..: Otevření trhu mezinárodní železniční dopravy schváleno :..

Ilustrační obrázekBrusel/Štrasburk - Europoslanci ve druhém čtení schválili otevření trhu mezinárodní železniční dopravy v roce 2010. Navrhované otevření vnitrostátní osobní železniční dopravy v roce 2017 naopak potřebnou podporu nezískalo. Součástí odsouhlaseného balíčku je i významné posílení práv cestujících.

Původním cílem navrhované legislativy bylo v roce 2010 otevřít trh mezinárodní osobní železniční dopravy. Řada europoslanců prosazovala i liberalizaci vnitrostátní přepravy osob od roku 2017. Nové členské státy Evropské unie (včetně České republiky) měly mít možnost otevření trhu až o pět let odložit. Připomeňme si, že v září 2005 Evropský parlament požadoval liberalizaci mezinárodní osobní dopravy po železnici už k 1. lednu 2008. Vnitrostátní doprava měla následovat 1. ledna 2012.

Rozličná podpora pro liberalizaci železniční dopravy však nepředstavuje jediný problém. Jelikož některá ustanovení "železničního balíčku" budou v některých členských státech EU vyžadovat rozsáhlé úpravy, měly by ale mít možnost za "výjimečných okolností bránících okamžitému nebo brzkému zavádění tohoto nařízení z důvodu nezbytných velkých investic a praktických problémů" udělit až desetiletou "dočasnou obnovitelnou výjimku". Týká se to zejména přepravních dokladů a informačních systémů, ale i náhrad výdajů a odškodnění.

Přesto by mělo začít platit, že za zpoždění vlaku o 60 až 119 minut má cestující nárok na 25% ceny jízdenky a při zpoždění o 120 a více minut až na polovinu ceny jízdenky. Lhůtu na vyplacení by měla být zhruba 1 měsíc. Odškodnění může být uhrazeno prostřednictvím poukázek či jiných služeb, ale pokud si to cestující bude přát, železniční společnost mu musí vyplatit jako náhradu hotovost.

Poslanci rovněž žádají, aby stanice, nástupiště a vlaky byly přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Směrnice má rovněž zakazovat jakoukoli diskriminaci cestujících se zdravotním postižením ze strany železničních podniků a provozovatelů služeb. Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní.

Další změna schválená Parlamentem se týká náhrady škody v případě úmrtí nebo zranění cestujících. Výše ručení železničního podniku za náhradu utrpěných škod nemá podléhat žádnému omezení. Železniční podnik nemá mít možnost vyloučit ze svého ručení či omezit své ručení za škody v případě úmrtí nebo zranění cestujícího nepřevyšující částku 120.000 eur na cestujícího.

Evropský parlament schválil i navrhovaný "řidičský průkaz" pro strojvedoucí. Příslušné osvědčení by se podle poslanců mělo vydávat nejen strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla a vlaky, ale i "ostatním zaměstnancům obsluhy vlaků plnícím související úkoly v oblasti bezpečnosti v železničním systému Společenství" - například průvodčím.

zdroj: ČTK


PETR Poslat mail autorovi | 22.1.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Evropa


22.01.2007 (23:18)  
Georgo) No jednoduše, prostě se stanice dají tomu, komu mají logicky patřit - SŽDC.
22.01.2007 (16:29)  
To je fajn - rozhodne by to mohlo prístupu niektorých arogantnejších železničných správ trochu šliapnuť na krk (to mi pripomína, že som od ČD ani po 42 dňoch nedostal reakciu na sťažnosť po problémoch s neschopnými zamestnancami...). Len ma zaujíma, ako by sa v prípade ČD riešila liberalizácia z pohľadu železničných staníc, resp. poplatkov za zastavovanie vlakov.
registrovaný uživatel marco 
22.01.2007 (16:05)  
konecne... je to potrebne ako sol.
registrovaný uživatel M 
22.01.2007 (14:56)  
Mno, jak rekl Moos v OVM - ted jeste poresit ty lokomotivy:-))

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko