Kralupy nad Vltavou - Redakce zpravodajského serveru Nova má záznam telefonních hovorů z ohlášování železniční nehody, která se stala v pondělí 19.3.2007 na trati mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku. Z komunikace mezi operačním důstojníkem mělnické policie a výpravčím železniční stanice Vraňany je patrné, že policejní operační důstojník nebyl při nahlašování místa havárie zcela přesný. Policie přitom v souvislosti s vyšetřováním železniční nehody obvinila 4 osoby, mezi nimi také výpravčího. Podle hlášení policie výpravčí stanice Vraňany zastavil provoz na jiné trati, než kde ke srážce došlo.
Můžete se přesvědčit z nahrávek, výpravčího na místo nehody policejní operační důstojník doslova upozornil takto: "Pane výpravčí prosím vás máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema na tý hlavní trati nějakej blbec sjel ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd, nepouštějte tam teďka nic já tam hned posílám policejní hlídku".
Výpravčí pak zastavil provoz na železničním přejezdu na trati ve směru na Horní Beřkovice v místě Straškov. K nehodě došlo na železničním přejezdu na trati ve směru na Ústí nad Labem v Dolních Beřkovicích. Policejní operační důstojník ihned po nehodě volal zpět výpravčímu a říká: "Ne - já jsem vám říkal na silnici na Horní Beřkovice na ústecký trati, pane já to tady mam nahraný." V tu chvíli si tedy asi ani sám neuvědomuje, že to není pravda.
Drážní inspekce nyní zjišťuje příčinu nehody a okolností vzniku nehody. Trestně-právní odpovědností se zabývá policie, konkrétně policie Mělník, odkud byl také operační důstojník, který nahlásil nehodu výpravčímu železniční stanice Vraňany. Nyní policie stíhá 4 osoby, mezi nimi také výpravčího, pro podezření z obecného ohrožení a kvůli vyšetřování byl postaven mimo službu. Pochybení by ale podle nahrávky nemuselo jednoznačně být jen na straně výpravčího. To už dříve uvedl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Vyšetřování podle Ondrůje ukazuje, že výpravčí jednal tak, jak měl a zatím nebylo shledáno žádné pochybení.
Policie ale trvá na svém. „Policista nijak nepochybil, výpravčímu bylo sděleno obvinění z trestného činu obecného ohrožení," řekl serveru Nova mluvčí mělnické policie Karla Sulek. Dodal, že policie čeká v současné době na různá odborná a znalecká vyjádření. Podle mluvčího drážní isnpekce Zdeňka Neusara dráhy železniční přejezdy značí. „Za předpokladu, že by byla nahlášena správná trať a správné označení železničního přejezdu (tzn. jeho kilometrická poloha na trati), nemohlo by dojít k žádnému nedorozumění," řekl serveru Nova Neusar. Podle mluvčího mělnické policie Karla Suleka, ale policie údaje o kilometrickém číslování přejezdů nemá. Neusar dále připustil, že jednou z okolností zjištěnou dosavadním šetřením nehody je v každém případě špatná komunikace mezi policií a výpravčím. Také je pro ně důležité zjistit, jestli nedošlo k selhání lidského činitele, jestli bylo učiněno všechno pro to, aby se nehodě předešlo.zdroj: NOVA (součástí jsou také videa)
Článek k tématu též na iDnes : 5.4.2007 - Záznam telefonátů rozkrývá, proč musel vlak vykolejit
Související zprávy
Slovo "hlavní" má v drážní terminologii velmi mlhavý význam. Na rozdíl od silničního zákona, který jasně definuje hlavní a vedlejší silnici. Je trať 120 hlavní? A jak? Významem? Infrastrukturou? Je to hodně relativizující. Každopádně to slůvko "hlavní" zaznělo velmi nedůrazně a ani se neopakovalo. To je jedna z mnoha chyb. A definice "přejezdu mezi Lužcem a Beřkovicema" je teprv nesrozumitelná. Je to silnice, nebo trať mezi oběma body? Vykládat si to lze tak i onak a přitom rovnocenně.
Tenhle příběh je spíš seriálem o čtyřech epizodách. Vypečená trojice, neprofesionální operační, nechápavý výpravčí, blok motoru zapáčený za práh přejezdu. Všechno to je špatně. A i vina jde lineárně. Bezprostřední vliv měli ti poslední, ale podíl na celém neštěstí jde spíš odpředu.
Jinak je fascinující, v co se tu diskuse zvrhává. Jako obvykle tu zbylo pár notorických a anonymních hádačů, kterým leží v žaludku jak cokoli spojené s ČD, tak ti, kteří se opováží mít jiný názor. Fakt bomba. Dovolil bych si tenhle zaneřádněný hnojník s dovolením opustit.
To s chlebem a rohlíky je docela starý "programátorský" vtip zaměřený na logiku, což v tomto případě asi taky někomu ušlo...
K "hlavní trati": Když už do toho má opět rýpat - dá se to pochopit naprosto krásně právě vysvětlením, že mezi vyjmenovanými obcemi jsou tratě dvě, přičemž jedna krátká (=menší/vedlejší) a druhá delší (=větší/hlavní).
K tomu, že ten pojem "hlavní trať" může znamenat cokoli dodám jen to že to bylo míněno v "právním" slova smyslu. Žádný takový termín neexistuje a z hlediska dráhy nevím o tom že by se popis tratí opíral o termíny hlavní a vedlejší. (narozdíl od silnic v místě křížení)
A JEŠTĚ JEDNOU PRO TY, KTEŘÍ SI TAKY NENECHAJÍ VYSVĚTLIT NAPROSTO LOGICKÉ SKUTEČNOSTI:
Já jsem nikde neříkal že z popisu operačního se to nedalo vydedukovat, že výpravčí nepřeslechnul "hlavní traťi" (což asi přeslechnul), ale celé o čem a proč tuto diskuzi vedu je, že je mi striktně proti srsti prohlášení spousty z nás diskutujících, že to bylo "přece naprosto jasné" a že "výpravčí je dědek který to zvoral" atd.
Ani tím, že jsem nahoře napsal nějaké vysvětlení pojmu hlavní trať nebo vedlejší trať se s tím neztotožňuji. = Takto bych sám nikdy nekomunikoval.
Takže shrnuto do jedné věty:
POKUD SI NĚKTEŘÍ LIDÉ MYSLÍ, ŽE Z VYJADŘOVÁNÍ NE VZDÁLENÉHO OPICÍM BUDOU VŽDY A VŠUDE BEZ OMYLU POCHOPENI, TAK JIM PŘEJI, AŤ CO NEJDŘÍVE NARAZÍ.
(můj osobní názor je, že operační tehdy "narazil" a mé osobní přání je, aby to taky pocítil na vlastní kůži)
Ode mmě TEČKA k tomuto tématu :-)
Jo aha... Jihomoravsky kraj neexistuje v modromozkovem kodu. Ano, to chapu:-))
Proste kdyz zeleznicar bude moct zachrani svet tim, ze zastavi dopravu v JMK, tak nic neudela, protoze nevi, o cem je rec, tohle na skoleni nebrali a v modromozkovych lejstrech to taky nemuze najit...
Jinak tahle debata mi už asi 2 dny připadá vcelku o ničem, i když docela obdivuju M že má náladu na to, donekonečna opakovat samozřejmé věci lidem, kteří je zjevně nechtějí chápat.
sorry, máš pravdu.
Kdo je oprávněn přijmout, potažmo i vydat pokyn/příkaz k zastavení dopravy tamo? (přimlouvám se "k zastavení" a ne ke sdělení "nic tam teďka nepouštět")?
Jihomoravský kraj už neexistuje. Kde tedy má (kdosi kdo je k tomu oprávěn) něco zastavovat? Nemluvě o tom, že dirigující výpravčí (dispečer = osoba oprávněná) třeba sedí ouplně někde jinde.
Problém níže popsaný:
Dráhy (asi, možná) nesdělily v rámci projednávání Integrovaného bezpečnostního systému (včetně PČR) kde je to pravé ořechové místo = pracoviště a pokud, tak asi na hóódně vysoké úrovni (havarijní plánování je prvotně státní a krajské) a informace/systémové opatření neprošlo na stupeň okres.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.