..: Nejen na Okoř na kole vlakem? :..

Ilustrační obrázekPraha - Současné počasí láká řadu lidí k vyjížďkám na kolo. S ohledem na rostoucí provoz ve městech tak České dráhy nejspíš i letos opět zaznamenají nárůst počtu přepravených kol. Dovolili jsme si připravit určitou kuchařku pro cestujícího včetně informací, co je v roce 2007 připraveno nového.

Příjemnou novinkou bezesporu je cyklovlak, který bude každý víkend celé léto dvakrát denně projíždět obnovenou trať kolem pražského letiště, hradu Okoř a Budče až do Slaného.

Novinkou jsou ale i nová pravidla pro rezervaci míst především na vytížené trase Praha - České Budějovice, kde nejspíš bude nejeden cestující, který se o podmínkách neinformuje, nepříjemně překvapen.

Ilustrační obrázek

Cyklovlak

Cyklovlak je složený z motorového vozu řady 810 a přípojného vozu upraveného pro přepravu jízdních kol. Cyklovlak bude jezdit každý víkendový den a svátek mezi 31.3. a 28.10. dvakrát denně z Prahy do Slaného a zpět. Atraktivita těchto míst možná neznalého návštěvníka příjemně překvapí, kromě hradu Okoř se tak snadno dostanete například muzeum důl Mayrau, památník obce Lidice, bývalé přemyslovské hradiště a rotundu na vrchu Budeč, proslulý menhir u obce Podlešín známý jako Podlešínská skalní jehla nebo vlastní město Slaný.

Tento cyklovlak je tak zároveň po deseti letech prvním pravidelným vlakem na trati 121 z Hostivice do Podlešína kolem letiště, kde byl v úseku do Středokluk zastaven provoz pro špatný stav trati. ŽelPage zde u příležitosti znovuzprovoznění trati v lednu uspořádala zvláštní jízdu.

Kolo zapůjčované ČD

Půjčovny kol

Půjčovny kol Českých drah provozované ve spolupráci s kraji se rozšířily takřka do všech oblastí. Pokud jde o víkendový výlet, je již nyní mnohdy zajímavější si půjčit kolo ČD na místě a zbavit se starostí (a nákladů) s bezpečnou přepravu kola vlastního. ŽelPage již několikrát o půjčovnách informovala, naposledy v článku České dráhy rozšiřují síť půjčoven jízdních kol.

Seznam půjčoven kol najdete na webu Českých drah.

Ilustrační obrázek

Spoluzavazadlo

Pravděpodobně nejčastější způsob přepravy. Co pro ní platí?

  • kolo si přepravujete pod vlastním dohledem a zodpovídáte i za škody, které jeho přepravou způsobíte sobě, ostatním cestujícím nebo ČD
  • přeprava kola je povolena ve všech osobních a spěšných vlacích (tedy ne v rychlících!)
    • ve vozech označených symbolem kola
    • v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy (po 2 kolech na každém)
    • vlaky s rozšířenou kapacitou pro přepravu jízdních kol jako spoluzavazadlo jsou v jízdním řádu označeny symbolem kola
  • průvodčí může určit místo pro přepravu kola nebo přepravu odmítnout
  • při výlukách je možnost přepravy kol náhradní dopravou zpravidla omezena nebo není zabezpečena vůbec
  • cena přepravy jako spoluzavazadlo je 26 Kč za každý vlak, který použijete, a platí se u průvodčího ve vlaku, případně je možné použít tzv. kombinovaný doklad v době jeho platnosti.
Ilustrační obrázek

Úschova během přepravy

Úschova během přepravy (známá též jako pojízdná úschovna) je nabízena ve vlacích označených v jízdním řádu a na příslušném (zpravidla služebním, zavazadlovém voze) symbolem kufru.

  • kolo je přepravováno v zavazadlovém oddíle pod dohledem zaměstnance ČD, před uložením kola je třeba odejmout všechny snadno odnímatelné součásti (ČD za ně neručí)
  • při výlukách je úschova během přepravy zpravidla omezena nebo není zabezpečena vůbec
  • cena za použití úschovy během přepravy je 26 Kč za každý vlak, který použijete, a platí se při uložení. Je možné použít i tzv. kombinovaný doklad v době jeho platnosti.
Ilustrační obrázekIlustrační obrázek

Rezervace místa pro přepravu jízdního kola

Jako každoročně připravily i v sezoně 2007 České dráhy několik novinek. Tou nejzajímavější je možnost rezervace místa. Poznáte ji tak, že je symbol spoluzavazadla (jízdní kolo) nebo úschovy během přepravy (kufr) v kroužku (možná rezervace) nebo ve čtverci (povinná rezervace).

Tato rezervace místa pro přepravu jízdního kola je buď zdarma k místence (místo k sezení) pro osobu, případně samostatně (bez rezervace místa k sezení) za poplatek. S ohledem na změnu v ceně místenek od 4.3. je raději zopakujeme:

  • Místenka SC nebo místenka SC s rezervací pro jízdní kolo 200,-
  • Místenka SC nebo místenka SC s rezervací pro jízdní kolo pro držitele slevy Rail plus 86,-
  • Místenka nebo místenka s rezervací pro jízdní kolo (vyjma vlaků SC) 86,-
  • Místenka nebo místenka s rezervací pro jízdní kolo (vyjma vlaků SC) pro držitele slevy Rail plus 30,-
  • Samostatná rezervace nebo poplatek za vyhrazení místa pro jízdní kolo 30,-
  • K rezervaci je vždy třeba ještě uhradit příslušnou službu - přepravu spoluzavazadla nebo úschovu během přepravy, případně mít kombinovaný doklad pro jízdní kolo.
Ilustrační obrázekIlustrační obrázek

Cílem tohoto opatření je bezpochyby regulace počtu cyklistů na spojích s omezenou kapacitou a přetížených spojích a snaha garantovat službu tomu, kdo si ji včas objedná. S povinnou rezervací přepravy spoluzavazadla se tak setkáte například u SC Pendolino (údajně je kapacita 3 kola), s možnou rezervací úschovy během přepravy pak u většiny rychlíků. Na jedné z nejvytíženějších tratí Praha - České Budějovice je pak rezervace úschovy během přepravy povinná. Je otázkou, jak zde bude systém letos fungovat s ohledem na řadu výluk na stavbě čtvrtého koridoru, stejně tak jako není jisté, jak budou průvodčí zacházet s cestujícími bez rezervace v případě, že nebude kapacita povinně rezervovaných míst využita. Asi nejúsměvnější poznámkou je vnitrostátní přeprava kol vyloučena u povinné rezervace místa pro přepravu jízdního kola jako spoluzavazadlo na vlacích R 378/9 Kopernikus, naproti tomu vlak, u kterého by byla zavedená rezervace místa pro přepravu jízdního kola jako spoluzavazadlo možná, ale nepovinná (kolo v kolečku) jsme nenašli.

Ilustrační obrázek

Kombinovaný doklad

Pokud se chystáte na delší víkendový výlet nebo cyklodovolenou, může vám přijít vhod nabídka Kombinovaného dokladu, který vás opravňuje v době platnosti (2, 3, 5 nebo 7 kalendářních dnů) k opakovanému bezplatnému použití zmíněných služeb přepravy jízdního kola jako spoluzavazadlo, k využití služby úschovy během přepravy a k využití služby úschovy zavazadel na železničních stanicích.

Ceník průkazu:

  • 2 dny - 60,- Kč
  • 3 dny - 80,- Kč
  • 5 dnů - 120,- Kč
  • 7 dnů - 150,- Kč
  • Ke kombinovanému dokladu se poplatky za rezervaci místa pro přepravu jízdního kola hradí v plné výši.

Co říci závěrem? Pamatujte při plánování především delších cest na nová pravidla rezervací, ušetříte tak nervy sobě i zúčastněným zaměstnancům. Přejeme vám příjemnou cestu a těšíme se na reportáže z nich!

Informace v tomto článku jsou pouze přehledové a informativní. Závazné informace o přepravě kol najdete na webu Českých drah, případně v tam dostupných aktuálních dokumentech.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 2.4.2007 (22:08)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
04.04.2007 (23:39)  
Venca je třetí. :-)))
04.04.2007 (20:34)  
Chlapci pozor místenka pro kolo od druhéprvní změny v březnu stojí 86 kč a kombík jí neobsahuje což bych udělal aby to bylo lacinejší pro nás důchodci.
Jinak to bylo taky keců jak vycvičit pokladní za půl dne jak je vidět tak se v tom hoši taky houby vyznáte.já taky nevim všechno.
Vozy:a to je nějakej problém vyrvat z pantáků a 810 jednu 4 sedaček???B je to horší.
04.04.2007 (19:47)  
Mě ta věta taky zmátla a rozhodně nejsme sami dva... :-)
registrovaný uživatel J.K.  mail  
04.04.2007 (19:05)  
Aha, už konečně začínám být v obraze. Já se zase nechal zmást tím Místenka nebo místenka s rezervací pro jízdní kolo (vyjma vlaků SC) 86,- v Tarifu a pochopil to tak, že rezervace pro kolo stojí 86,-. Za 30,- se to ještě dá...
04.04.2007 (18:52)  
Upřesnění pro J.K.: Samotná cyklomístenka stojí vždy 30 Kč bez ohledu na vlastnictví jakýchkoliv karet. Takže moje poznámka, že určitě dojde k navýšení "pokuty" na 86 Kč byla trochu mimo. Holt se v tom začínám motat i já. :-(
registrovaný uživatel J.K.  mail  
04.04.2007 (18:45)  
babilon: Díky za dobrou zprávu. Takže do povinně místenkového "kufru" jedině bez místenky :-)
04.04.2007 (17:41)  
Vzhledem k tomu, že osobní vlaky ČD jsou v naprosté většině zcela nevhodné pro přepravu kol, tak docela souhlasím s cenovou politikou, která odrazuje používání vlaků na krátké vzdálenosti. Představa, že na každé zastávce několik lidí s kolem nastoupí nebo vystoupí, mě docela děsí. Mmch, kolik stojí přeprava kol u jiných dopravců?
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
04.04.2007 (14:54)  
kenzo: A chce to snad nekdo zadarmo? Pokud vim, tak se tu nekdo pouze pozastavil nad tim, ze zatimco clovek za tu cestu zaplati deset korun, tak za zavazadlo zaplati 2,5 krat tolik.
04.04.2007 (11:52)  
k vlaku na Okoř: jsem zvědav, kolik lidí vydrží užívat vlak, který v každé zastávce stojí dvě až tři minuty, což je podle mě doba potřebná k odbavení plné kapacity; myslím, že lépe by bylo ponechat kratší pobyt s tím, že pokud se někde bude vykládat více kol, jinde zas třeba žádná; navíc vlaky z neznámého důvodu příliš dlouho čekají v Podlešíně, takže tam by byla další využitelná rezerva. Když totiž sečteme veškerý pobyt v zastávkách, dostaneme se ke zhruba 45-minutovému prodloužení jízdní doby. To již může dost lidí od použití vlaku odradit, a pak záleží na okolnostech, zda budou pobyty zkráceny nebo vlak zrušen.
registrovaný uživatel kenzo 
03.04.2007 (20:34)  
babilon:pak ale musím počítat s tím že mě to bude něco stát a tudíž ne si stěžovat!
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko