..: Třetí železniční balíček :..

Ilustrační foto - kousek za Břeclaví, autor: BrumlaBrusel - Evropský parlament ve druhém čtení projednával soubor legislativních opatření pro železniční dopravu, tzv. „Třetí železniční balíček“. Tento soubor se týká tří oblastí a to liberalizace železniční osobní dopravy (mezinárodní a vnitrostátní), práv cestujících a licence pro strojvedoucí. Z výsledků jednání vyplývá, že od roku 2010 dojde k otevření trhu mezinárodní osobní železniční dopravy.

Navrhovaná liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy od roku 2017 potřebnou podporu nezískala. Součástí schváleného balíčku je i rozšíření práv cestujících včetně náhrad jízdného při delším zpoždění vlaků. Poslanci rovněž žádají, aby stanice, nástupiště a vlaky byly přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Směrnice má rovněž zakazovat jakoukoli diskriminaci cestujících se zdravotním postižením ze strany železničních podniků a provozovatelů služeb. Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní.

Parlament schválil zprávu o vydávání osvědčení strojvedoucím a dalším členům vlakové posádky. Rada požadovala, aby se tato povinnost vztahovala pouze na strojvedoucí, ale podle poslanců by měly osvědčení vlastnit také ostatní členové posádky, kteří se starají o bezpečnost cestujících. Ti by měli splňovat určité minimální požadavky - dobrý zdravotní stav, základní vzdělání a obecné profesní dovednosti.

S ohledem na rozdílnost v názorech mezi Radou a Parlamentem, tyto tři zprávy budou projednány v rámci zvláštního smírčího jednání mezi Parlamentem a Radou. Tento proces může trvat i několik měsíců. Německé předsednictví oznámilo, že by rádo soubor opatření uzavřelo co nejdříve.

Shodou okolností dnes DB vydaly poprvé v historii Evropský průkaz pro strojvedoucí ve spolkové zemi Sasko. Třináct strojvedoucích, kteří s vlaky zajíždí ze Saska až do Prahy, tak disponují novým certifikátem. Strojvedoucí museli složit odborné a jazykové zkoušky.

zdroj: Evropská komise, text je zveřejněn na internetových stránkách MD ČR


CSPSV | 31.5.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Evropa


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel zaosai  mail  
05.06.2007 (8:13)  
Upřesnění - Koukal jsem se do oběhu lok. a z toho je zřejmé,že v tomto GVD zajíždí strojvedoucí DB do Mělníka( náklady) a do Prahy (Osobní).Do Kutné hory jezdily v minulosti.
03.06.2007 (22:00)  
Strojvedoucí DB jezdí do Kutné Hory a Kontejnerovic u Prahy, strojvedoucí ČD jezdí do DD, resp. mohou až do stanice Coswig.

Dokud se "něco" nepřihodí, pak se nic nestane; až bude malér, tak se těžko bude moci strojvedoucí DB vymlouvat "já nerozumnjela tóbrche tschésky", protože složil jazykovou zkoušku a rovněž odbornou dopravní zkoušku v češtině.

Se slovenským strojvedoucím jezdícím např. až do Prahy problémy nejsou nejen pro příbuznost jazyka, ale i pro příbuznost předpisů, podobně nemá problémy český strojvedoucí jezdíci do Bratislavy …
Pokud pro strojvedoucí není odlišný úřední jazyk sousední železnice druhým "rodným" jazykem – případ slovenských strojvedoucích ze Štúrova, kteří jezdili již před 30 lety až do Budapešti na laminátkách, pak je bezpečnější strojvedoucí raději vystřídat v pohraniční stanici.
"Viz případ" požáru lůžkového vozu před několika lety na vlaku jedoucím do Paříže, kdy německy komunikující průvodce vozu se nebyl schopen domluvit na francouzském území …

Certifikát strojvedoucího bych chápal jako obdobu "mezinárodního řidičského průkazu", čili jako průkaz způsobilosti řídit drážní kolejové vozidlo např. elektrické trakce.

Otázkou pro soudruhy poslance v EP by mělo být, pro se stejná pravidla nezavedou i pro silniční dopravce. Takže nejen "zlutý autobus" bude muset umět přepravit i vozíčkáře, ale i obstarožní dálková Karosa atd., resp. pro přepravu vozíčkáře bude muset být upraven i zájezdový autobus, aby nedocházelo k diskriminaci …
02.06.2007 (21:57)  
Výpravčí: Díky za info.

František: Vezměte si údaj o využívanosti jednotlivých forem dopravy a srovnejte ho s údajem, kolik procent projektů v rámci TEN kofinancovaných ze strany EU bylo věnováno železnici. Tímto mám na mysli ono preferování železnice ze strany EU. Otázka koordinace a zejména multimodální dopravy je věc jiná, nevidím to ale tak černě. Jen poznamenám, že pod TEN se řadí i třeba letecká doprava.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
02.06.2007 (7:39)  
Dobré ráno, pane Borovičko,

teď jsem k tomu o kolech napsal cosi v příspěvku o "kola versus ICE". Vždyť mi si rozumíme, i přes trošku nadsázky z mé strany.

Kolo je spoluzavazadlo a to se léta (i já to využívával) vozilo v hytláku, pokud ho vlak měl. V prostoru pro cestující (s pohybem cestujících) "to" vhodné není, a když "to" brání průchodu, mělo by to být vykázáno z přepravy. U vlaků vyšší kategorie - viz DB
02.06.2007 (7:34)  
Zkus se raději zanyslet velodrome. Plošné zavedení povinnosti vozit kola je pitomost a stejně asi nemá rozumné řešení pokud je vlak koly přeplněn a povinnost přepravy kol zdržuje třeba 100 či 200 normálních cestujících. Já kvůli tomu jednou před asi 10 lety šlapal 18 kilometrů pěšky - přípoj nepočkal.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.06.2007 (22:13)  
ad Borovička, PN:

ano, kola patří na velodrom
01.06.2007 (21:46)  
Michal Janko: Mně tedy nepřijde, že TEN-T preferují jednoznačně železniční dopravu. TEN-T prosazují budování SOUBĚŽNÝCH dálkových cest pro silniční, železniční i vodní (!) dopravu. Při zachování stávajících podmínek to znamená, že na stejné trase budou po koridorech obdobných parametrů vybudovaných za peníze, které zatím nikdo nemá, soutěžit za NEROVNÝCH PODMÍNEK tyto tři druhy dopravy. Nechápu, jak zrovna toto pomůže železnici a k čemu to vůbec bude dobré. Vytratil se požadavek na spolupráci a vede požadavek na soutěž - přičemž veřejnost bude toto velmi drahé soutěžění dotovat ze své kapsy. To je jako kdybyste platil jednoho, aby porazil druhého, a druhého zas, aby porazil toho prvního. Vy platíte dvakrát, ale vyhraje jen jeden, a to ještě tak, že na to budete částečně doplácet. Chybí úspory z koordinace. Tento nový balíček je jen třešničkou na jaksi trochu zkaženém dortu. Ale třeba se ještě vše nakonec v dobré obrátí, jen my tady na to zatím nevidíme, protože nám není dáno. Jednotlivci se mohou snažit, ale valný efekt přijde (doufejme, že alespoň přijde) později.
01.06.2007 (20:15)  
PN: přesně tak. V direktivách o poviné přepravě kol, vozíčkářů, nízkopodlažnosti vyvstává potřeba čím dál dražších vozidel v době, kdy už vůbec nemůže železniční doprava přilákat cenou jízdného i při stále vyšších požadavcích na dotaci.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
01.06.2007 (19:56)  
V základním dopravním předpise D2 je článek 43 ( Všechny hovory a zápisy, týkající se dopravní služby (včetně sepisování písemných rozkazů), musí být v jazyce českém.A proto každý strojvedoucí jezdící po českém území musí mít jeho znalost.
registrovaný uživatel PN  mail  
01.06.2007 (17:28)  
Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní.
Jsem jediný kdo v tom vidí další krok k omezování železniční dopravy? Prostě, EU železnice přinutí přepravovat kola a spol. Pár lidí bude sice nadšených, ale mnohem víc jich bude nakrknutých, až jejich spoje zruší pro nedostatek vhodných vozů nebo souprav, které by zajistily plnění podmínek EU. Takže sbohem železniční dopravo. Evropská unie tě nechce. Antiželezniční lobbysté zas jednou odvedli dobrou práci.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko