..: ČD chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav :..

Ilustrační obrázek
autor: DuhyPraha - České dráhy nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky. ČD proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

"Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400 milionů korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších 7 miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů EU, ale to nebude zdaleka stačit. Jednou z možností jak peníze na obnovu získat je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. ČD jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují 5% přirážku na obnovu vozidlového parku," říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky ČD. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," uvádí náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává ČD na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun. ČD vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku ČD v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že SŽDC zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 21.6.2007 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
25.06.2007 (20:53)  
Moravskoslezský kraj dá na ZDO vlakem cca 500 milionů korun a za tuto "obrovskou" sumu také požaduje, aby dopravce zkvalitnil dopravu nasazením moderních kolejových vozidel … např. typu EJ 471 … Reálně by ČD potřebovaly na obnovu vozidlového parku tak, aby se dostal na standardní "západoevropskou" úroveň tak 300 miliard korun …
23.06.2007 (6:43)  
redukce tratí? a co takhle zrušit autobusy
22.06.2007 (19:53)  
mira: A kde by si vzal ty peníze ty? Já neříkám zrušit 2/3 tratí, ale myslím si, že by kraje měli vytvořit strategické plány a určitá redukce sítě by byla žádoucí....
registrovaný uživatel mira 
22.06.2007 (18:53)  
mates111: Takže podle tebe by bylo řešením zrušit 2/3 tratí a ty údajně ušetřené peníze investovat do těch hlavních? To si vážně myslíš, že by se ty peníze co by se ušetřily na nejen lokálkách daly např. do nových vlaků? Tak v tom případě bych řekl, že jsi docela naivní. Za další, nejvíc ztrátové jsou vlaky právě na hlavních tazích, protože mají o hodně větší spotřebu energie, platí víc za DC, atd. Takže tenhle způsob šetření mi nepřipadá jako nejrozumnější. To bych třeba já mohl zase namítnout, proč se všude staví výtahy pro vozíčkáře, důchodce nebo maminky s kočárky zejména v menších stanicích, vždyť jich je přece menšina no ne? Nebo proč má ČEZ jako podnik se státním podílem takové zisky? Proč se s občany kteří mu je platí o ně nepodělí?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
22.06.2007 (16:37)  
2 Mates111:

"s vámi nelze diskutovat", jen souhlasit
22.06.2007 (13:28)  
DJ: ale daně nejdou jen na dopravní obslužnost, ale třeba i na školství, zdravotnictví apod. A přijde mi zajímavé, že železniční doprava v ČR dostává ročně nějakých 30 mld., což je v podstatě dotace jednomu podniku, protože nějaké rozdělení mezi SDŽC a ČD je v podstatě jen rozdělení na papíře a ve skutečnosti je to dále jeden podnik.
registrovaný uživatel DJ 
22.06.2007 (13:12)  
Snad si nikdo nemyslí, že kraje mají tolik peněz, že Českým drahám něco dají. Ty kraje se skřípěním zubů dávají peníze jen na provoz a stejně nadávají, jak je železniční doprava stojí několikrát víc než dotace autobusům.
Například u nás v kraji Vysočina - hejtman p. Vystrčil oznámil, že zavedení IDS se v tomto kraji nevyplatí, že mu to oznámil nezávislý (?) rozbor, asi týden poté si pár krajských zastupitelů právě postěžovalo, jak moc peněz se dává do dopravní obslužnosti. Že třeba právě od toho se platí daně, už je nenapadne...
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
22.06.2007 (12:37)  
ondřej: Stačí jeden. ;-) Ale tvé projevy plné naprosto zbytečných citoslovcí a prázdné jakékoli relativně inteligentní myšlenky svědčí o tom, že jej buď nevlastníš, nebo neumíš použít.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
22.06.2007 (10:39)  
Fandím dráze. Tam, kde je v logickém hlavním a kapacitně potentním dopravním směru paralelně "objednávána" = subvencovaná doprava Bus - Vlak, to považuju za blbinu.

Různé účelově vzniklé "řepařské" dráhy, s trasováním mimo současné logické hlavní dopravní směry, nebo s malým potenciálem přepravy - to bude asi smůla. Vznikaly skutečně účelově a proti své konkurenci měly obrovské výhody. Ta konkurence se ale jmenovala "koňský povoz".

Jó, a klidně bych risknul roztržku s ČESMAD a EÚ, že ekonomicky (diferencovaným mýtem) budu tlačit trucky na koleje s cílem (sci-fi), aby to vydělalo na 4kolejný koridor Břeclav - Brno - Kolín - a SRN

Schválně: spustíme diskusi o principech dopravní politiky státu? Bez ní to stejně bude "cochcárna".
registrovaný uživatel mah 
22.06.2007 (10:27)  
happy - nevim, jak je to na J Morave, ale tady v S Cechach je spousta trati zralych na zruseni (napr. vedou vyhrande pres vesnice a mestum se vyhybaji - nemaji pak koho vozit)

a proc vadi krajum slevy, to je jednoduche:
kraj si objedna u CD dopravu za nejakou cenu. Pak zacnou CD prodavat selvove prukazy napr. jejich zlavne Z-karty. Zisk z prodeje tech karet jde do kapsy CD, naproti tomu zlevnene jizdne a nasledny krik CD na vysoke ztraty z dopravy jde na vrub kraju (logcky - cim vice CD poskytne slev a videlava na tom, tim vice pak musi kraj platit za ztratovou dopravu)
Je zajimave, ze komercnich projektech CD, treba Pendolino, mi CD zadnou slevovou kartu neuzna, pouze jakesi SC+, ktere si zase musim koupit zvlast. kdybych byl kraj, taky by se mi nelibilo, ze s narustem cestujicich mi porostou merne naklady - spravne by mely klesat
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko