..: Železnici chybí 100 miliard korun :..

Ilustrační obrázekPraha - Nářky cestujících na úroveň cestování na železnici neberou konce. Pokud však chce Česko dosáhnout v kvalitě železniční dopravy úrovně obvyklé v západní Evropě, musí investovat zhruba 100 miliard do obnovy souprav pro osobní přepravu. Spočítalo to ministerstvo dopravy. "Musí to být do 15 let, jinak to nemá smysl," řekl náměstek ministra Petr Šlegr. Pokud by se obnova vozového parku protáhla, Česko by náskok nikdy nedohnalo.

Pro porovnání: České dráhy v loňském rocde investovaly do obnovy vagonů pro osobní přepravu 2 miliardy. Z toho stát poskytl na dotacích zhruba 400 milionů. Dráhy by na současný objem přepravy potřebovaly sto nových příměstských vlaků. Náměstek chce proto prosadit zvýšení výdajů státu na obnovu vagónů na 4 miliardy korun ročně. Peníze na modernizaci by podle něj dráhy získaly buď jako dotaci, nebo by si soupravy koupily samy a své výdaje promítly do nákladů na dopravu, již si objednávají kraje a ministerstvo.

"Třeba Švýcarské dráhy dostávají na financování dopravní obslužnosti v přepočtu 6x větší prostředky od objednavatelů než je u nás - přičemž cena nových vozidel se nijak neliší," souhlasí mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Pokud se ČD nepodaří rychle zlepšit úroveň cestování, můžou na to doplatit odlivem cestujících. "Je třeba změnit zápornou zpětnou vazbu, kdy kvůli zhoršujícímu se vozovému parku cestující méně využívají veřejnou dopravu a tím je stále méně peněz na nové vozy," uvedl pro Deníky Bohemia stínový ministr dopravy ČSSD Petr Moos. Nedostatek peněz na nové vagony podle něj může vyřešit vstup soukromých firem do železniční dopravy nebo nákup souprav Českými drahami na leasing.

zdroj: Deníky Bohemia


oliva Poslat mail autorovi | 20.3.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
22.03.2007 (21:35)  
No abych pravdu řekl, jako cestující ocením spíše pohodlnější vozidlo, než o několik málo minut rychlejší jízdu. Vzhledem k tomu, že průměrná přepravní vzdálenost je zhruba 40 km, domnívám se, že zrychlení spousty tratí nemá v podstatě žádný smysl, protože náklady jsou většinou veliké. Dle mého názoru je v tuto chvíli především potřeba investovat do nových vozidel a to rychleji, než ty nová zase zestárnou. V současné době mě připadá, že ČD nakoupí více vozů na EU než na ostatní rychlíky dohromady a to je špatně...
registrovaný uživatel fisa 
22.03.2007 (10:22)  
Ve Svycarsku se rozvoj site i souprav financuje ze zvlastni dane pro nakladaky a casti dane na benzin obecne.
21.03.2007 (16:32)  
Když parcelovat, tak nevím kdo by provozoval něco na vlastní triko bez dotací, protože zisková je snad jen ta Praha - Ostrava, i když těžko s hosteskou - topleskou v každém vagóně. A tady má nárok ze zákona na svůj vláček každý. Proč jen ČD? MD nemusí financovat jen ČD atd., zrovna tak kraje. Ale nikoho jiného až na výjimky neseženou.
registrovaný uživatel happy 
21.03.2007 (15:46)  
čím větší moloch,tím je to hospodaření méně průhledné.ono by bylo vůbec ideální,kdyby se osobka ještě rozdělila na tři části.
1.regiodoprava-financovaná z krajů
2.dálková-financovaná z MD
3.čd na vlastní triko-bez dotací
Takto by se totiž zamezilo tomu,že by se třeba ztráty z IC,EC apod naservírovali státu či krajům,jak se tomu děje.Je sice hezké,že se kupují nová Bmz,ale na rychlík to určitě nebude a tak se ptám ,kde čd na to ty peníze berou??Takže si dokonale hrabou na svém písečku.Myslíte,že tyto spoje tak prosperují,že si čd mohou na EC,IC,SC koupit nové vozy od Siemense,pendolína,nové loko 380??? Kdepak se na to ty peníze berou???Nejsou to náhodou peníze MD na zlepšení kultury v Rychlících???
registrovaný uživatel junkrs 
21.03.2007 (15:17)  
ad 860 003: Jenže problém by byl v tom, že by ses tím autem nikam nedostal. Všude zácpy osobáků a kamionů, sem tam nějaká bouračka a toho smradu a hluku!!! To si fakt radši sednu do koženky v Béčku a pojedu (skoro) bez nervů.
Nechápu jednu věc. Proč chtějí zrušit (nebo už je to zrušeno) možnost dotovat ztrátovou osobní dopravu z výnosů z nákladní dopravy? Nebo soukromník, který má nákladní i osobní dopravu, si taky nemůže zisk rozdělovat, jak by potřeboval? Pro takového člověka by bylo pochopitelně lepší se ztrátového provozu zbavit (což ČD ze zákona nemohou), ale jde mi o ten princip.
21.03.2007 (13:59)  
Zase někdo nepochopil jak jsem to myslel....
Možná by to stačilo, dotaci by dostali jenom ti kdo nemají auto (konečně bych se zmohl na auto...).
Chtěl jsem jenom poukázat na myšlení některých politiků.
21.03.2007 (13:31)  
860 003 : No to asi ne, protože to bys měl 10 000 na hlavu a to by asi moc parády nebylo...nehledě na to, že životnost aut je trošku menší než těch vlaků...
21.03.2007 (13:28)  
Za tyhle peníze by snad každý včetně kojenců mohl dostat auto. A bude po nářkách...
21.03.2007 (12:31)  
Seath:

ad 843 - no kromě toho, že to byla víc než 20ti kusová série, tak schválně jestli víte proč jsou teď některé ty 843 odstavené...bych řekl, že vina ČD to nebude...

ad 471 - No když jsou lidi imbecilní prasata...

ad 680 - no když ony byly kupovány ny něco jiného než teď jezdí, ale snad se to v budoucnu podaří napravit...
registrovaný uživatel tgw 
21.03.2007 (10:59)  
Je také ale fakt,že přívěsný 810 je lehčí než přívěsný Bix.Ale z hlediska adheze si myslím ,že by mohlo někdy docházet k prokluzu.Zejména v zimě a za deště.A to u 810 více než u M240 - 820.Ale odborník by věděl určitě více.A taky by tuto otázku zřejmě i zodpověděl!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko