Berlín - Německá média zveřejnila během posledních dnů několik článků o výrazném podfinancování údržby železniční sítě ze strany Deutsche Bahn. Vše se zakládá na analýze zpracované německou obdobou našeho NKÚ (Bundesrechnungshof). Ten má za úkol prověřovat hospodaření spolkových úřadů, je plně nezávislý a v Německu požívá vysoké autority. Z analýzy vyplývá seznam 2.300 nedostatků na železniční síti, některé z nich ohrožující bezpečnost a celková suma 1,5 miliardy € (42 miliard Kč), které DB mezi roky 2001 a 2005 ušetřily na úkor nutných oprav.
Na spoustě tratí například zcela chybí údržba zeleně v těsném okolí tratě, stromy a keře dorůstající až ke kolejím mohou být i nebezpečné jak se ukázalo při bouři Kyrill. DB byly tehdy nakonec z bezpečnostních důvodů donuceny kompletně zastavit provoz. Mnoho stožárů osvětlení a zabezpečovací techniky je kompletně zrezlých a hrozí nebezpečí jejich pádů do kolejiště. Největší nedostatky studie uvádí u stavu železničního spodku, na mostech reziví zábradlí a jedinou reakcí DB je snižování rychlosti. Na mnoha tratích stavěných pro 160 km/h se tak prakticky jezdí 120 i méně.
DB dnes ve svém tiskovém prohlášení tyto informace rezolutně odmítly a tvrdí, že nemají k dispozici žádnou analýzu od Bundesrechnungshof o stavu železniční sítě. DB investují každým rokem víc peněz do údržby tratí ročně přes 4,3 miliardy € (120 miliard Kč). Za rozšiřováním těchto zpráv vidí DB účelovou snahu zabránit společnosti vstup na burzu. Mluvčí spolkového ministerstva dopravy potvrdil, že mají tuto zprávu několik týdnů k dispozici a chystají generální prověrku stavu železniční sítě a vyzvali DB a spolkový železniční úřad k okamžitému vyjádření. Z Nizozemí bude také zakoupen za 30 miliónů € (840 miliónů Kč) systém na kontrolu železniční sítě, který odhalí i ty nejmenší nedostatky.
Trať DD – BSch se sice v 90. letech opravovala, jenže povodně poškodily spodní stavbu, protože byly několik dní pod vodou, zatímco český úsek trati s vodou problémy neměl. Voda poškodila svah v Dolním Žlebu, kde ujelo několik metrů, aniž by to však nějak ohrozilo drážní těleso.
Kompletně se po povodních 2002 obnovila na mnoha kilometerech neexistující trať z Heidenau do Altenbergu, včetně opěrných zdí a mostů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.