..: V Rusku a USA se oprašuje vize tunelu pod Beringovou úžinou :..

Ilustrační obrázekMoskva - Více než sto let stará vize podnikatelů a inženýrů propojit východní a západní polokouli tunelem pod Beringovou úžinou opět po letech nabrala určitějších obrysů. Na konferenci "Megaprojekty ruského východu" v Moskvě představili ruští a američtí zastánci staronový plán, v minulosti zmařený revolucí, válkou a politikou. Plán stavby silničního a železničního tunelu pod úžinou mezi Aljaškou a Čukotkou by měl přijít na 65 miliard dolarů, uvedla agentura AP.

Tunel o délce 110 kilometrů by měl být nejdelší na světě. Bude i klíčovou součástí železniční trati táhnoucí se v délce 6000 kilometrů od sibiřského Jakutsku na západní pobřeží Aljašky. Tunel by měl procházet pod vodou až 54 metrů hluboko a stavět by se měl v oblastech, kde zimní teploty běžně dosahují minus 70 stupňů Celsia. Počítá se v něm i s výstavbou ropovodu a plynovodu a položení elektrických a optických kabelů. Tunel by měl výrazně podpořit ekonomiku Aljašky a ruského Dálného východu.

Tunel je ale zatím stále určitou vizí. Jen studie proveditelnosti by měla stát 120 milionů dolarů a její vypracování bude trvat dva roky. Celá výstavba by se mohla protáhnout až na 20 let.

Myšlenka tunelu pod úžinou se zrodila již za cara Mikuláše II., který podobný plán schválil dokonce dvakrát. Rusku tehdy bylo líto, že v nedávné době ztratilo přístup k Aljašce bohaté na zlato a ropu, když ji v roce 1867 za pakatel prodalo Američanům. Plán však tehdy zhatila bolševická revoluce a první světová válka.

Dosud nejdelším podmořským tunelem je železniční tunel pod kanálem La Manche mezi Británií a Francií. Takzvaný Chunnel je dlouhý 50 kilometrů.

zdroj: Finanční noviny (ČTK)


JRtrain Poslat mail autorovi | 26.4.2007 (21:23)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Rusko USA


  1 2      Zpráv na stránku:   
29.04.2007 (19:37)  
To Sova - až na to, že americké megalomanství je ještě větší, stačí si pustit Discovery Chanel, Viasat nebo Spektrum. No jestli by most byl technicky v oněch podmínkách jednodušší...
Jinak je to sci-fi, psal o tom už Jefremov - vlaky v tunelech s vakuem letící rychleji než zvuk, či tratě s 4 metrovým rozchodem.
28.04.2007 (17:36)  
no neviem, ci bz nebol lacnejsi most...

ale zeleznicny most???? Ved v rusku je najblizsia trat kdesi na BAME a to je od cukotky pár 1000 km... za CCCP sa vehemente hovorilo o stavbe zeleznice do jakutska ale aj tak, hm neviem... MOOC VEELKA UTOPIA...
Registered user koffr 
28.04.2007 (13:01)  
taky sem to videl, o tom prave mluvim. je nesmysl tam delat tunel, kor kdyz je tam zlom jak krava. ale kdyz si rusaci musej zas neco dokazat, tak proc ne...
Registered user Sova 
28.04.2007 (9:50)  
Zná ruské megalomanství meze?Myslím že ne
koffr:
to jsem viděl na Discovery Chanel,že už to prý projektujou(ale co jsem to viděl už nějaký ten rok je)
Registered user koffr 
27.04.2007 (1:01)  
pokud se tam bude neco stavet, tak to bude most ;-)
Registered user JnR 
26.04.2007 (23:02)  
Dosud nejdelší podmořský tunel je japonský Seikan.
26.04.2007 (22:39)  
Teroriste nebudou nikdy out. Byli tu odjakziva a budou tu vzdy, jen je otazka kolik a jakych:)

No ten silnicni tunel se mi take nezda, predstavte si bouracku. Vlak, ropovod a plynovod jsou realnejsi. Co takhle magnetickej vlacek pendlujici sem a tam? Jizdni doba cca do dvaceti minut:)
26.04.2007 (21:58)  
Liška: Elektromobily přímo emise neprodukují, teroristi už v té době budou zcela "out". :)
Registered user lwq  mail  
26.04.2007 (21:41)  
2Liška: myslim,ze i z tohoto duvodu je to zatim jen vize ... ale pekna,ne ?
Registered user lwq  mail  
26.04.2007 (21:40)  
2Semík: no jeste, ze to dali vedet tak brzo, na tu cestu taky do duchodu budem setrit :-D
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko