..: Desná se elektrifikace nejspíš nedočká :..

Ilustrační obrázekŠumperk - Ještě před několika měsíci se mohli cestující těšit na výrazné novoty připravované na soukromé Železnici Desná. Novinkou měla být zejména její elektrifikace a s ní zcela nový vozový park. To vše ale bude nejspíš pouhým snem. Uskutečnění projektu téměř s jistotou pohřbily nelítostné ekonomické výpočty.

Původní plán bývalého rapotínského starosty Ondřeje Koppa počítal s tím, že motorové vozy (řady 810) mohou v budoucnu vystřídat tiché a ekologické elektrické vlakové soupravy, které by pak mohly zajíždět až do Olomouce. S novými vlaky i elektrifikací železnice je ale nejspíš konec. „Dřívější projekt posuzoval odbor ministerstva dopravy, který se zabýval zejména ekonomickými hledisky celé této záležitosti. Bohužel však ekonomické ukazatele nedopadly pro záměr této elektrifikace dobře.“ vysvětluje hlavní důvod očekávaného zmrazení projektu předseda Sdružení obcí údolí Desné Vladimír Mikulec. Podle posudku by byla investice nerentabilní.

Obrovské náklady na celou akci zřejmě zabrání i původně zamýšleným plánům na získání peněz z Evropské unie. „Jen samotná elektrifikace by si vyžádala zhruba půl miliardy korun. Dalších pět set miliónů by pak spolklo nakoupení nových vozů,“ dodává Mikulec. Obrat k lepšímu by mohl přinést jen velký nárůst železnicí přepravených lidí.

zdroj: Týden na severu


tony | 30.4.2007 (16:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
30.04.2007 (21:53)  
Spalovací motory na biomasu nevypadají o moc jinak než ty na ostatní paliva. Jen ten bioplyn se vyrábí v reaktoru někde vedle - třeba v cílové stanici :)
registrovaný užívateľ happy 
30.04.2007 (21:48)  
vrazíš bukový poleno a jedeš woe ;);).To neznáš spalování na dřevoplyn??? :DDD
registrovaný užívateľ MIRO  mail  
30.04.2007 (21:40)  
Sova: to by mě teda zajímalo, jak vypadá takový spalovací motor na Biomasu??
registrovaný užívateľ Precla 
30.04.2007 (21:23)  
Kdo to asi byl ? :-D
30.04.2007 (21:11)  
jedině vyhozené peníze a jak již řekl někdo přede mnou tak ty lidi by měli bejt rádi za každou 810-ku nebo něco co do takový díry vůbec jede !!!!!!!!!!!!
30.04.2007 (21:05)  
ŽOS Vrútky kdysi představily motorovou jednotku řady 840 s tím, že prostřední část (motor) by měla být variabilní a umožnit tak z motoráku udělat stejnosměrnou soupravu. Takové vozidlo by bylo propodobné tratě ideální a cena by mohla být nižší než u vozidel ze Švýcar. Nevíte někdo z informovaných, zda se to někdy začalo vyrábět, nebo kam dospěl vývoj?
registrovaný užívateľ Sova 
30.04.2007 (19:34)  
Tuhle trať a elektrifikovat?
Mooooooooooc dobrý vtip:-)
Nejlepší návrh dal happy,regionova s motorem na biomasu je moderní,ekologické a dokonce i ekonomické a navíc by se pak mohli vychloubat,že při modernizacích myslí víc na životní prostředí než ČD:DDD
registrovaný užívateľ Precla 
30.04.2007 (19:11)  
Na svých malých výletech sem po 313 Vrbno pod Pradědem - Milotice nad Opavou jel. Můžu vám říct, že když čekáte někde uprostřed lesů na nějakých kopcích sám /stanice Milotice n O.) na 810 z Vrbna od OKD a pak sám jedete cca 30 minut do vrbna, tak vám to nahání hrůzu.. Připadal sem si jak na konci světa, když sem tam byl poprvé ! :D Těmhle tratím se vzdáleně vyhýbám a lidi by na nich měly být rádi, že tam vůbec něco jezdí !
registrovaný užívateľ koffr 
30.04.2007 (18:33)  
2 MZ: vzhledem k tomu, ze okolo nekolikrat prochazi vysoky napeti do a z dlouhych strani bych problem s elektrikou nevidel. jediny co by se teoreticky mohlo rentovat je tratova tramvaj s primitivnim vedenim, ovsem to by nesmeli delat hrosi z CH&T.

a pulmiliarda je opravdu prehnana, za 25 korun na milimetr bych to zvladl i s dodanim tech elektrickych jednotek
30.04.2007 (18:02)  
ad Happy : povodně v roce 1997 trať na řadě míst vázně poškodily, někde nezbylo zhola nic. ČD hodlaly trať obnovit, tak jako to učinily u tratě z Hanušovic, která taky na řadě míst nebyla … nicméně "řádný hospodář", totiž ministr dopravy Martin Říman (týž pán, co sedí t.č. v jiném ministerském křesle) nedovolil plýtvat penězi daňového poplatníka – totéž se týkalo i tratě z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem, takže ČD prostě nesměly trať opravit, abyste vy, já a kdokoli další = ve funkci daňového poplatníka nedoplácel na takto vzniklé ztráty ČD.
Po výměně ministrů po volbách 1998 se kormidla ujala ČSSD a její ministr dopravy měl na hospodření s penězi daňového poplatníka ve vztahu k obnově tratí poničených povodněnmi, jiný názor, tak se za finanční spoluúčasti EU tratě obnovily. Pro "Svazek obcí Desná" však byly ČD – protože vedení poslouchalo svého ministra – nedůvěryhodným partnerem a tak se hledal jiný provozovatel drážní dopravy …

Pokud jde o elektrifikaci, otázka je s jakým typem TV se tam počítá. Řetězovka je pochopitelně drahá, levněji by přišlo jednoduché vedení. S ohledem na délku tratě by se musela postavit měnírna, pokud není v okolí venkovní vedení 110 kV, na něž by se měnirna připojila nutno postavit i toto vedení. S velkou pravděpodobností by bylo třeba provést i úpravu zabezpečovacího zařízení na přejezdech atd. atd. a nyní si spočítejte návratnost takovéto investice z hlediska úspor provozních nákladů mezi motorovou a elektrickou trakcí > M810 vůči klasické soupravě tažené elektrickou lokomotivou. Bohužel, s ohledem na hmotnost klasického vozu, i kdyby jezdila E lok s jedním vozem tak to bude z hlediska energetických nákladů s tím samotným motorem levnější. Na rychlosti taky nic nezískáte.
Jediné, na čem se dá reálně ušetřit je údržba, protože elektrická kolejové vozidla mají násobně delší kilometrické proběhy mezi jednotlivými stupni údržby, jenomže ta vozidla nejsou k mání, pokud by se tam nenasadil trojdílný žabotlam.
Odhad půl miliardy odpovídá. Nejvýhodnější typem vozidla je "něco" podobného vozidlu tramvajového typu, se dvěma stanovišti a možností mnohočlenného řízení, řekněmě vzoru KT8 s nízkpodlažním středním dílem. I kdyby se z elektrikářského hlediska mohla úprava provést, technické požadavky na tramvajové kolejové vozidlo jsou jiné než drážní kolejové vozidlo, takže takováto jednoduchá možnost nepřipadá do úvahy. Vývoj kolejového vozidla v tuzemských podmínkách by byl neúměrně drahý, proto přichází do úvahy nákup. Západoevropský kolejový průmysl ochotně dodá > ve Švýcarsku jezdí typově vyhovující vozidla na trase Geneve – La Plaine – Bellegarde SNCF na trakční produové soustavě 1,5 kV =, takže přizpůsobení na 3 kV = by nebyl problém. Jenže problém budou peníze …
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko