..: Zavedení S-Bahnu zvažují také v Karlových Varech :..

Ilustrační obrázek - Esmeralda a KasandraKarlovy Vary - Snahy o zapojení železnice do městské hromadné dopravy se datují od konce 19. století. Městské dráhy, známé v německy mluvících zemích pod zkratkou S-Bahn, jsou významnou součástí dopravní obslužnosti v řadě velkých sídel. K zapojení železnice do MHD došlo v nedávné době v Praze a zajímavá myšlenka na využití železnice v dopravní obslužnosti města se objevila i v Karlových Varech.

"Bylo to v roce 1993, když jsme spolu s tehdejším samostatným inženýrem železniční dopravy železniční stanice Karlovy Vary Ing. Petrem Barochem zpracovali návrh na využití zdejších železničních tratí v městské dopravě", říká Jiří Chmiel z karlovarské Správy dopravní cesty. Na schůzkách mezi zástupci železnice a tehdejšího úřadu města byla projednávána možnost využití železniční infrastruktury k posílení a částečnému nahrazení linek provozovaných nynějím Dopravním podnikem Karlovy Vary. Město měly křižovat motorové vozy řady 810 v pravidelných hodinových nebo půlhodinových intervalech v době od 5 do 23 hodin. Základní trasa by propojovala trať z Karlových Varů do Potůčků s další regionální tratí z Karlových Varů do Mariánských Lázní.

Výstavba nových zastávek i samoobslužné motorové vozy

Pro městskou dráhu se uvažovalo využít stávající železniční stanice Stará Role, Karlovy Vary (horní nádraží) a Karlovy Vary dolní nádraží. Na vhodných místech bylo navrženo zřízení celkem pěti nových zastávek s nástupišti dlouhými třicet metrů tak, aby bylo možné městskou dráhou pokrýt co největší území. Na společných jednáních drážních a městských úředníků byla řešena i otázka tarifního odbavení. Bylo konstatováno, že více než 80% cestujících využívá některý druh předplatného - zejména měsíční jízdenky. Z tohoto důvodu se ukázala nutnost harmonizace tarifního odbavení železnice i městského dopravce.

Vlaky městské dráhy by nebyly uvedeny v běžném železničním jízdním řádu, ale staly by se plnohodnotnou součástí MHD, včetně vlastního číselného linkového označení. V samoobslužných motorových vozech měly být instalovány mechanické znehodnocovací strojky, které se tehdy používaly v městských autobusech, aby se zde mohly používat stejné jízdní doklady jako v MHD. Veškeré tržby by pak byly inkasovány městským dopravním podnikem a na konto železnice by byl poukazován pravidelný dohodnutý měsíční paušál, sestávající se z úhrady za trakční naftu, platu strojvedoucího a přiměřeného zisku.

Současné příležitosti pro městskou železnici

Zprovozněním dvou pruhů silničního průtahu městem sice došlo k odlehčení a podstatnému zklidnění dopravy ve městě, přesto i dnes by existence městské dráhy znamenala velké zrychlení městské dopravy. Celou vzdálenost ze Staré Role do Tuhnic by projel vlak za 18 minut, čehož při jízdě autobusem MHD nelze dosáhnout. Pokud bychom o využití železnice v karlovarské městské dopravě uvažovali i v současnosti, bylo by vhodné vlakovou linku na větvi do Potůčků prodloužit až do stanice Nová Role, odkud do Karlových Varů dojíždí vlakem i autobusy velké množství cestujících jak za prací, tak i do škol.

Největší investicí by bylo zřízení nových zastávek, neboť podle platné normy je výška nástupiště 55 centimetrů nad temenem kolejnice a jeho součástí má být i přístřešek a další potřebná zařízení pro cestující veřejnost. Z vozidlového parku, který je nyní na Českých drahách k dispozici, přichází v úvahu řada 814. Motorová jednotka je pro dané účely kapacitně postačující a navíc s výhodou nízkopodlažního vstupu. V denním provozu by mohlo být nasazeno jedno vozidlo, druhé by bylo jako záložní, popřípadě by bylo nasazováno ve špičkách pracovních dnů.

zdroj: Železničář


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 17.1.2007 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 2      Zpráv na stránku:   
19.01.2007 (14:47)  
to Twix: Na trati 161 Rakovník-Bečov nad Teplou se už teď musí skoro u všech spojů přestupovat ve stanici Žlutice nebo Blatno u Jesenice. Spoje na sebe navíc často vůbec nenavazují. Souvisí to s tím, že ta trať prochází Karlovarským, Ústeckým a Středočeským krajem? Zlepšila se sice návaznost přípojů v Bečově nad Teplou, ale Když chcete jet z Prahy nebo Rakovníka do Bečova, je 161 skoro nepoužitelná.
18.01.2007 (20:26)  
GlEx: Vida, podání žaloby, co se tu dnes nedočtu:-). Smím se zeptat za co? Pro Vaši informaci:

1/ Železničář je podnikový týdeník Českých drah s cílem je především šířit aktuální informace z prostředí společnosti a nikoliv vydělávat peníze - Železničář tu bude, dokud budou České dráhy existovat a to bez ohledu na to, jestli si jej koupí 10 lidí nebo 1000 lidí.

2/ Všechny články Železničáře jsou uvedeny na internetu tak, aby se o nich mohlo dozvědět více lidí - někomu ale počítačová verze nemusí vyhovovat a pak mu samozřejmě nic nebrání koupit si papírovou verzi. Stačí se podívat sem: http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=6063

3/ Jak často se na ŽelPage objevují články z jednoho vydání Železničáře? Maximálně tři na 1 vydání, často ale i vůbec žádný. Podotýkám, že měsíčně tu vychází přes 200 zpráv.

4/ Je ve zprávě uveden zdroj? Myslím, že i ostatní čtenáři povtrzují, že ano. Podívejte se i na ostatní zprávy na ŽelPage - vždy zdroj informací důsledně uvádíme (pokud nejde o vlastní pozorování / zkušenosti).

5/ Co se stane, když na ten zdroj kliknete? Překvapivě se otevře přesně ten článek, co je uveden v Železničáři - jak káže zákon číslo 121/2000 Sbírky o právu autorském.

6/ Článek je psán vlastními slovy autora a v mnoho větách používá jiné obraty - odkaz máte, můžete porovnávat.

7/ Rozsah zprávy je znatelně kratší - je pouze výtahem zdrojového článku a neuvádí některé skutečnosti, které nejsou podstatné pro pochopení celé situace.

Rád bych na závěr podoktnul, že pokud se čas od času na ŽelPage objeví článek, který je výsledkem autorské práce, občas někdo překvapeně zjistí, že se objevil zkopírovaný na jiném serveru stylem Ctr + C / Ctr + V - aniž by se obtěžovali uvést aspoň zdroj zprávy...
registrovaný uživatel lada 
18.01.2007 (18:47)  
V cem je problem? Je citovano z verejne pristupneho online clanku a je uveden zdroj.
registrovaný uživatel happy 
18.01.2007 (15:02)  
ad glex: takže příště raději nepsat zdroj :).Jinak pokud je to opsané doslova,tak to zrovna není košer,ale jinak ta informace je celkem dost profláknutá.Takže železničář o nic nepřišel.To by se potom mohl ohradit kdejakej karlovarskej deník.
registrovaný uživatel DC 
18.01.2007 (10:18)  
to Twix a happy: Pánové proberte se, všechno je to jenom o penězích, kdyby je kraj měl, tak si i ČD seženou "príma vozidla". Mimochodem ve výběrovém řízení na trať 142 nabízely ČD dvě desira doplněné regionovami za cenu pod 90 Kč na vlakokilometr a byly jedinými zájemci - kraj tu soutěž nakonec zrušil pro ekonomomickou nevýhodnost. A o několik měsíců později se píše v novinách, že dotace na "kraslickou" je 92 kaček - to je najednou výhod!:-)Zkrátka za málo peněz málo muziky, za málo dotací bídné vozy. Přestupování na hranicích kraje je samozřejmě vopruz, ale pochybuju, že by se kraje byly schopny dohodnout na nějakém dopravním svazu, když se nedohodnou na několika mezikrajských spojích. Stejné science fiction jako s-bahn v Karlových Varech, bohužel...
18.01.2007 (0:26)  
happy: Karlovarský kraj se ČD určitě zbavit nehodlá. Proč by jinak vypisoval koncem roku to "výběrové" řízení na všechny tratě v kraji (včetně elektrizovaných) na příští 4 roky s takovými podmínkami, že prakticky nikdo jiný než ČD neměl šanci zvítězit? Viamont je rád že uhájil alespoň tu 145 a Railtrans byl diskvalifikován kvůli překlepu. Pak se nám kraj ještě bude chlubit tím, že vlaky provozuje ten ekonomicky nejvýhodnější dopravce (neboli ten s nejhoršími vozidly, který sotva přiláká nové cestující) a že kdyby nedejbože zvítězil soukromník, museli bychom přestupovat ve stanicích Perštejn, Chyše a Chodová Planá do jiných souprav (protože to kraj vypsal takto podivně, striktně podle svých hranic - že by to přenechal třeba nějakému oblastnímu dopravnímu svazu, to ani náhodou).
registrovaný uživatel happy 
17.01.2007 (22:44)  
No dát to čd,tak to krachne po měsíci.prostě čd je naprosto nevhodné.Nemá vhodné vozy.To už je lepší viamont s regiosprinterem.Stejně to možná dopadne tak ,že se KV kraj bude chtít zbavit čd.Je stále lepší na trať pozvat kvalitního soukromníka,s kterým nebudou problémy,než neustále nenažrané čd,které rekonstruují 30 let staré krámy a vydávají to za bůhví co.Ano regionovy jsou dobré,ale tak na blatenské,šumavské a jiné lokálky.
registrovaný uživatel xyz  mail  
17.01.2007 (21:02)  
ČD-čtyři-ever (17.01.2007, 19:41):

:)
17.01.2007 (20:52)  
Lada: Provozování ČD nemusíte brát jako dogma - zdrojem těchto informací je magazín Českých drah.

Jinak níže jsem k Ládikově komentáři připsal seznam všech navrhovaných zastávek projektu (odesláno v 19:55).
registrovaný uživatel lada 
17.01.2007 (20:32)  
to ladik: A to ty vlaky budou jezdit rychleji nez dnes? Stejny vlak, stejna trat a jeste nejaky spoj na tech jednokolejkach navic? Dnes je to z Nove Role na dolni nadrazi minimalne 19 minut (pocitas 13) a skutecnost je spise jeste horsi. Takze s jednou soupravou opravdu asi jen Stara Role - Varyada. A i tak to bude zajimave, jak to skloubi s provozem na dotcenych jednokolejkach a na useku sdilenem s trati 140.

PS: A podle zminky o vozovem parku CD musim poprve souhlasit s CD4ever - opravdu to vypada na provozovani Ceskyma drahama :-(
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko