Kraslice - Riziko, že vlaky přestanou jezdit přes hranici z Kraslic do německého Klingenthalu a dál do Zwickau, se zvyšuje. Milionové ztráty dopravní společnosti Viamont na trase Kraslice - hraniční přechod odmítl už před měsícem platit Karlovarský kraj a stejný postoj tento týden zaujalo i české ministerstvo dopravy. Na trase, která je po rekonstrukci v provozu teprve od května 2000, se přitom ročně sveze téměř 100 tisíc cestujících - hlavně na nákupy, do škol a do práce.
"Kraj ani ministerstvo si u nás dopravu neobjednaly, nemají o ni zájem. V roce 2006 jsme ji spolu s německou společností Vogtlandbahn provozovali ve vlastní režii a utrpěli jsme při tom finanční ztrátu, kterou nechceme opakovat. Budeme tedy jednat o tom, jak na hraničním přechodu ukončit provoz," řekl ředitel divize Regionální dráhy společnosti Viamont František Kozel.
Zaplatí ztráty Němci?
Dopravce se podle něho ještě pokusí jednat o tom, zda by ztrátu (vloni asi 4 miliony korun) uhradil německý dopravce Vogtlandbahn nebo přímo kraj Vogtland. "Možná nějaké východisko najdeme. Bylo by ale zvláštní, kdyby německý dopravce platil ztráty v cizí zemi. Neumím si ani představit, jak by dopravní svaz Vogtland vykázal placení dopravy na českém území," pochybuje František Kozel.
Pokud prodělečnou přeshraniční dopravu nezaplatí německá strana, padne tím podle Viamontu poslední šance na zachování přeshraničního cestování po železnici. Pak by firma zastavila vlaky pravděpodobně už při nejbližší změně jízdního řádu v březnu. Vogtlandský hejtman Tassilo Lenk se ale nechal tento týden slyšet, že věří, že k přerušení dopravy nedojde. A to proto, že běží rozhovory s českým ministerstvem dopravy o možnostech, jak úsek mezi Kraslicemi a Klingenthalem financovat. Karlovarský kraj odmítl na trať k hranici přispívat, protože se podle vedení kraje nejedná o trasu, kterou by bylo možné zařadit do základní dopravní obslužnosti. "Znamená to, že tady nejezdí lidé pravidelně do zaměstnání nebo do školy. Nechali jsme si kvůli tomu vypracovat i odborný posudek," vysvětlil náměstek hejtmana Jan Zborník.
Viamont argumentuje tím, že žádná veřejná osobní přeprava si na sebe nevydělá a měla by tedy být dotována. Jsou tu ale ještě další komplikace. Když vlaky do Německa přestanou jezdit, nabourá se tím funkční jednotný systém jízdného Egronet, jehož součástí jsou dráhy v západních Čechách, Sasku, Bavorsku a Duryňsku. Hlavně by se ale už po necelých 7 letech zastavila doprava na trati, za jejíž obnovení zaplatilo české a saské ministerstvo dopravy miliony korun. Větší díl finanční zátěže nesla saská strana, v Klingenthalu se stavěl nový železniční most. V roce 2005 jelo vlakem přes hranici v Kraslicích 87.887 lidí (43.078 směrem do Německa). Viamont vypravuje na trasu denně 17 párů vlaků.
zdroj: Mladá fronta DNES
Pokud už by nemělo být jiného zbytí, je možné zdražit jízdné o cca 10 Kč (za přejezd hranic) a musí to být ekonomicky soběstačné.
Jak se ví, že se jedná o cca 100 000 cestujících, jestliže vlaků používají cestující s jízdenkami EGRONET, SONE+, SWT, resp. společné nabídky VGB + Viamont. Že by si průvodčí ve vlaku dělal na papírek čárky ?
Jak se ví, že ta ztráta vzniká právě v úseku mezi stanicemi Kraslice – Klingenthal. Přesněji řečeno – není to náhodou rozpočítání balíku nákladů na jeden km tratě.
Nevím, jakou spotřebu má Regiosprinter, ale M 810 spotřebuje na 4 km jízdy cca 1 litr nafty, čili zhruba 30 korun. Takže nafta na jeden km stojí zaokrouhleno 8 korun na kilometr. Pokud má Regiosprinter spotřebu vyšší než M 810, pak je na místě otázka, proč kraj platí (doplácí ztráty) dopravce s provozně drahým vozidlem a nezvolí dopravce s levnějším vozidlem …
Zajímalo by mne, jakým způsobem – v případě zastavení provozu – bude Viamont zajišťovat výměnu vozidel, která má pronajatá na provoz na lázeňské trati.
Nelze vyloučit zlovolnost ze strany kraje. Město Kraslice totiž odmítá změnu charakteru silničního hraničního přechodu – kraj by tam chtěl oblíbené nákladní automobily a to zase radnice hájící zájmy svých občanů nechce. Když se chce pes bíti, tak se hůl vždycky nejde … Kraj sice bude tuhle hypotézu popírat ale …
Je–li trať součástí dopravního svazu EGRONET, tak by měly být náklady dopravcům hrazeny z prostředků tohoto svazu. Kraj by si měl objednávat dopravu u dopravního svazu a ten pak přidělí výkony jednotlivým dopravcům.
To snad nemyslíte vážně - "vyžraný hovado" - v Karlovarským kraji jsou mnozí vyloženě závislí. Ti Němci nám zajišťujou obživu, myslíte, že nám zde tržby dělají hlavně Češi? Kraj je hloupej - pokud sem nebudou jezdit Němci, nebudou mít Češi práci, takže do žádný práce nebudou jezdit a pak můžou zrušit třeba všechny spoje.
Kde se podívám, tam jsou blbci...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.