dál je zbytečné stavět dopravní systém připravený pro transport mas v území center měst s nemožností stavět povrchově, který ssebou ponese veškeré nedostatky (především provozní náklady, intervaly kvůli nadbytečné kapacitě, bezpečnost, naopak přetěžování centrální části trasy, ...). Nevím proč se snaží pražští radní neustále tahat metro do "vilových čtvrtí" na okraji Prahy, kde by byly mnohem lépe použitelné povrchové systémy, zatímco v některých centrálních částech a sídlištních celcích na to kašlou.

Jestli bude na letiště jezdit vlak v 10ti minutách, tak stejně předpokládám nějaké menší jednotky než 471, taková poptávka tam zkrátka nebude. Stejnětak Kladno. Propo směrem na Kladno nerozumím tomu, jak se bude řešit souběh dotované vlakové a nedotované autobusové? Přeci nejde fungujícím dopravcům nasadit dotovanou konkurenci?!
05.07.2007 (22:40)  
Stanice metra Vltavská je stavebně připravena na vybudování "severního" vestibulu. Zahloubení ŽST je nereálné, zahloubení by muselo činit alespoň 7 metrů, které by musel vlak nastoupat tak, aby na začátku Negrelliho viaduktu byl v úrovní stávající trati.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
05.07.2007 (10:33)  
Pavel Z: moc hezky shrnuté informace o problému... S něčím lze sice polemizovat, ale určitě zajímavé čtení.
04.07.2007 (19:19)  
Jindřich Škripko: Na letiště se počítá s intervalem 10 min.
Článek se Vám nemusí zdát objektivní, ale to jste asi ještě nečetl "hlody" o metru, nebo o rychlodráze, z pera "Krtčího sdružení" , nebo od pana starosty Chalupy. To je teprve síla.
No a jednokolejka určitě při uvažovaných intervalech stačit nebude.
04.07.2007 (19:11)  
Jinak všem doporučuji tento článek: http://subrt.blog.idnes.cz/c/5823/Smutne-konce-pohadky-o-doprave-v-Praze-6.html
Předpokládám, že autor je tu také, a že plno z vás to už četlo. Ale máme tu i ty nepoučené...
registrovaný uživatel milos  mail  
04.07.2007 (15:26)  
stejne to mafie letistnich taxikaru zasabotuje!! :- )))
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko