Praha - Vlaky kategorie EuroCity začaly v západní Evropě jezdit před 20 lety. V roce 1986 se 13 železničních společností (země EHS, Rakousko, Švýcarsko) rozhodlo, že vytvoří nový, kvalitní systém rychlých dálkových denních i nočních spojů. Tyto vlaky začaly jezdit po zániku TEE (Trans Europe Express) od grafikonu 1987/1988. Až do roku 1993 byly vlaky kategorie EC denní i noční. Až před 14 lety byly tyto dva provozy odděleny a noční vlaky dostaly označení EuroNight.
Počátkem 90. let minulého století začaly jezdit vlaky EuroCity i do zemí střední a východní Evropy. Průlomem se stal vlak EC Lehár na trase Wien - Budapest. Do České republiky přijel první vlak EC v roce 1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha. Postupem času zmizely vlaky EC z některých západoevropských zemí. V dnešní době se s nimi nesetkáme například ve Španělsku či ve Francii.
Vstup východoevropských železničních správ, včetně té české, do projektu EuroCity však neznamenal jen pozitivní krok v rozšíření destinací na mnoho měst východní Evropy. Vzhledem k tomu, že východoevreopské správy neměly vozy, které by vyhovovaly kritériím vozů vhodných pro provoz v síti EC, byla tato kritéria nezřídka porušována. To vedlo k tomu, že například Rakouské státní dráhy (ÖBB) zavedly nový produkt ÖBB EC (ačkoliv ze strany ÖBB dochází taktéž k porušování kritérií). Také to mělo za následek, že vstup jakýchkoliv dalších správ tentokrát do sítě vlaků EuroNight je už kontrolován o poznání důsledněji a musí být splněna všechna kritéria, která jsou třeba.
Postupem času jsou spoje EuroCity nahrazovány většinou vysokorychlostními jednotkami. Taková situace panuje například na trase mezi Německem a Dánskem. Jednotky ICE začnou od prosince jezdit také mezi Frankfurtem nad Mohanem a Vídní. Podobná situace nastala nedávno i při spojení mezi Německem a Francií, kde začaly jezdit jednotky ICE a TGV.
Na stránkách Českých drah se o vlacích EuroCity píše: "Vlaky evropských železnic se stanoveným standardem mezinárodní kvality přepravy osob, sestavené ve skupinovém řazení vozů 1. a 2. třídy a restauračního vozu. Preferuje se řazení klimatizovaných a nových vozů." V jiných zdrojích jsou informace pestřejší - napříkald Wikpedie udává, že se musí jednat o vlak mezinárodní, řazený z vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu (příp. bistro, pojízdný minibar). Toto řazení by mělo být skupinové (vozy 1. třídy - jídelní vůz - vozy 2. třídy) a vozy by měly být klimatizované. Vlak by měl zastavovat pouze ve významných městech a to na max. 5 minut, personál by měl mluvit více jazyky a průměrná rychlost vlaku by měla být 90 km/h. Vlak by měl odjíždět po 6. hod. ranní a do cílové stanice by měl dorazit před půlnocí. Cestující by měli mít k dispozici tištěné informační letáky a ve vozech by měla být vakuovaná WC. Pokud všechna kritéria shrneme, můžeme konstatovat, že v současné době zcela splňuje výše uvedená kritéria minimum vlaků kategorie EC.
Do Československa přijel první vlak EuroCity 2.6.1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha složený z rakouských vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu ČSD. Trať přes Havlíčkův Brod dlouhou 407 km urazil cestovní rychlostí 86,5 km/h za 4 hod. 42 min. V průběhu let se výrazně změnily cílové destinace vlaků kategorie EC - "écečka" jezdila například do německého Dortmundu (Karlštejn), Paříže (Goethe), Curychu (Albert Einstein) či na Westerland/Sylt (Carl Maria von Weber). Do těchto míst tyto vlaky již nejezdí. V aktuálně platném grafikonu jezdí vlaky kategorie EC do Vídně, Lublaně, Varšavy, Krakova, Košic, Žiliny, Budapešti, Berlína, Hamburku a Aarhusu. Poprvé v historii jezdí na našem území soupravy EuroNight (Johannes Kepler do Wiesbadenu/Mnichova).
Řazení všech vlaků EC jedoucích po území České republiky pro čtenáře pravidelně zpracovává a aktualizuje redakce ŽelPage.
zdroj: České dráhy, Wikipedie, Fernbahn.de
No ale pred chvíľou som videl prejazd EC 121 a nebol to pekný pohľad: do očí bila jedna celočervená obluda (Bmee) a ďalšia bola očividne maskovaná v unifiku ZSSK.
Jako EC jezdí TGV Paris – Milano.
Jinak Pernera by mohli vozit zase Slováci, pokud teda nepůjdou na Moravii, jinak by te nebylo jak vyrovnat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.