Berlín - Letos na konci května německá metropole po třinácti letech budování otevírala nové hypermoderní hlavní nádraží. Byla to velkolepá show, na niž se přišly podívat desetitisíce Berlíňanů.
Po půlroce provozu nádraží za 600 miliónů € (17 miliard Kč), kde pod zemí stavějí také rychlíky z Prahy, však hrozí, že Německé dráhy (DB) budou muset jako stavitel část budovy zbourat. Architekt Meinhard von Gerkan totiž vyhrál soud, u nějž DB zažaloval, že do jeho projektu vnesly a realizovaly úpravy bez jeho souhlasu a poškodily tak jeho autorská práva. Dodatečné vybourání plochého betonového stropu spodního nástupiště a prodloužení skleněného tubusu nadzemky by si podle rozpočtu drah vyžádalo zhruba 40 miliónů eur (1,1 mld. Kč).
Podle rozhodnutí soudu stavitel nepřiměřeně zasahoval do výběru materiálů a ztvárnění interiéru stavby, čímž poškodil Gerkanovu estetickou koncepci. Šéf DB Hartmut Mehdorn však naopak architekta, který má za sebou desítky realizací po celém světě, viní z malichernosti. „Za tento egoistický tah zaplatíme všichni,“ varoval Mehdorn. „Budeme bojovat. Objednali jsme si nádraží, ne katedrálu,“ dodal. S největší pravděpodobností si tak cestující, kteří si dosud na luxusním hlavním nádraží pochvalovali hlavně dostatek služeb a čistotu, budou muset v nejbližší době zvyknout na dunění sbíječek, prach a dřevěné bednění.
zdroj: Právo
| 5.12.2006 (21:00)
No, v zasade by s vami slo souhlasit. Kdyz si drahy nedaji rict (alespon jak se podle rozhodnuti soudu zda) a svevolne si nalozi s autorskym dilem, nemeli by si brat ty statisice, co je zminujete, jako rukojmi a zastitovat (snazit se legitimizovat) jimi svuj jinak nelegitimni krok a nasledny narok.
Naopak, bananistan je tam, kde si kdejaky urednik, ci drazni moula svevolne naklada s autorskym dilem. Byti urednikem/draznim moulou je pak sice snazsi, ale neco tvorit, na to aby se clovek rovnou vybod.
No, ale jinak je fajn, ze jste nam poskytl cennou sondu do autorova nitra a jeho motivu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










