..: Zpoždění vlaků by stálo 224 milionů ročně :..

Ilustrační obrázek
autor: CharyPraha - Praha - 224 milionů korun ročně. Tolik by dle materiálů ministerstva dopravy měli čeští železniční dopravci platit za zpoždění vlaků, pokud by vešlo v platnost nařízení Evropského parlamentu o povinném odškodňování za zpožděné spoje. Toto nařízení by mělo vstoupit v platnost od roku 2009. Dle ministra Aleše Řebíčka by to ovšem byla pro dopravce přílišná zátěž, proto bude platit přechodné 15leté období pro vnitrostátní linky. U mezinárodních vlaků bude případné nařízení platit hned. Pokud vlak nabere více než hodinové zpoždění, bude mít cestující nárok na čtvrtinu peněz zaplacených za jízdenku, při delším zpoždění se částka zvyšuje. Železnice také budou muset cestujícím poskytnout další služby, jako je ubytování v hotelu nebo občerstvení.

Vlaky zpomaluje špatná infrastruktura

Podle ministerstva dopravy se na zpoždění českých vlaků podepisuje především méně kvalitní železniční infrastruktura a zastaralý vozový park. Přechodné období tak potřebují především nové členské země EU. "Například 80% zpoždění je v současnosti zapříčiněno stavebními pracemi na infrastruktuře," píše se v materiálu MD. S tím souhlasí i europoslanec za KSČM Jaromír Kohlíček. "Naše infrastruktura je zastaralá. Nová směrnice by znamenala potencionálně slušnou sekeru do rozpočtu Českých drah," řekl Kohlíček, honosící se titulem třetího nejaktivnějšího poslance v Evropském parlamentu. Prý je možné očekávat, že během skončení přechodné doby se podaří modernizovat železnici a riziko zpoždění tak snížit na minimum.

Ilustrační obrázek
autor: Dejv.J V ČR se nyní buduje základní síť železničních koridorů. Rušno je zejména na trati z Prahy do Českých Budějovic, kde vlaky i přes změnu jízdního řádu nabírají zpoždění téměř vždy. Nabízí se tedy otázka, nakolik jsou tyto výlukové jízdní řády skutečnému stavu infrastruktury v době stavby přizpůsobeny. Zpoždění se nevyhýbají ani mezinárodním spojům. Například R 1203 Jadran, který vyrazil 22.6. na první pravidelnou letní trasu do Splitu, nabral přes ČR hodinové zpoždění.

Patnáctileté období je kompromisem mezi požadavkem Evropského parlamentu, který byl ochoten přistoupit na desetiletou lhůtu a žádostí ČR, jež původně chtěla prosadit 20 let.

zdroj: iDNES, spoluautor: Adys


JiříK. | 29.6.2007 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
03.07.2007 (2:16)  
Vymluva na zpozdeni ze zahranici je s prominutim hovadina a v tomhle podani navic typicky Ceskodrazni vojeb...

Proste jizdne se v Cesku plati Ceskym draham a ty jsou pro cestujiciho jedinym partnerem. Nebo kdyz vam pizzar priveze pizzu za 5 hodin, studenou a tvrdou, s tim, ze mel zavadu na aute, tak mu zaplatite?
Ne, borec ma proste smulu a pizzu muze zavest tak maximalne na reklamaci do autoservisu

Fakt nechapu, v cem je problem. Nebo jinak - chtel bych videt, jak nekteri (nejen MZ) resite treba reklamaci bot, protoze kdyz prodavacka v obchode za toho zraloka nemuze, tak za ni urcite nejdete...
02.07.2007 (20:29)  
Se zpožděným vlakem ze zahraničí si lze v konečném důsledku poradit snadno – zpožděný vlak se z provozních důvodů odřekne v pohraniční stanici a zavede se pod číslem "následu" jako mimořádný vlak.
Oříškem k rozlousknutí je také "odškodnění" cestujícího, který přijde řekněme v Ostravě na vlak s odjezdem v 10.30 a nastoupí do dvě hodiny zpožděného vlaku, který měl jet v 8.30 a vlak v 10.30 za ním pojede se zpožděním pouhých 5 minut.
registrovaný uživatel M 
02.07.2007 (14:44)  
MJ - Obavam se, ze se pocita zpozdeni vlaku, nikoliv zpozdeni cele cesty, takze tech 900 minut je celkem blbost. Kdyby nekde neco jezdilo jen v pracovni dny, tak by takhle vzniklo "zpozdeni" 2,5 dne...

A druha vec - jizdenka Brno-Trutnov stoji 274, resp. 192 korun. Za zpozdeni 110 minut se vraci 25%, neboli 68, resp. 48 korun. Ani jedno ale nesplnuje minimalni navratek, takze smula, nedostal bys nic...

Abys za Brno-Trutnov neco dostal, tak bys musel zazit zpozdeni alespon 120 minut (v pripade obycejneho jizdneho), resp. 180 minut v pripade zakaznickeho).
Rekneme, ze teda jezdis za zakaznicke a tam dostavas 144 korun. Aby ses dostal na ty avizovane 2000, tak bys na alespon trihodinove zpozdeni musel za rok narazit 14x. Jestli to tak je, tak te prohlasuji za smolare roku, protoze CD stoji za prd, ale ne za takovej...
02.07.2007 (13:19)  
ICN:
Kde se těch 224 milionů vezme?
Tak třeba polední moje dvě cesty vlakem Z Brna do Trutnova skončily
- v prvním případě se zpožděním 110 minut
- ve druhém případě se zpožděním 900 minut
Minimálně ve druhém případě by mi musely ČD platit hotel, v prvním případě jsem musel použít taxík, abych se do svého cíle tentýž den vůbec dostal. Podotýkám, že jsem v obou případech použil vlaku EC.
A to není ojedinělá zkušenost, tipuju, že pouze mě samotnému by za takto nastavených pravidel musely ČD každoročně vrátit nějakých 2.000--3.000 Kč. Takže tu částku považuju za reálnou.
registrovaný uživatel zdenda 
02.07.2007 (11:59)  
jen lehounce off topic: v sobotu jsem měl tu možnost zhlédnout posilový Rožmberk z Brna do ČB...ČD se opravdu vytáhly, 40 minut zpoždění, krásné rychlíkové vagony Bdtmee, kde máte nohu u protisedícího v klíně - těch bylo sedm + 2 hitláky, no a regulérní Rožmberk měl na odjezdu z Jihlavy 65 minut...to mě na začátku prázdnin nepřekvapilo, jen by mě zajímalo, kde ho nachytal a jeho složení, darmo komentovat...1x AB, 2x Bp, 1x slovenský lůžkový + 2 hitláky...myslím, že ČD skutečně zaslouží pochvalu...
registrovaný uživatel M 
02.07.2007 (0:55)  
MZ - no, metodika. Ta, co nadhodil ICN zni celkem rozumne. Zda se, ze soudruzi z nabrezi nepocitali se 4 eurama (teda pokud s nimi opravdu pocitat meli:) a celkove to spocitali blbe. Takze nelzou, jenom jsou uplne neschopni...

Prevest minuty na koruny je docela amaterina, protoze dva "59minutove" vlaky maji penale nulove, zatimco 61+57 uz penale vytvorit muze. Inu, nekdy nestaci cisla secist na kalkulacce, nekdy je potreba i myslet

Pokud jde o vlak, ktery bude na hranicich 61 minut, tak... U koho si koupim listek na trat Ostrava-Praha - u CD nebo u PKP? Ze Polaci meli problem mne nezajima, muj partner jsou CD. Kdyz reklamujete trickou, tak taky jdete za panem Adidasem a ne za Liung-Junem, kterej to blbe usil...
01.07.2007 (14:54)  
ad ICN – pozoruhodný výpočet; nemyslím si, že by někdo lhal, prostě úřednící MD to počítali jinak, resp. nikdo jim nezadal vaši metodiku.
Spočítal se balík zpoždění a přepočítal na koruny …

Ona je otázka, jak se to zpoždění bude počítat. Vlak ze zahraničí bude na hranicích + 61, ale na ČD pojede stále + 61, čili relativně včas, nebo dokonce republiku opustí jen + 59. Navíc, jak se odškodní síťové jízdenky, KMB apod.

Navíc není patrné, jak se bude nárokovat odškodnění, když ve stanici není nikdo, kdo by potvrdil zpoždění vlaku, resp. nárok. Stanice dálkově řízeny, prodejní automat jízdenek, případně odbavení ve vlaku. Stanice, kde lze reklamovat řekněmě 50 km od cílové stanice, takže co by si cestující vyreklamoval, to by projel za účelem reklamace … Tak či onak se nebude s největší pravěpodobností vztahovat odškodnění na zpoždění vzniklé "vyšší mocí", např. příkaz policie zastavit provoz, protože se hledá na nádraží bomba apod.

ad František – dobrý postřeh, u "objednaných" a zaplaených vlaků se zvýší ztrátovost, čili požadavek na vyšší úhradu. Je tu jistá paralela se zrušením silniční daně u veřejné linkové dopravy – aby se snížily požadavky na dotace (= snížila se ztrátovost), zrušila se zákonem silniční daň …
registrovaný uživatel Jakub_Filo  mail  
01.07.2007 (10:26)  
Ale . Mne sa to zdá vela
registrovaný uživatel M 
30.06.2007 (23:17)  
Komu..?
Jedes vlakem na letiste (rekneme, ze jedes vlakem EC, ale za zakaznicke jizdne - je takove jizdne vlastne necim dotovano - trochu rebus:-)) - vlak ma dve hodiny zpozdeni, takze cela tvoje rezerva je v cudu a nestihnes check-in a tim vznikaji ztraty (v lepsim pripade jen za prebookovani, v horsim ses totalne v prdeli, protoze v sili jsi mel byt "dnes vecer" a zitra ti uz nestaci). Kdo byl poskozen - ty nebo stat/kraj?

Te otazce "komu" sice rozumim a chapu, jak byla myslena (nikoliv nerozumne), ale odskodnen by asi mel byt ten, komu vznikla nejaka ujma...

PS: Pokud kvuli Cerne dire nestihnu letadlo, tak mne 4 eura fakt nevytrhnou, to je taky pravda...
30.06.2007 (11:50)  
Zpoždění vlaků je kapitola k delšímu studiu. Existuje několik důvodů, proč vzniká, a důvod od důvodu se potom liší míra zavinění samotným dopravcem. Podle této míry by bylo třeba zavádět sankce. Ovšem nejsem si jist, komu by je dopravce měl hradit - zda cestujícímu, který si koupí dotovanou jízdenku, anebo kraji/státu, který tyto spoje dotuje. Nepochybně hlavním motivem těchto sankcí není samo odškodnění cestujících, kteří sice ztratí nějaký ten čas, ale pokud mají jiný způsob dopravy, pak (bohužel pro všechny) přejdou na něj, nýbrž motivace dopravců nabízet kvalitní služby tak, aby přilákali více cestujících právě z těch jiných (pro celek škodlivějších) souběžných způsobů dopravy. Těžko říct, k čemu by zavedené opatření vedlo. Pokud by byli odškodňováni přímo cestující, pak někteří by ve zpoždění mohli vidět zdroj úspory, i když pravděpodobně by většina preferovala se dostat do cíle včas. Na druhé straně každý by se musel obtěžovat k pokladně pro vrácení peněz, a někteří by to možná s ohledem na zpoždění vzdali. Pokud by byl odškodňován objednatel, pak on by si spíše přál, aby vlaky jezdily pozdě, protože sám nemá na včasném dojezdu takový zájem - a ne každý úřad je osvícený. Naopak vyúčtování sankce by v tomto případě bylo podstatně jednodušší - dopravce by za dopravní obslužnost dostal ve výsledku méně peněz. Nakonec by ovšem zřejmě stejně zvítězil Kocourkov - pro monopolní dopravce by se naskytla možnost zvýšit o tyto náklady svůj požadavek na úhradu ztráty - a byli bychom na začátku, ne-li na konci drah. Jinak jsem pro zavedení - nevěřím, že by se za těch 15 let natolik zlepšila infrastruktura, navíc zpoždění vzniká teprve nedodržením nějak koncipovaného jízdního řádu. Pravda, pro nákladní přepravce by to znamenalo, že v případě zpoždění nakládky jim neodjede zásilka ve zpožděné, ale až v další pravidelné trase, nicméně to není problém ostatních uživatelů infrastruktury. Jiným problémem jsou pravidelné výluky - pro všechny tyto případy by bylo nutné vydat zvláštní jízdní řád, což je třeba v Německu běžné, a tento potom dodržovat (a ne jako u nás) - musel by tedy být řádně promyšlený. I toto by vedlo ke zkvalitnění dopravy. A třetí oblastí, kde se dá něco změnit, jsou rušící vlaky. Nejsem si jist, zda tomu tak je, ale zavádět rušící vlak z důvodu segregace zákazníků mi přijde až moc protekcionistické. Toto by nemělo být možné při dokonalém oddělení infrastruktury od dopravců, i když vždy to bude záležet na lidech. Dalším důvodem vzniku zpoždění jsou veškeré vnější mimořádnosti, jako nepřízeň počasí, zdržující cestující (nezavírahjí dveře, neunesou vlastní zavazadla, je jich moc), nenadálé poruchy drážního zařízení a podobně - tady se asi moc dělat nedá, snad jen pořádně udržovat to zařízení.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko