Harrachov - Část trati 036 v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem byla již v roce 1992 vyhlášena ministerstvem kultury kulturní památkou. Jedná se o nejstrmější trať v republice, která má v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem mezi kolejnicemi speciální ozubnici. Ta se však v posledních letech nevyužívá (kromě speciálních historických vlaků) a navíc se SŽDC o trať příliš nestará a proto rychle chátrá. "Snažíme se najít řešení, aby ozubnice zůstala zachována,“ říká Jiří Lauerman z firmy Investorsko inženýrská, která má v Libereckém kraji na starosti projekt Regiotram Nisa. Jeho součástí má být i zubačka.
Zubačka slouží lidem na severu Čech již od roku 1902. Z Kořenova pokračovala trať do Jelenie Góry, tehdejšího Hirschbergu. Trať tak tehdy spojila rakousko-uherské a pruské železnice. Koleje se tu zachovaly dodnes; provoz pravidelných vlaků ale dnes končí na české straně v Harrachově a na polské ve Sklarzske Porebě, odkud jezdí vlaky dál do Jelenie Góry. V době největší slávy byla trať až do Kořenova elektrifikovaná a jezdil na ní expres Krakonoš až do polské Vratislavi. Provoz přes hranice byl ukončen po 2. světové válce a po roce 1989 se uskutečnilo jen několik jízd pro železniční nadšence. Ozubnicové lokomotivy jezdily na trati až do roku 1988. Od roku 1992 je trať technickou památkou.
Testy ukázaly, že moderní soupravy tu mohou mít problémy. Například Regionova měla s vyjetím tratě značné potíže kvůli prokluzování při strmém stoupání. Mezi Tanvaldem a Kořenovem překonává trať dohromady 235 metrů rozdílu na 7 kilometrech. Největší sklon je 58 promile. Nechybí tunely nebo 26 m dlouhý obloukový most přes Jizeru.
zdroj: iDNES.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Tak se tam snad něco začne dít. Jiná věc je ta, jestli se nezruší ta zubačka a budou tam právě jezdit ty vlakotramvaje :(.
U článku je napsaný jako zdroj server Aktuálně.cz, po kliknutí se však dostanu na iDNES s článek o zubačce.
Jako ilustrační foto je nějaká Karkulka - proč tam není nějaká Rakušanka? V galerii je přeci dost fotek řady T426.0!
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.