Liberec - Ambiciózní plány na železniční a tramvajové propojení kraje s Polskem a Německem mohou skončit nakonec jen na papíře. Projekt za miliardy korun, o kterém se mluví několik let a jehož přípravy stály desítky milionů korun, narazil na ministerstvu dopravy. Ministr dopravy Aleš Řebíček ho odmítl zařadit na seznam projektů, které se za Česko budou ucházet o dotace z evropského Operačního fondu doprava. Přitom na peníze z Bruselu kraj spoléhal.
„Je omezené množství peněz, které budeme čerpat a jsou jiné, důležitější projekty, než je Regiotram,“ vysvětlil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Podle Hodače je nejdůležitější v Česku nejprve dokončit páteřní dálniční a železniční síť. Tedy například i rychlostní silnici R35, o jejíž trase na území kraje není stále rozhodnuto. „Až bude páteřní síť dokončená, peníze se na to třeba najdou. Teď je to jako rozhodovat se mezi tím, zda je nutnější koupě chleba, nebo auto,“ dodal. O Regiotramu krajští politici dlouho hlavně mluví, zatím jediným výsledkem je kromě mnoha slibů to, že na trati mezi Smržovkou a Josefovým Dolem vyrostla údajně díky Regiotramu nová zastávka Tanvaldský Špičák.
Liberecký kraj věří, že je ještě naděje
Plánů na Regiotram se ale kraj stále nevzdává. „Věříme, že je stále naděje. V červnu máme dohodnutou schůzku s ministrem, kde o tom budeme jednat,“ řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. Řebíčkův náměstek ale krajské delegaci nedává mnoho šancí. „To rozhodnutí se prostě nezmění,“ podotkl Hodač. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný celou záležitost také ještě nepovažuje za uzavřenou. „Seznam projektů, které budou zařazeny do Operačního fondu doprava, není definitivně uzavřen. Přípravná dokumentace byla zadána v loňském roce a až ji obdržíme, předložíme ji ministerstvu ke schválení,“ uvedl Konečný.
Přípravu projektu na Regiotram Nisa dostala ještě za minulé krajské vlády na starost společnost Investorsko inženýrská. Dnes pro tuto firmu pracuje i bývalý hejtman Pavel Pavlík. Podle předsedy představenstva IIAS Petra Kupfa nejde o příznivou zprávu, ale práce na projektu zatím pokračují dál.
„Spolupracujeme s různými firmami, které se zabývají sháněním peněz. Budeme shánět peníze, kde se dá,“ uvedl Kupf. Regiotram už loni rozdělili do čtrnácti různých etap, aby bylo možné stavět po částech a zvýšit tak pravděpodobnost získání dotací. Nejzásadnější má být oprava železnice z Hrádku nad Nisou přes Liberec do Jabloneckých Pasek. Podle původních prohlášení měli už lidé Regiotramem jezdit letos.
zdroj: MF Dnes
1 2 | Zpráv na stránku: |
1. Kdyby se DB vyplatilo investovat do české železnice a pak tu i jezdit, už by se tak stalo, nebo by se o tom minimálně mluvilo. A to se neděje.
2. Objem nákladní přepravy po železnici nevzrostl, ba naopak klesl. Co roste, to jsou tržby.
3. Jestli jsou koridory samozřejmost, tak pak jsou samozřejmostí i dálnice. A co si budeme namlouvat, zatím ani jedno z toho nemáme....
Nejlepší by bylo kdyby na českej trh vlítly DB postavili to na vlastní náklady a po celým kraji jezdili tim regiosprinterem.Ty náklady by se jim vrátili.
Krkovice:přepřah není problém,problém je jinej u ČD sice narostla přeprava nákladů ovšem je to nitka co narostla s porovnání se silnicí.Nárust u ČD z nákladky byl jenom proto,že se nestíhá přepravovat všechno kamionama.Jinak ČD maj mizernou nákladku vše trvá dlouho a stojí to moc.Pak maj ještě nedostatek vozů a je málo logistickejch center.To je jako s těma Rolama vid by šlo kdyby na to najel řidič přepravilo u nás vlakem a v cizině by tomu přišel jinej řidič a jel by.Říká se tomu nedoprovázená přeprava.
Tak by mě teda zajímalo co místo toho chce Řebíček postavit,páč koryta já neberu to je nutná samozřejmost,tak by mě zajímalo co jinýho asi nic.
S nákladní dopravou je velký problém. A to jednoznačně s ZABZAŘ, které bohužel nedovoluje provoz tažným vozidlům zahraničních dopravců a všichni tady jistě vědí, jak to dopadá. Pak je levnější pro cestu Hamburg - Budapešť využít trasu přes SRN a Rakousko, místo toho, aby byly využity KORIDORY (proč jsme je tedy stavěli a proč do nich EU lila peníze?), když nejsou interoperabilní?
Osobně bych raději než na Regitram peníze dal na instalaci ETCS na koridorech, přičemž SŽDC by pak prostřednictvím poplatků za využití dopravní cesty bylo schopno pokrýt další "neklíčové" projekty.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.