..: Stát nerozděluje finance rovnoměrně :..

Ilustrační obrázekPraha - Vláda, ač to slíbila, nerozděluje státní finance rovnoměrně mezi železnici a silnice. Ministerstvo dopravy to komentuje tím, že u nás máme již železniční síť kvalitní, protože se na ní pracuje už od devadesátých let. „Naše země potřebuje více kilometrů dálnic,“ říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Na stavby silnic a dálnic má jít letos až šedesát procent peněz, určených na infrastrukturu. Železnici zbývá pouze čtyřicet procent.

Současný postoj ministerstva je v rozporu nejen s koaliční smlouvou, ale i s politikou Evropské unie, která má na investice do dopravy v Česku poskytnout v budoucnu až 100 miliard korun. Například regionální rozvojový fond EU garantuje, že mezi silnice a železnici dělí peníze rovným dílem. Se stanoviskem ministerstva nesouhlasí mnoho odborníků. Zatím nejsou zmodernizované koridory z Prahy do Plzně, Karlových Varů či do Českých Budějovic. Tyto železniční cesty naprosto nemohou konkurovat rychlostním silnicím.

Nejvíce stát škrtal na regionálních tratích. Zelení, kteří rovnocennou podporu železnic prosadili do trojkoaliční smlouvy, chtějí, aby železniční doprava byla konkurenceschopná a považuje ji za dopravu budoucnosti. „Pokud by se ukázalo, že tato čísla o zvýhodnění silniční dopravy jsou pravdivá, bude se o tom ve vládě jednat,“ řekl místopředseda zelených Ondřej Liška.

zdroj: Deník


PETR Poslat mail autorovi | 21.6.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
22.06.2007 (20:52)  
František: Ano přesně si to vystihl, tady musím souhlasit. Na většinu problémů sis v podstatě i odpověděl. Problém je v tom, že železniční síť byla vytvořena v devatenáctém století, kdy hlavní funkcí bylo zajištění nákladní dopravy v situaci, kdy nebyla alternativa. Osobní doprava byla až na druhém místě. Dnes ztratila železnice svojí původní funkci a její výhodnost v nákladní dopravě se zúžila spíše na dodávky většího množství výrobků (auta, banány atd.) nebo na suroviny (uhlí, písek, cement, dřevo atd.) Na přepravu většiny průmyslové produkce je ovšem nevýhodná.

V čem spatřuji její současný potenciál je spíše doprava osobní, ale zase ne všude. Její nesporná výhoda je v okolí velkých měst a za výhodu považuji rovněž cestování na delší vzdálenosti. Ale jak říkáš. Problém je umístění nádraží a zastávek. Troufám si říci, že 90% vlakových zastávek má horší umístění než v případě autobusů. Tím je velmi omezen prostor. A s tím je potřeba něco udělat. Ono když se zmodernizuje trať, zrychlí se o pár minut. Ale kdyby se za stejné peníze postavila přeložka trati, aby se zastávky přiblížili, časová úspora by byla ještě větší...
registrovaný uživatel Sova 
22.06.2007 (20:50)  
M:
když to říkáš,to s tou otázkou s tím fandou gumokolů to už sem fakt přehnal a za to se omlouvám,ale jinak mám pravdu.K tomu s tou sektou,no hmm tak když říkáš kanálu Spektrum sekta tak budiš...
mah:
Vesměs pravda,ty Pendolína taky tak trochu odsuzuju,ale o jejich nákupu původně pokud vím rozhodl stát,ten to taky dal ČKD a ta skrachla,takže bylo zpoždění a místo 10souprav jen 7.Jinak přezaměstnanost je,ale vyhazuje se na nesprávných místech!
A ještě odpověd na to co ČD dělají dobře:
Myslím,že Regionova,City Elefant,modernizace a elektrizace tratě Ostrava Svinov-Opava Východ,Stavba Ostravy Centra a elektrizace a modernizace tratě Ostrava hl.n.-Ostrava Kunčice je docela dost(samozřejmě beru v potaz jen Ostravu,jinde to je určitě jiné)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
22.06.2007 (20:27)  
ad František:

kontejnerizace, to jsem vždy považoval za budoucnost, často s malým pochopením okolí. Dotaz: Nabízí přepravce ČD Cargo (nebo jak si zrovna říká): Přistavím Vám kontejner před dům (na dvorek), po naložení odvezu na terminál (překladiště) A, po kolejích dovezu na terminál B, převezu a přistavím ke švárovi na dvorek. Doba 3 dny, přistavená ve sjednaném čase a plná záruka za přepravované zboží. Cena xy CZK. A umí "to xy" líp, než soused odnaproti s polorozpadlou avií???
22.06.2007 (20:07)  
mašinka: někdy veze i víc :) - kapacita se pohybuje zhruba od 86 do 92 TEU, a vlaky jezdí většinou plné (pro laiky - 1 TEU odpovídá 20' kontejneru, ale vozí se i 40', takže počet značně kolísá)
22.06.2007 (20:04)  
mates111: Zkus se někdy podívat na problém z obou stran - proč například stavíme dálnici do Ostravy, když tam vede celkem kvalitní železniční trať? Proč jsme stavěli dálnici do Hradce Králové, když položením druhé koleje a opravou by tam také vedla kvalitní železniční trať? A řešit menší hustotu železniční sítě než je ta silniční dalším rušením tratí? Zanedbané silnice II. a III. třídy se snad ruší? Nebo - a to je hlavní - půjde snad těch 60% peněz do 100% silnic? Na silnicích se také neumí hospodařit s penězi. Místo opravy těch stávajících stavíme vedle nové, protože nikdo nebyl schopen větší přepravní proudy převést na koleje, které při stejném objemu znamenají mnohem menší zásah do krajiny, a k tomu energetickou úsporu. A jenom nadáváme na "dráhy", ale co to je, na co nadáváme? ČD? Rozbité tratě a špinavá nádraží? Celých zhruba padesát let byla doplňována z hlediska své účelnosti především silniční infrastruktura - přeložky, rozšíření, objezdy měst. Co se událo na železnici? Ano, sem tam se přistavěla druhá kolej, elektrifikovalo se. Ale dodnes je například velká část spojnic mezi krajskými městy jednokolejná (!) s nutností křižování. Tratě se obcím a městům vyhýbají - tady přeložky nebyly, a kde byly, tak spíše trať vzdálily (Česká Lípa, Duchcov), protože účel byl jiný než přívětivost k uživatelům. Finance na výstavbu infrastruktury nelze směšovat s hospodařením ČD, údržbu většinou už ano (za pár milionů prořezání křoví, než se trať rozpadne). Také přerozdělovat finance podle současného využití je klamem, protože spirálou bychom se tak pravděpodobně dostali k opuštění železnice. Jelikož v minulosti byl nastartován a podporován odklon k silnicím, nelze výsledek tohoto impulsu brát za počáteční bod posuzování. Optimální by byla rovnováha, kdy železnice by plnila páteřní funkci (tam bezesporu šetřit umí) a silnice by tuto páteřní síť napájely. Vždyť je daleko více obcí bez železniční trasy, tak proč se po silnici obsluhují železnicí obsloužitelné vztahy a ty zbylé neobsluhuje nic? Zase by někdo mohl něco plácnout o demografickém vývoji, a měl by pravdu, ale není právě obsluha území jedním z impulsů? Není to myslím jen výsledek, ale i příčina.
registrovaný uživatel Samson 
22.06.2007 (20:03)  
Ať je to tak nebo tak, chybu vidím jinde! V naší prolobované a zkorumpované demokratúře, ve které vládnou monopoly a prachy na správných místech a kde se staví trojnásobně předražené dálnice a zbytečné protihlukové bariéry na železnici, aby si pár těch správných firem namastilo kapsy (což stát velkoryse toleruje)! Příjmy ze silniční dopravy jsou sice vysoké (daň z PHM, dálniční poplatky, mýtné), ale cena za tuhle individuální dopravu do budoucna rozhodně vyšší, než si dovedeme představit! Rozhodně si nemyslím, že by ČD byly dokonalé! Ale snaha o snižování nákladů modernizacemi tratí nechybí! I když se Sovou v něčem nesouhlasím má asi pravdu v tom, že automobilová doprava hrozí sebedestrukcí. Železnice má podle mě budoucnost, ale teď jde o to, jestli si to my, a potažmo naši poslanci, uvědomíme dřív, než to začne každého z nás bolet.
registrovaný uživatel mašinka  mail  
22.06.2007 (14:02)  
tgw: Položím vám otázku. Koho z vlády zajímá Liberec a Jablonec? Tři ministři ze vsetínska a jezdí tudy všechny IC na Slovensko. Nelíbí se mi auta, ale rozšíření dálnic je nutností. Jsme součástí globální Evropy a je to trend. Navíc jsme největší evropská montovna aut. Nexák Uhřiněves-Lípa nad Dřevnicí veze 56 kontejnerů a strojvedoucí je tam sám. Bere práci 56 řidičům a spoustě dalším podílejících se na výrobě tahačů a návěsů. Jsme součástí Evropy a na životním prostředí nám až tak nezáleží.
22.06.2007 (13:38)  
tgw: Dobře, ale myslíš si, že by do všech míst v ČR měla vést jak kvalitní silnice, tak i železnice? Není to plýtvání penězi? Proč, když do Liberce potažmo Hradce vede dálnice, proč by tam měl být i třeba koridor? To třeba Pardubice nemají dálnici, tak mají koleje. To samé třeba Ostrava, Olomouc nebo i místa lokálnějšího charakteru. Ale představa, že by do všech míst z Prahy vedla dálnice a hned vedle koridor mě děsí. Na to opravdu peníze nejsou a nebudou....
registrovaný uživatel tgw 
22.06.2007 (13:30)  
Jak čtu tento článek zvedá se mi tlak.Dálnic máme málo.Hmm.Tak jak čtu tak lobisté by nejraději udělali dánici všude.A co železnice.Prý kvalitní tratě všude .Tak když jsou tak kvalitní, tak za jak dloho se dostanu vlakem do Liberce a Jablonce nad Nisou z Prahy či Hradce Králové.Za jak dloho se ptám všech kteří si přečtou můj příspěvek? .Ten kdo tvrdí že jsou kvalitní tratě všude lže .Není to pravda.Do těchto míst není kvalitní tratˇ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!A ten kdo to tvrdí je lhááááááářřřřřřř!!!!!!!!!!!!!!!
registrovaný uživatel mašinka  mail  
22.06.2007 (13:30)  
mah: Máme ministra pocházejícího z železničního ranku (Viamont), ale bez souhlasu vlády s ČD a.s. nic nenadělá. A vláda? Imunita, příspěvek na bydlení, platy asistentů a rekordní deficit. Na problémy jejich největší firmy není čas a ani chuť něco řešit. Občas se svezou Pendolinem, aby se ujistili, že je všechno v pořádku. Přezaměstnanost se řeší. Stovky nás strojvedoucích a dalších provozních zaměstnanců jsme v předčasném důchodu.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko