Praha - Jak jsme Vás již na ŽelPage před časem informovali, v souvislosti s posílením příměstské dopravy v okolí Prahy budou mít příměstské vlaky přednost před dálkovými spoji. Tato změna vyvolala mezi čtenáři rozsáhlou diskuzi. V dnešním vydání Mladé Fronty Dnes poskytnul rozhovor za Středočeský kraj Karel Vyšehradský, náměstek hejtmana pro dopravu. Nově zazněla informace, že osobní vlaky v příměstské dopravě by měly mít přednost nejen před spěšnými vlaky, rychlíky či expresy, ale také vlaky vyšší kvality kategorie EuroCity.
Ve kterých regionech budou od 10. prosince posíleny spoje?
Rozsah veřejné dopravy na železnici v kraji bude v nadcházejícím roce takřka totožný s tím letošním. Sníží se o jednu desetinu procenta z toho důvodu, že příští rok má o jeden pracovní den méně. Posíleny budou tratě, kde byla poptávka větší než nabídka, tedy na trasách do Prahy. Posílena byla doprava i v okolí Kolína a Milovic. Více spojů je na trati z Prahy-Smíchova do Nučic. Naopak tam, kde nebyly spoje využity, jsme to řešili snížením jejich nabídky a zavedením náhradní autobusové dopravy. Uspořené finance i vlaky byly použity na posílení tam, kde je poptávka.
Leckde se interval mezi spoji do Prahy sníží až na patnáct minut. Neobáváte se toho, že i menší zpoždění pak mohou způsobit komplikace na trati?
Jízdní řád byl tvořen jako optimální řešení. V případě mimořádných událostí se nemůžeme vyhnout zpožděním, ale plnění jízdního řádu i na těchto tratích se pohybuje nad 90 procent. To je velmi slušné. Snažili jsme se to provozně řešit tak, že příměstská doprava bude mít přednost i před dálkovou. Pakliže se tedy do trasy osobního vlaku dostane zpožděný rychlík nebo EuroCity, osobní vlak je preferován. Výjimkou je Pendolino a IC.
I v regionální přepravě funguje první třída. Je využívána, nebo ji máte v plánu zrušit?
Všude, kde jsou nasazeny jednotky 471, tedy moderní dvoupatrové vlaky s první třídou, tuto nabídku zachováme. Je velmi využívána. Na některých tratích je dokonce kapacita 23 míst v předplatných jízdenkách už vyčerpána.
Rychlíky budou nově zastavovat v Lysé nad Labem, ale ne všechny už ve Zdicích a Velkém Oseku. Proč?
To je otázka pro ministerstvo dopravy, které si tuto dopravu hradí v rámci smlouvy. Obchodní strategie ministerstva je - čím více zastavení, tím více se rychlík přibližuje spěšnému nebo regionálnímu vlaku. Tím pádem mu ubývá cestujících v dálkové dopravě, pro které jsou tyto spoje určeny. Ani Lysá v původním návrhu ministerstva nebyla. Ke kompromisu došlo až po jednání hejtmana a ministerstva.
zdroj: MF Dnes
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.