Brusel - Evropský parlament ve druhém čtení projednával soubor legislativních opatření pro železniční dopravu, tzv. „Třetí železniční balíček“. Tento soubor se týká tří oblastí a to liberalizace železniční osobní dopravy (mezinárodní a vnitrostátní), práv cestujících a licence pro strojvedoucí. Z výsledků jednání vyplývá, že od roku 2010 dojde k otevření trhu mezinárodní osobní železniční dopravy.
Navrhovaná liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy od roku 2017 potřebnou podporu nezískala. Součástí schváleného balíčku je i rozšíření práv cestujících včetně náhrad jízdného při delším zpoždění vlaků. Poslanci rovněž žádají, aby stanice, nástupiště a vlaky byly přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Směrnice má rovněž zakazovat jakoukoli diskriminaci cestujících se zdravotním postižením ze strany železničních podniků a provozovatelů služeb. Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní.
Parlament schválil zprávu o vydávání osvědčení strojvedoucím a dalším členům vlakové posádky. Rada požadovala, aby se tato povinnost vztahovala pouze na strojvedoucí, ale podle poslanců by měly osvědčení vlastnit také ostatní členové posádky, kteří se starají o bezpečnost cestujících. Ti by měli splňovat určité minimální požadavky - dobrý zdravotní stav, základní vzdělání a obecné profesní dovednosti.
S ohledem na rozdílnost v názorech mezi Radou a Parlamentem, tyto tři zprávy budou projednány v rámci zvláštního smírčího jednání mezi Parlamentem a Radou. Tento proces může trvat i několik měsíců. Německé předsednictví oznámilo, že by rádo soubor opatření uzavřelo co nejdříve.
Shodou okolností dnes DB vydaly poprvé v historii Evropský průkaz pro strojvedoucí ve spolkové zemi Sasko. Třináct strojvedoucích, kteří s vlaky zajíždí ze Saska až do Prahy, tak disponují novým certifikátem. Strojvedoucí museli složit odborné a jazykové zkoušky.
zdroj: Evropská komise, text je zveřejněn na internetových stránkách MD ČR

Můžu se jako volič zeptat, kdo byl proti ?
Totiž že vnitrostátní kabotáž znamená, že například ČD budou moci přepravovat cestující třeba mezi Pětikostelím a Budapěští nebo z Pasova do Řezna.
Faktická: Smírčí řízení dohadovacího výboru Rada--EP není "zvláštní" (je standardní součástí procedury spolurozhodování) a netvá měsíce, ale maximálně týdny.
Mirekmir: EU jasné stanovisko již dávno zaujala. Projekty TEN jednoznačně preferují železnici.
"...pokud příslušní lobbisté nebudou isolováni na příslušných místech" -- tuhle větu, prosím, vysvětlit.
Nutit členské státy kvůli železnici liberalizovat daňový systém je nesmysl.
zdenek84: Zajímalo by mě, jakým způsobem by mohl "zásah EU" ohrozit stavbu koridoru. Není to náhodou přesně naopak?
Ad jazyková vybavenost zaměstnanců: Nikde se nepíše o tom, že by strojvedoucí měli ovládat jazyk každé země, do které zajíždějí. Nebude třeba Němcům stačit angličtina?
A v Německu běda pokud nerozumíte dispečerovy a ještě mluvícím saským dialektem.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
