..: Další cizí vlaky objíždějí Česko, stát tratí miliony :..

Ilustrační obrázekPraha - Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích roste a Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. Uvádějí to Hospodářské noviny.

Příkladem je nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko, který už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl náš stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.

O problému se zabezpečovacím zařízením se již hovoří delší dobu, avšak doposud se nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů. Na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou.

Nyní ministerstvo dopravy připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit i moderní zahraniční lokomotivy. Náměstek ministra dopravy, Emanuel Šíp, řekl Hospodářským novinám toto: "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti". Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.

Ilustrační obrázekPodle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší, od firmy AŽD."

Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píší Hospodářské noviny.

zdroj: ČTK, Hospodářské noviny


PETR Poslat mail autorovi | 15.2.2007 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
20.02.2007 (18:02)  
Tak jsem si to našel v publikaci pana Chudáčka - Detekce kolejových vozidel(http://members.chello.cz/kuna/Literatura/KO_n.pdf). V našich podmínkách lze modernizací zabzař na koridorech dosáhnout zvýšení povoleného maximálního proudu na 500mA (ale to je asi pro celý vlak a ne jen pro loko). Horší je to s ostatními tratěmi, kde je větší svod kolejového lože, ale i tam by to jít mělo. A to všechno při zachování detekce přerušení kolejnice.
registrovaný uživatel xyz  mail  
19.02.2007 (15:04)  
MildaIV:

a) Pouze jsem vyjadřoval svůj údiv nad tím, že nečtu dnes a denně nečtu o haváriích jako na Vítkově, které by se u našich hloupějších sousedů měli udávat, protože nemají KO.

b) lepší, lepší... jaká jste stanovil kritéria? Třeba počet dostupných moderních mašin, které můžete snadno na daný systém zabezpečení koupit? Jinými slovy, má svá pro, má svá proti. Třeba i dokonalé zabezpečení, po kterém ale nemůžou jezdit vlaky je... na prd.
19.02.2007 (14:25)  
A ještě bych doplnil, že na 3kV= udělat lokomtivu fakt není problém. Až předvedou něco na střídavé trakci, tak pak si řeknem.
19.02.2007 (14:22)  
xyz: Proč je pro tebe takový problém přijmout, že jednu věc máme lepší než němci ? Nikdo nezpochobyňuje, že téměř všechno ostatní je u německých železnic na mnohem lepší úrovni.
registrovaný uživatel xyz  mail  
18.02.2007 (23:00)  
Ážetďák:

471 např... no pokračujte, sám jsem zvědavý. Což mimochodem striktně vzato není lokomotiva. ;) (...a 2MW... no, není nejvíce, nemohlo by to souviset?).

Jo, jo, díky za poučení o nepostradatelnosti KO a nehodách, které by nastaly. Do vlaku už asi opravdu vlezu jen na kolejích SŽDC, protože jak jsem pochopil, tak v Německu i Rakousku je to o strach. Jak je to možné, že kromě východu máme sousedy samé blbce...
18.02.2007 (22:51)  
PZ:
Podobnost Závor Vz. SSSR a amerických přejezdových zařízení vskutku není náhodná. Rusové se k americké zabezpečovačině nějak dostali (nevím jak, ale to dnes už není podstatné), vylepšili ji o kombinovaná (neutrálně polarizovaná) relé a po válce začali dodávat k nám. AŽD systém upravilo hned několikrát. Nejprve (ještě v kooperaci s Rusy), zavedli malorozměrová relé a konstrukční celky soustředili do panelů. Zároveň se upustilo od kombinovaných relé. Pak následovaly bloky a třífázové motory v přestavnících (stejné schema zapojení, ale blok, na rozdíl od panelů, byl výměnný). Další vývoj pak směřoval k elektronickým stavědlům, což znamenalo zmenšení zastavěné plochy, jiný systém ovládání a strmý nárůst poruch fatálního typu, kdy se nedá jezdit ani na PN.
18.02.2007 (22:41)  
To Krkovička:
Siemens, ani Alsthom nemají zájem tento problém řešit, protože pro ně nepředstavujeme významný trh. To by napřed naše požadavky na odrušení hnacích vozidel (A to z doby před povolením Pendolin) musela převzít celá EU, což by bylo. vzhledem k životnímu prostředí, jedině dobře. A pokud jde o odrušení: Rušení způsobuje právě princip pulzní regulace a to jak u komutátorových, tak u asynchronních motorů. Systém motoru je uzavřen v elektricky vodivém uzeměném plášti, takže rušení prakticky nevyzařuje. Problém je v tom, že impulsně rozsekaný trakční proud jde napřed trolejí do lokomotivy (a trolejové vedení je perfektní anténa) a vrací se zpátky kolejnicemi, kdy má napětí sice prakticky potenciál země, takže kolejnice nevyzařují, ale proudy řádu od několika set do několika tisíc ampér (podle trakčního systému a momentálního výkonu a počtu hnacích vozidel) zase dělají paseku v kolejových obvodech. Rušivé frekvence naštěstí nejsou tak vysoké, aby vyzařování z troleje působilo problémy s rozhlasem, nebo televizí, ale problém nespolehlivosti kolejových obvodů zůstává. A říkám znovu: Naši výrobci UMÍ vyrobit asynchronní pohony, které neruší (řada 471 např.) Takže máme plné právo toto požadovat od všech, kdo u nás se svými stroji chtějí jezdit. A pokud takovou lokomotivu neumí postavit, ať se to u nás naučí!
18.02.2007 (22:26)  
To Zdenek 84:
Mícháš hrušky s jablky. Jde o to, že zabezpečovací systémy, používané v Německu, Rakousku a bůhví kde ještě, sice umožňují průjezd strojů, zamořujících kolejiště a okolí elmag. smogem, ale NEUMOŽŇUJÍ kontrolu celistvosti kolejí. A to je velké plus, kterého bychom se neměli za žádnou cenu vzdávat! (Viz případ EC Praha). V tomto případě kdy došlo k prasdnutí a odlomení části špičky jazyka sice k. o. nepomohl, ale v případě, že bychom se této technologie vzdali, narostl by počet takovýchto havárií mnohonásobně a s mnohem horšími následky.
18.02.2007 (22:21)  
To Imperialista: Sorry, na to nové značení si pořád nemůžu zvyknout.
18.02.2007 (16:11)  
Reznik_Krkovicka: To mi řekni, jak u cize buzeného motoru jeho charakteristika odpovídá požadavkům trakce.
Opravdu asynchronní motor není zdrojem EM rušení. Naopak AM svou konstrukcí třeba představuje zkrat pro 3k násobky základní frekvence, čímž situaci zlepšuje. Zdroj rušení je jen a jen střídač.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko