..: Vlaky kategorie EuroCity jezdí po Evropě již 20 let - první EC vyjely 31. 5. 1987 :..

EuroCity Praha - Vlaky kategorie EuroCity začaly v západní Evropě jezdit před 20 lety. V roce 1986 se 13 železničních společností (země EHS, Rakousko, Švýcarsko) rozhodlo, že vytvoří nový, kvalitní systém rychlých dálkových denních i nočních spojů. Tyto vlaky začaly jezdit po zániku TEE (Trans Europe Express) od grafikonu 1987/1988. Až do roku 1993 byly vlaky kategorie EC denní i noční. Až před 14 lety byly tyto dva provozy odděleny a noční vlaky dostaly označení EuroNight.

Počátkem 90. let minulého století začaly jezdit vlaky EuroCity i do zemí střední a východní Evropy. Průlomem se stal vlak EC Lehár na trase Wien - Budapest. Do České republiky přijel první vlak EC v roce 1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha. Postupem času zmizely vlaky EC z některých západoevropských zemí. V dnešní době se s nimi nesetkáme například ve Španělsku či ve Francii.

EC nedaleko Blanska, autor: doktorVstup východoevropských železničních správ, včetně té české, do projektu EuroCity však neznamenal jen pozitivní krok v rozšíření destinací na mnoho měst východní Evropy. Vzhledem k tomu, že východoevreopské správy neměly vozy, které by vyhovovaly kritériím vozů vhodných pro provoz v síti EC, byla tato kritéria nezřídka porušována. To vedlo k tomu, že například Rakouské státní dráhy (ÖBB) zavedly nový produkt ÖBB EC (ačkoliv ze strany ÖBB dochází taktéž k porušování kritérií). Také to mělo za následek, že vstup jakýchkoliv dalších správ tentokrát do sítě vlaků EuroNight je už kontrolován o poznání důsledněji a musí být splněna všechna kritéria, která jsou třeba.

Postupem času jsou spoje EuroCity nahrazovány většinou vysokorychlostními jednotkami. Taková situace panuje například na trase mezi Německem a Dánskem. Jednotky ICE začnou od prosince jezdit také mezi Frankfurtem nad Mohanem a Vídní. Podobná situace nastala nedávno i při spojení mezi Německem a Francií, kde začaly jezdit jednotky ICE a TGV.

Vlak EC s vozy ČD projíždí Berlínem, zdroj: DBNa stránkách Českých drah se o vlacích EuroCity píše: "Vlaky evropských železnic se stanoveným standardem mezinárodní kvality přepravy osob, sestavené ve skupinovém řazení vozů 1. a 2. třídy a restauračního vozu. Preferuje se řazení klimatizovaných a nových vozů." V jiných zdrojích jsou informace pestřejší - napříkald Wikpedie udává, že se musí jednat o vlak mezinárodní, řazený z vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu (příp. bistro, pojízdný minibar). Toto řazení by mělo být skupinové (vozy 1. třídy - jídelní vůz - vozy 2. třídy) a vozy by měly být klimatizované. Vlak by měl zastavovat pouze ve významných městech a to na max. 5 minut, personál by měl mluvit více jazyky a průměrná rychlost vlaku by měla být 90 km/h. Vlak by měl odjíždět po 6. hod. ranní a do cílové stanice by měl dorazit před půlnocí. Cestující by měli mít k dispozici tištěné informační letáky a ve vozech by měla být vakuovaná WC. Pokud všechna kritéria shrneme, můžeme konstatovat, že v současné době zcela splňuje výše uvedená kritéria minimum vlaků kategorie EC.

Do Československa přijel první vlak EuroCity 2.6.1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha složený z rakouských vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu ČSD. Trať přes Havlíčkův Brod dlouhou 407 km urazil cestovní rychlostí 86,5 km/h za 4 hod. 42 min. V průběhu let se výrazně změnily cílové destinace vlaků kategorie EC - "écečka" jezdila například do německého Dortmundu (Karlštejn), Paříže (Goethe), Curychu (Albert Einstein) či na Westerland/Sylt (Carl Maria von Weber). Do těchto míst tyto vlaky již nejezdí. V aktuálně platném grafikonu jezdí vlaky kategorie EC do Vídně, Lublaně, Varšavy, Krakova, Košic, Žiliny, Budapešti, Berlína, Hamburku a Aarhusu. Poprvé v historii jezdí na našem území soupravy EuroNight (Johannes Kepler do Wiesbadenu/Mnichova).

Řazení všech vlaků EC jedoucích po území České republiky pro čtenáře pravidelně zpracovává a aktualizuje redakce ŽelPage.

zdroj: České dráhy, Wikipedie, Fernbahn.de


CSPSV | 18.6.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
19.06.2007 (12:01)  
Definícia EC podľa ČD obsahuje aj krásnu vetu v tom zmysle, že sú radené vozne "minimálně s tzv. nucenou ventilací, případně klimatizací." Nemusím hovoriť, že to prvé je pri vyššej než minimálnej obsadenosti úplne nanič...
No ale pred chvíľou som videl prejazd EC 121 a nebol to pekný pohľad: do očí bila jedna celočervená obluda (Bmee) a ďalšia bola očividne maskovaná v unifiku ZSSK.
registrovaný uživatel RIS  mail  
18.06.2007 (19:48)  
Můj zážitek z 15.7.2006 je ten, že jsem jel s kolem z Drážďan a NEBYL řazen na EC Vindobona 173 jak na sviňu cyklo vůz číslo 255, to jsem měl velkou smůlu, protože jsem Brňák... a co jsem dostal ? Ani korunu a měl jsem otrávenou celou cestu po týdenní krásné dovolené v Saském Švýcarsku
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
18.06.2007 (18:40)  
tenzor: Přesně tak, čeština je krásný jazyk...a tak se dočteme, že vlaky EC jsou složeny PŘEVÁŽNĚ z nových či modernizovaných vozů. Tedy nikoli VÝHRADNĚ...a teď chtěj nějaké prachy nazpět ;o)
registrovaný uživatel tenzor 
18.06.2007 (18:26)  
Pokud je v kupé 8 sedadel nebo by to byly koženky, tak je možnost žádat zpět příplatek, ale nikde není psáno, že vozy IC musí být nové nebo klimatizované - to by ČD musely zrušit polovinu vlaků "vyšší kvality" a převést je na expresy případně rychlíky :)
18.06.2007 (18:15)  
Ve Francii se s vlaky EC samozřejmě setkáme, např. EC 90/91, 96/97, 139, 141, 143, 145, 147, 159, 295/296.
Jako EC jezdí TGV Paris – Milano.
18.06.2007 (15:06)  
Upadá to upadá. Nejlepší je asi stejně tentokrát IC a to Moravia. Beery mám rád, ale tohle soudruzi přehnali. Neméně zajimavý je Detvan, který o klimě slyšel maximálně z protijedoucího Sp.

Jinak Pernera by mohli vozit zase Slováci, pokud teda nepůjdou na Moravii, jinak by te nebylo jak vyrovnat.
registrovaný uživatel RIS  mail  
18.06.2007 (14:22)  
Semík: asi tak: k navrácení příplatku máš šanci ve voze, kde je víc než 6 míst v kupé (Beer s 15 sedadli se nepočítá). Dále jsem jednou vytřískal z dráh příplatek za nacpané Bmee na EC hašek, naví byl řazen o jeden kupé vůz míň, takže to stálo za to...
18.06.2007 (13:58)  
Definice Kotěhůlek podle ČD je asi taková: jedná se o zastávku neevropského významu. Jak jinak si vysvětlit nárust stanic s provozem vlaků EC. Takže příplatek za EC lze definovat jako příplatek za standart.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
18.06.2007 (13:19)  
Semík: Otevři oči a zpátky do reality - tohle je zbožné přání nás všech, ale dráhy na něco takového nikdy nepřistoupí. Platí se mimojiné taky za to, že vlak nestojí v každých Kotěhulkách...
registrovaný uživatel Semík  mail  
18.06.2007 (13:08)  
a co kdyby, pokud by vlak EC nesplňoval kriteria, mohl by být bez 60Kč příplatku. Viděl bych to tak, že bych měl koupenou jízdenku na Os vlak, třeba z Břeclavi do Brna no a přijelo by EC bez klimatizovaného vozu a já bych do něj nastoupil.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko