"Automaty byly poměrně dost poruchové, jejich následné opravy pak stály hodně peněz," uvedla jeden z důvodů jejich vyřazení ředitelka odboru osobní přepravy ČD Luďka Hnulíková. Dalším problémem bylo to, že většina automatů nebyla schopná vytisknout lístek do konkrétní stanice, ale pouze určit jeho platnost podle počtu kilometrů. Před stisknutím správného tlačítka tak musel cestující vyhledat přesnou vzdálenost do cíle své cesty. Namísto jízdenky z České Třebové do Olomouce tak automat vytiskl lístek s platností do 90 kilometrů. Stejný šlo ale použít také pro cestu do Hradce Králové nebo Náchoda.
To však přinášelo zmatky do účetnictví drah. "Nebylo možné zpětně vykázat, na jakou trať byla jízdenka skutečně použita," řekla Hnulíková. Právě za prokazatelnou ztrátu z osobní dopravy dostávají ČD peníze od krajů a od státu. Vybrané automaty vydávaly jízdenky až na vzdálenost 200 kilometrů. Protože ale nebyly schopné přijímat bankovky, bylo potřeba mít pro nákup dostatek mincí. Například v Itálii či Německu jsou ale tyto přístroje schopné přijímat nejen papírové peníze, ale také platební karty. České dráhy prodaly prostřednictvím automatů necelé procento ze všech jízdenek.
zdroj: MF Dnes
1 2 | Zpráv na stránku: |
Tento zážitek mimochodem následoval hned po již popisovaném odmítnutí elektronické platební karty (na západ od nás bohužel nejsou asi tak rozšířené), takže rychle mě uvedla zpátky do českých poměrů:-(. Přitom samozřejmě přes internet / v automatu lístky na "Wald Bahn" naprosto bez problémů (a bez přirážky za nákup na přepážce).
A ohledně automatů DB tu zatím ještě nezaznělo, že sice akceptují platební karty a můžu koupit lístky odkudkoliv kamkoliv (+ další bonusové funkce). Nicméně, řeč je pouze o "červených" automatech, které jsou umístněny pouze na velkých nádražích. Na obyčejných S-Bahn zastávkách (odhaduji tak 80% případů) jsou přítomny pouze "modré" automaty, které platební karty nepodporují, nemají dotykové displeje, tudíž sortiment nabízených jízdenek je logicky omezený (volba nástupní a cílové stanice pouze v daném regionu pomocí tlačítek) - nicméně, síťové lístky alespoň vydávat umí.
Letos v létě jsem v Bad Schandau zažil jednu veselou skupinu pěti Němců, kteří si chtěli koupit Schoenes Wochende Ticket a jaké bylo jejich překapení, když zjistili, že musejí složit 30 euro hezky v drobných:-) (jedinému červenému automatu zamrznul software). No nakonec po 15 minutách to dohromady dali, ale byli z toho stále trochu v šoku...
Rakouské automaty sofrtwarově umí prodávat i jízdenky různých tarifních svazů v lokalitě, kde se nacházejí.
U DB umí automaty provádět i rezervací míst ve vlacích kde tato možnost je …
Pokud by ČD učinily velkorysou objednávku = zakoupení automatu do každé a na frekventované zastávky, vybavily jimi všechny elektrické jednotky, motorové vozy – tak by mohly dostat výraznou množstevní slevu.
S ohledem na kvalitu a spolehlivost bych dal i při vyšší ceně přednost renomovanému výrobci automatů používaných u SBB & ÖBB před levnější nabídkou "tuzemského výrobce".
Bohužel s jedním dodatkem: nelze přesně zadat délku přerušení jízdy v průchozím bodě - pouze na výběr z předvolených možností (na první pohled prkotina, kvůli které jsem ovšem přišel o projetí nové VRT z Norimberku do Mnichova:-/).
Těch 8 km nikdy nestojí více (pro delší cesty je to dokonce ve stejném pásmu) než pokuta 20 Kč za neschopnost zajistit pokladní nebo automaty.
Navíc pokud si koupíte jízdenku v automatu (byť i pásmo do 5 km), je průvodčí povinna vydat jízdenku bez přirážky, takže alespoň k něčemu ty automaty byly.
Dokud nebude funkční rezervační systém přes internet (ne to, co funguje dnes), tak budu raději chodit na Florenc 5 minut před odjezdem s rezervovaným místem a kreditovou jízdenkou v kapse...
Když leckde ve světě (a už i v pražském DP) fungují počítače s vyhledáváním spojení, byl by takový problém spojit je s tiskem jízdenky pro tu trasu? A příjem bankovek taky není problém... ale asi chci zatím moc.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.