..: Nádražní poplatky ohrožují konkurenci v osobní dopravě :..
Ostrava-Svinov - ilustrační foto autoraČeské dráhy přicházejí s přelomovou novinkou, která významně ohrozí pozici soukromých dopravců v železniční osobní dopravě. Spolu s nástupem nového grafikonu od nich ČD začnou vybírat poplatky za použití nádraží, podobně jako se tomu děje v zahraničí. "Ty ceny se pohybují pro čtyři kategorie stanic od 170 po 470 korun za vůz a jedno zastavení," řekl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. V praxi to znamená, že například soukromý dopravce Railtrans by takto na trati Praha - Ostrava zaplatil zhruba 11 miliónů ročně. "Pokud chtějí prosadit tyto ceny, je to na zastavení provozu na našich méně vytížených spojích, jako třeba na trati Liberec - Varnsdorf," upozorňuje jednatel společnosti Railtrans Petr Šimral. "Taková cena je úplně nereálná a likvidační i pro dálkovou dopravu. Třeba v případě spojů s třívozovými soupravami Siemens Desiro se zastávkami po padesáti kilometrech to zvýší náklady o třetinu," říká Jiří Schmidt ze společnosti Connex.

Podle interního nařízení drah se však poplatky mají dotknout všech vlaků bez výjimky. "Se zpoplatňováním zastavování vlaků osobní dopravy cizích přepravců bez výjimky, a to z důvodu nástupu a výstupu cestujících, bude započato s platností nového grafikonu 2006/2007," stojí v dokumentu. Spíše než o nástup a výstup cestujících jde o náklady spojené s udržováním čekáren, toalet a podobně. Soukromníci však namítají, že podmínky jsou diskriminační, protože České dráhy poplatky platit nemusí. Například v Německu národní dopravce poplatky platí stejně jako jiné německé soukromé společnosti. Tamní nádraží sice patří do sítě Deutsche Bahn, ale provozuje je jiná dceřiná společnost než ta, která jezdí s vlaky. Soukromí dopravci se také budou muset vypořádat s tím, jak přeúčtovat poplatky na použití nádraží kraji, pro kterého vlakové spoje provozují.

zdroj: Hospodářské noviny


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 1.12.2006 (18:03)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.12.2006 (17:14)  
no zas mi to tak nefér nepřipadá. ČD vlastní budovu, musí jí vytápět, osvětlovat, uklízet a opravovat. Pokud chcete rovné podmínky, tak by měl každý dopravce něco na tyto činosti přispívat. Ten co se o to stará, tak je asi blbost, aby za to sám sobě platil, když platí všechny tyto činosti.
04.12.2006 (8:27)  
CD a.s. zneuziva toho, ze je provozovatelem drahy...
Dle meho nazoru by CD nemely byt provozovatelem drahy. Drahu by mela provozovat SZDC nebo jina novevznikla dcerina spolecnost. Mozna by bylo zajimave zridit spolecnost CD nemovitosti, ktera by se starala o nadrazi a nemovitosti. Vsem dopravcum(tedy i CD a.s.) by mely byt nastaveny rovne podminky...
02.12.2006 (21:55)  
Říká se, že kobyla před smrtí nejvíc kope. Mám ten dojem, že smrt ČD a.s. se blíží. Jinak si nelze tyto anomálie vysvětlit. FRK
02.12.2006 (19:38)  
Problém v hledané analogii se silnicemi a zastávkami na nich je i v tom, že většinou nepatří státu, ale kraji nebo obci, proto se o ně starají spolu se zastávkami. Na železnici bych viděl analogii v tom, že veškerá infrastruktura by náležela SŽDC ČR a poplatky by byly stejné pro všechny, stejně tak busy by hradily poplatky jak za silnice, tak za boudy. V rámci dopravní obslužnosti by tyto poplatky mohly být odpuštěny. Ale stejně tak na silnici jako na železnici. Mimochodem, co na každé zastávce zavést informační panel, aby cestující věděl, na čem je? Takové zpoždění 10 minut, a člověk neví, jestli už mu to neujelo. Nedávno jsem čekal v Praze-Strašnicích, a dokud slečna na protějším nástupišti nepožádala přes koleje jednoho pána, aby se došel do budky tam stojící zeptat, nevěděla by, že její vlak má 15 minut zpoždění. Teprve po dotazu to paní pokladní vyhlásila rozhlasem...
02.12.2006 (16:31)  
Koleje stanicni jsou CD? Copak CD plati treba opravu Kolina a vsech ostatnich koridorovanych??
02.12.2006 (15:25)  
Platit by měli buď všichni nebo nikdo.
01.12.2006 (23:58)  
Co to udělat jako s autobusovými nádrařími - např - v ČB PATŘÍ AUTOBUSOVÝ NÁDRAŽÍ MĚSTU a v pronájmu ho má ČSAD JIHOTRNAS... a ten si účtuje za každý vězd konkurenčního autobusu asi 80 kč...
registrovaný uživatel xyz  mail  
01.12.2006 (23:54)  
Určitě nejvhodnějším řešením by bylo postavit o 100m dále další ceduli "Horní Dolní 2" a v rámci konkurenčního prostředí tam nasadit třeba nižší cenu za zastavení. No a když by i to jednou v budoucnu liberalizované železniční dopravy některým dopravcům nevyhovovalo, tak někdo další zřídí "Horní Dolní 3", "Horní Dolní - U Boušů" a "Horní Dolní - Severní konec". :)))
01.12.2006 (23:27)  
Hrabejme hřebíčkem Kousala a Šťáhlavského...co se teď na ČD děje (a jak jejich vedení zneužívá povolební anarchie, to se jen tak nevidí)...
01.12.2006 (22:42)  
Předpokládám, že nádraží, která jsou v pronájmu, by se toto nesmyslné placení do kapsy ČD netýkalo, tzn. např. pražského hlavního nádraží pronajatého Grandi Stazzioni. Taliáni by si vlastně mohli stanovit vlastní poplatky i vůči ČD.
Je v tom prostě bordel a ČD toho ihned zneužívají.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko