..: ČD ruší automaty na jízdenky :..
Ilustrační fotoPraha - Od prosince už na nádraží nekoupíte jízdenku na vlak jinde než v pokladně. České dráhy definitivně vyřadí z provozu poslední padesátku automatů, které cestujícím sloužily hlavně na velkých nádražích. Některé z modro-stříbrných přístrojů, jež byly schopné přijímat pouze mince, byly v provozu i více než dvacet let. Výhledově dráhy plánují jejich nahrazení modernějšími zařízeními.

"Automaty byly poměrně dost poruchové, jejich následné opravy pak stály hodně peněz," uvedla jeden z důvodů jejich vyřazení ředitelka odboru osobní přepravy ČD Luďka Hnulíková. Dalším problémem bylo to, že většina automatů nebyla schopná vytisknout lístek do konkrétní stanice, ale pouze určit jeho platnost podle počtu kilometrů. Před stisknutím správného tlačítka tak musel cestující vyhledat přesnou vzdálenost do cíle své cesty. Namísto jízdenky z České Třebové do Olomouce tak automat vytiskl lístek s platností do 90 kilometrů. Stejný šlo ale použít také pro cestu do Hradce Králové nebo Náchoda.

Ilustrační foto To však přinášelo zmatky do účetnictví drah. "Nebylo možné zpětně vykázat, na jakou trať byla jízdenka skutečně použita," řekla Hnulíková. Právě za prokazatelnou ztrátu z osobní dopravy dostávají ČD peníze od krajů a od státu. Vybrané automaty vydávaly jízdenky až na vzdálenost 200 kilometrů. Protože ale nebyly schopné přijímat bankovky, bylo potřeba mít pro nákup dostatek mincí. Například v Itálii či Německu jsou ale tyto přístroje schopné přijímat nejen papírové peníze, ale také platební karty. České dráhy prodaly prostřednictvím automatů necelé procento ze všech jízdenek.

zdroj: MF Dnes


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 21.11.2006 (12:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
21.11.2006 (21:49)  
Twix: Nad přístupem paní v Service Zentru smekám klobouk dolů - vzor vhodný následování. Já tak dobré zkušenosti s jejich službami bohužel nemám: ze tří případů měli dvakrát zavřeno a když jedinkrát bylo otevřeno, nebyli mi schopni vydat jízdenku z Železné Rudy / Bayerische Eisenstein z důvodu toho, že trať do Zwieselu provozuje soukromý přepravce (!).

Tento zážitek mimochodem následoval hned po již popisovaném odmítnutí elektronické platební karty (na západ od nás bohužel nejsou asi tak rozšířené), takže rychle mě uvedla zpátky do českých poměrů:-(. Přitom samozřejmě přes internet / v automatu lístky na "Wald Bahn" naprosto bez problémů (a bez přirážky za nákup na přepážce).

A ohledně automatů DB tu zatím ještě nezaznělo, že sice akceptují platební karty a můžu koupit lístky odkudkoliv kamkoliv (+ další bonusové funkce). Nicméně, řeč je pouze o "červených" automatech, které jsou umístněny pouze na velkých nádražích. Na obyčejných S-Bahn zastávkách (odhaduji tak 80% případů) jsou přítomny pouze "modré" automaty, které platební karty nepodporují, nemají dotykové displeje, tudíž sortiment nabízených jízdenek je logicky omezený (volba nástupní a cílové stanice pouze v daném regionu pomocí tlačítek) - nicméně, síťové lístky alespoň vydávat umí.

Letos v létě jsem v Bad Schandau zažil jednu veselou skupinu pěti Němců, kteří si chtěli koupit Schoenes Wochende Ticket a jaké bylo jejich překapení, když zjistili, že musejí složit 30 euro hezky v drobných:-) (jedinému červenému automatu zamrznul software). No nakonec po 15 minutách to dohromady dali, ale byli z toho stále trochu v šoku...
21.11.2006 (21:02)  
Atolix: Mně se zase stalo, že automat na zastávce S-Bahnu posnídal mých 22€, aniž by mi vydal požadovaný Mecklenburg-Vorpommern-Ticket (samozřejmě i tyto jízdenky to dává, taky Schönes-Wochenende-Ticket, síťovky pro kola a psy, jízdenky místního IDS...). Stane se - paní v DB Service Zentru byla velmi milá, vyplnil jsem formulář a za dva týdny byla dlužná částka na mém účtě...
21.11.2006 (18:31)  
Pro doplnění – automaty ÖBB (v podstatě co je u SBB [např. na nádraží v St. Margrethen je na nástupišti dvojice týchž automatů - jeden SBB, druhý ÖBB) jsou například i v motorových vozech 5047 či Desirech, umí kromě obvyklé angličtiny, francouzštiny a italštiny také česky (bez hacku a carek), slovensky, slovinsky, chorvatsky, maďarsky …
Rakouské automaty sofrtwarově umí prodávat i jízdenky různých tarifních svazů v lokalitě, kde se nacházejí.
U DB umí automaty provádět i rezervací míst ve vlacích kde tato možnost je …
Pokud by ČD učinily velkorysou objednávku = zakoupení automatu do každé a na frekventované zastávky, vybavily jimi všechny elektrické jednotky, motorové vozy – tak by mohly dostat výraznou množstevní slevu.
S ohledem na kvalitu a spolehlivost bych dal i při vyšší ceně přednost renomovanému výrobci automatů používaných u SBB & ÖBB před levnější nabídkou "tuzemského výrobce".
21.11.2006 (17:50)  
Twix: Automaty DB jsou opravdu na funkčně vysoké úrovni, bohužel loni mi při nákupu lístků byla odmítnuta elektronická platební karta (Maestro). Letos jsme byl již raději vybaven embosovanou Visou a žádný problém...

Bohužel s jedním dodatkem: nelze přesně zadat délku přerušení jízdy v průchozím bodě - pouze na výběr z předvolených možností (na první pohled prkotina, kvůli které jsem ovšem přišel o projetí nové VRT z Norimberku do Mnichova:-/).
registrovaný uživatel TaU  mail  
21.11.2006 (17:34)  
Třeba na nádraží v Hradci Králové jsou automaty u kterých zadáváte kód zastávky a cílová zastávka (resp. stanice) je na jízdence uvedena. Tak nevidím důvod, proč by měly i tyto automaty zmizet.
21.11.2006 (17:23)  
Ty automaty mohli ještě nějakou dobu nechat v provozu, třeba jen pro prodej jízedenek do 20 nebo 30 km. Zrušil bych je až s instalací nových automatů. Velkou nevýhodou starých je, že berou jen mince a pochybuju, že někdo má u sebe třeba 150 Kč v mincích. A za jak dlouho můžeme očekávat první nový automat. Jeho cena jistě nebude nízká a jejich potřeba bude vysoká.
21.11.2006 (16:41)  
A na druhém ilustračním snímku je jízdenkový automat DB - tyto přístroje jsou vlastně v každé stanici, vyhledávají spojení a tisknou jízdenky včetně mezinárodních, berou mince, bankovky i karty. Kromě toho se kterákoliv jízdenka u DB dá pořídit online, buď ji pošlou zdarma poštou, nebo mailem k vlastnímu vytištění v pdf. Kde my to jsme?
registrovaný uživatel mah 
21.11.2006 (15:55)  
na ilustracnim fotu je zrejme teplicke nadrazi, kde nidky (za poslednich 15)zadny automat nebyl
registrovaný uživatel Budulinek4  mail  
21.11.2006 (15:29)  
Vzhledem k totální neschopnosti na pražském hlavním nádraží odmítám čekat frontu a jízdenku si kupuji ve vlaku bez přirážky z Hlubočep (pro směr Kolín) nebo z Kyjí (pro ostatní směry).
Těch 8 km nikdy nestojí více (pro delší cesty je to dokonce ve stejném pásmu) než pokuta 20 Kč za neschopnost zajistit pokladní nebo automaty.
Navíc pokud si koupíte jízdenku v automatu (byť i pásmo do 5 km), je průvodčí povinna vydat jízdenku bez přirážky, takže alespoň k něčemu ty automaty byly.

Dokud nebude funkční rezervační systém přes internet (ne to, co funguje dnes), tak budu raději chodit na Florenc 5 minut před odjezdem s rezervovaným místem a kreditovou jízdenkou v kapse...
registrovaný uživatel Space 
21.11.2006 (14:54)  
Takže - přijdu 20 minut před odjezdem vlaku na pražské hlavní nádraží. Vlak mi ale stejně ujede, protože bude otevřeno jen několik pokladen (třeba 2), z toho jedna mi zavře před nosem. To už se mi stalo několikrát. Řešily to právě ty automaty nebo pokladny na Masarykově nádraží :-)

Když leckde ve světě (a už i v pražském DP) fungují počítače s vyhledáváním spojení, byl by takový problém spojit je s tiskem jízdenky pro tu trasu? A příjem bankovek taky není problém... ale asi chci zatím moc.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko