..: Železniční stanici Havlíčkův Brod čeká revitalizace, ale Žďár nad Sázavou nikoliv :..

Ilustrační obrázekHavlíčkův Brod - Pouhých 27 let zatím funguje současná odbavovací hala havlíčkobrodského vlakového nádraží, přesto se do 5 let změní k nepoznání. Jako součást projektu ČD nazvaného Živá nádraží se soukromý investor, společnost AŽD Praha, která před rokem vyhrála tendr ČD a v rámci třicetiletého pronájmu se zavázala vytvořit z budovy společenské centrum. „Během 30 let musíme do nádražní haly investovat nejméně 30 milionů,“ uvádí finanční ředitel AŽD Miroslav Kozák. Jinde se zatím s oživením vlakového nádraží trápí.

Ve Žďáru ČD zatím po prvním kole řízení investora nenašly, ale podobná situace byla i v Havlíčkově Brodě, kde našly investora až ve druhém kole. Žďárské nádraží mělo být po Brodě v kraji druhým, které by mělo být zmodernizováno.

Rekonstrukce začne již brzy

Ilustrační obrázek První práce začnou během několika týdnů. Poslední etapa přestavby má být dokončena v roce 2011. Alespoň to říká sestavený harmonogram prací na budově a jejím okolí. Ještě letos se rekonstrukce zázemí dočkají pracovníci drah a řidiči autobusů, cestující se na novinky, s jedinou výjimkou, mohou těšit od příštího roku. První etapa rekonstrukce je spojena se stavbou autobusového terminálu. Právě pro něj je třeba v nádražní budově vyčlenit prostory. „Při stěhování autobusového nádraží jsme využili prostorové možnosti vlakového nádraží,“ říká místostarosta Libor Honzárek.

Ještě v tomto roce tak v nejvyšších patrech nádražní haly vznikne noclehárna pro řidiče i prostory k odpočinku. Zcela nové bude infocentrum i výdejna jízdenek a zavazadel. „Ty se ze současného středového ostrůvku přesunou do prostor na pravé straně haly poblíž schodům k podchodu,“ uvádí projektový manažer AŽD Ivan Šípal. V tomto místě naleznou cestující 2 pokladní okénka v hale, uvnitř kanceláře pak hlavní pokladnu s recepcí, hned vedle bude i kancelář MHD a meziměstských autobusových spojů. „Jen co bude v nových prostorách spuštěn systém, ostrůvek zaměstnanci vyklidí,“ dodává Šípal.

Ilustrační obrázek Vše se musí stihnout do prosince, kdy bude spuštěn provoz na autobusovém terminálu. Oba druhy dopravy se tak mnohem více propojí, budou používat společný informační systém. „Bohužel stále ještě děrnoštítková technologie vlakového informačního systému prozatím znemožní jeho přímé propojení s autobusovým. Opačně ale informace půjdou, cestující terminálu tak uvidí i odjezdy vlaků,“ říká Kozák. Kancelář, která zabere zhruba čtvrtinu plochy haly, vybuduje na své náklady AŽD. Město na ni přispěje více než 2,5 miliony korun. Za užívání prostor pak bude platit nájem. Čilý stavební ruch zasáhne cestující v odbavovací hale v plné síle od příštího roku. To budou dělníci postupně demolovat a odvážet středový ostrůvek, v němž nyní sídlí pokladny, infocentrum a výdejna zavazadel.

Nádraží nejvíce oživí 3 etapa, která se uskuteční v roce 2009 a 2010. Po obvodu haly budou vytvořeny prostory pro menší i větší obchody a služby. Komerční prostory vzniknou i v 1. patře haly. „Bude to jakási galerie na ochozu, do něhož povedou schody i výtah pro tělesně postižené,“ prozradil Šípal. Do této etapy věnuje společnost AŽD maximum sil i peněz. Právě pronájem komerčních prostor bude činit její další příjem. Zájemci o jejich zaplnění se už sami hlásí. Druhá i třetí etapa v negativní míře nejvíce ovlivní pohodlí a pohodu cestujících i zaměstnanců ČD. „Věříme, že to ten čas zvládnou. Třeba my se na komplikace těšíme, protože to bude pro nás ihned po jejich skončení znamenat výrazné zmodernizování a vylepšení všech prostor,“ říká Horáková.

Ilustrační obrázek Při poslední 4. etapě, se revitalizace dočkají ostatní prostory nádraží. Nejobjemnější položkou bude přestavba restaurace. „Nechali jsme ji na konec i z důvodů vysoké finanční náročnosti. Je třeba splnit spoustu přísných hygienických norem a nainstalovat nejmodernější technologie,“ říká Miroslav Kozák. Spolu s restaurací přijdou na řadu ostatní prostory v nejvyšším patře hlavní budovy. Společnost AŽD Praha před rokem vyhrála tendr ČD na rekonstrukci a provoz vlakového nádraží Havlíčkův Brod. Po podpisu smlouvy 8.1. 2007 se zavázala zmodernizovat jeho prostory i nejbližší okolí. Na Vysočině je to nádraží největší, kterým denně projde kolem 7.000 lidí. Do budoucnosti se počítá s modernizací nádraží v Jihlavě, Pelhřimově, Humpolci a Třebíči.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 30.6.2007 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Yves 
13.07.2007 (20:18)  
Qaws: Třebíč je naprostá katastrofa a neříkám to jenom protože tam bydlím. To je prostě ostuda, když tam přijedou třeba turisti na UNESCO a objeví se před nimi takové maloměšťácké nádražíčko. Jestli dají podle toho pořadí přednost Humpolci a Pelhřimovu, tak to nepochopím. Hlavně protože TR má větší obrat než Jihlava (se zástavkou J-město už by to ale asi neplatilo) a má větší obrat aspoň pětkrát než PH a HU dohromady.
registrovaný uživatel happy 
02.07.2007 (12:12)  
to,jestli se to bude rekonstruovat nebo ne rozhodují primárně čd,které vlastní nádraží!!Město tedy není povino rvát peníze do něčeho,co mu nepatří
02.07.2007 (9:32)  
to Semík: No ja to pochopil tak, ze do prosince se musi stihnout ta prvni etapa - ten presun tech pokladnich a tak.

to heme: Tak rikas, ze to blokuje Brychta kvuli bezdomovcum. To je tada ...
Ja osobne bych taky radsi rekonstrukci nadrazi, nez novy supermarket, za chvili jich budem mit ve Zdare tolik jako hospod :) (cca 50)
registrovaný uživatel Semík  mail  
01.07.2007 (22:39)  
Vše se musí stihnout do prosince, kdy bude spuštěn provoz na autobusovém terminálu. Čilý stavební ruch zasáhne cestující v odbavovací hale v plné síle od příštího roku. Tak stihne se to vše do konce roku nebo až příští? .......nechápu čas to má být rok 3256?
01.07.2007 (21:44)  
Teda,nádraží v HB, o je hnus, velebnosti. Tak nepřívětivou, studenou budovu a ještě k tomu chaotické upořádání jsem ještě neviděl.....
registrovaný uživatel Qaws 
30.06.2007 (22:36)  
Třebíč? Takže se dočkáme kompletně nového nádraží? Páč ve stávající budově opravdu není místo... =)
registrovaný uživatel Racek 
30.06.2007 (22:00)  
Doufám, že rekonstrukce neohrozí štrůdl prodávaný v nádražním bufetu. Bufet je sice strašný, ale na štrůdl se těším vždycky, když mám v Brodě přestupovat :-P
30.06.2007 (21:42)  
Huráá
registrovaný uživatel heme 
30.06.2007 (19:58)  
No já nikoho nevolím, on to nechce starosta podpořit kvůli bezdomovcům, od staví stále jen samé obchody. Třeba teď nám na nádraží staví haršov Kaufland nebo Carefour....
30.06.2007 (19:48)  
Heme:proč volíte ty voly???
doprava zajímá málo koho holt.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko