..: Úřady si „umyly ruce“ nad nebezpečným přejezdem v Prostějově :..
prostějovProstějov - Na železničním přejezdu na frekventované prostějovské ulici zemřelo už několik lidí. Ve středu tu vlak srazil dvě jedenáctileté dívky, jedna z nich nehodu nepřežila. Druhá dívka, kterou vlak neusmrtil, je na jednotce intenzivní péče na dětské klinice. České dráhy tvrdí, že za nic nemohou. "Výstražné signály byly v pořádku. Tato tragédie je výsledkem nepozornosti," řekl mluvčí železnice Aleš Ondrůj. Vrátit na přejezd závory není podle něj v kompetenci drah.

"Je to věc správy železniční cesty. Statistiky nehod na přechodech za poslední rok ale ukazují, že je úplně jedno, zda jsou tam pouze světla nebo závory. V Pardubicích byla například minulý týden havárie s vlakem na přejezdu i přesto, že závory byly dole. Neplatí, že světla a závory jsou něco jiného. Lidé porušují předpisy tak i tak," tvrdí Ondrůj. Podobný názor má i policie. "Přejezd v Olomoucké ulici je opatřen světly a zvukovým znamením. Takových železničních přejezdů je v Prostějově několik. Vždy jde bohužel o nepozornost nebo nekázeň lidí," řekl šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Jiří Procházka.

Železniční přejezd Fungují tu přece výstražná světla a zvukové znamení, shodují se úřady. Přesto si křížení vlaku s vytíženou silnicí a přechodem pro chodce za svou existenci vyžádalo už několik lidských životů a těžkých havárií. Nabízí se otázka, zda se poslední tragédii nedalo zabránit. Pamětníci vzpomínají na to, že za první republiky stával u přejezdu strážní domek. "Kdysi tam fungoval ajznboňák, který před každým průjezdem vlaku ručně stahoval závory," vzpomíná současný šéf dopravních policistů na Prostějovsku Jiří Procházka, který shodou okolností bydlí opodál. S následným nárůstem dopravy dráhy pochopitelně nemohly hlídat každý železniční přejezd. V Olomoucké ulici tedy začaly fungovat závory.

"Kdy zmizely, to si opravdu už nepamatuji. Bylo to někdy v sedmdesátých či osmdesátých letech. Tehdy jsme se tomu velmi divili. Od té doby je to čím dál tím horší," stěžuje si Bohumír Daneček, který bydlí přímo naproti přejezdu. Přes přejezd v Olomoucké se dnes musejí prodrat všechna auta, která z centra Prostějova směřují na Olomouc. Těch je několik tisíc denně. Za tratí je také rozlehlé sídliště. Každý den tak přes koleje tam a zpět musí přecházet stovky dětí, které směřují do škol v centru města. Prostějovská radnice ve čtvrtek oznámila, že se nebezpečnému přejezdu v Olomoucké ulici bude věnovat. "Starosta města bude iniciovat schůzku s Českými drahami ohledně této tragické události. V zájmu města je, aby všechny přejezdy ve městě, pokud možno, byly zabezpečeny závorami," uvedla mluvčí radnice Jana Gáborová.

zdroj: iDnes.cz, 2.11.2006


Payus Poslat mail autorovi | 3.11.2006 (19:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PZ 
04.11.2006 (16:14)  
Oprava: Přejezdů bez závor je 5. Dva již zmíněné + jeden se světly o 400metrů dál od Olomoucké na trati 271/5 a pak s výstražným křížem na vlečce do Metalšrotu a Starorežné jeden na Kostelecké a druhý na Fanderlíkově. Ale to už je jiná pohádka.

A souhlasím s 1049an s tím, že by se měla provádět osvěta.
registrovaný uživatel PZ 
04.11.2006 (16:07)  
1049an: Tak to jo. Ten nadpis jsem moc nečetl. To mytí rukou asi není nejlepší přirovnání. Však uvidíme, jak to dopadne. Jen mi není jasné to, o čem tady melu pořád dokola. Totiž že na dosazení dalších 2 závor na Tyršově - Kostelecké problém nebyl. Nově byly vybudovány závory na ulici Pod Kosířem. Přičemž na obou místech je nesrovnatelně menší provoz jak pěších, tak automobilistů.
registrovaný uživatel 1049an 
04.11.2006 (15:55)  
To PZ: v diskuzi dráhy neviní nikdo. Můj příspěvek byl spíše obecný v tom smyslu, že si nikdo "neumyl" ruce nad nebezpečným přejezdem, protože z legislativního hlediska je vše v pořádku a přejezd nebezpečný není. Ale kde by se našlo několik desítek miliónů korun na vybudování podchodu s obchůdky a infrastrukturou, to mi není jasné. Pokud jsou dráhy dobrými hospodáři, budou své finanční prostředky a prostředky SŽDC směřovat jinam, než na tento přejezd, protože je spousta přejezdů, které již svým zabezpečením z hlediska dopravního momentu nevyhovují. Zde je spíše místo pro osvětu, aby občané dodržovali předpisy a pokud má obec zájem na povýšení zabezpečení o závorová břevna, měla by si to uhradit z vlastních zdrojů.
registrovaný uživatel PZ 
04.11.2006 (15:45)  
1049an: Kdo tady kde viní dráhy? Mimoto jsi nenapsal nic nového. To většina lidí zná (ale nedodržuje) a ještě bych teda doplnil pro upřesnění 4/Přednost je dána hmotností a pohybovou energíí vlaku.
registrovaný uživatel PZ 
04.11.2006 (15:42)  
Payus: To, co navrhuješ, není špatné řešení, ale podle mě je důležitější poloha toho podchodu, jak obsazení. Je jasné, že než do studeného tmavého podchodu poleze míň lidí, jak do studeného světlého s obchody, ale nemyslím si, že by se zde takový obchod uživil. Trafika je na místním nádraží(asi, nevím to jistě), obchod je na křižovatce Martinákova - Pod Kosířem a na křižovatce Olomoucká - E.Valenty je rovnou dům služeb, kde je další obchod, trafika a další. I vietnamci tam možná jsou. Takže z toho nám vychází tak maxmálně studenej širokej podchod.

Dál... Svést veškerou dopravu do podjezdu je nerealizovatelná utopie. Na to zde není místo. Krom toho by ten podjezd musel být dostatečně hlubokej, aby se tam vlezly autobusy s plynovými nádržemi na střeše. Zároveň by se musela uzavřít ulice Sladkovského a Barákova na obou stranách trati, aby podjezd mohl nějak rozumně vyústit(pokud by nezavazely ještě i nějaké budovy).

A ještě je možnost, která popře jakýkoliv podchod - je možné, že ty podchody nepůjdou vyhloubit kvůli spodním vodám. Je to sice jen moje doměnka, nicméně, když se v minulosti pokoušeli vykopat podchod na hlavním nádraží, narazili prý na spodní vodu a zůstaly tam jen schody dolů. Po loňské rekonstrukci bylo schodiště zalito betonem a podlaha dodlážděna.

"Jestli vám tam ale vymyslí schodišťový podchod o šířce 2m..."

Oni nevymyslí. To jsou jen naše teorie. Budeme rádi, když tam hodí závory.
registrovaný uživatel 1049an 
04.11.2006 (15:29)  
Železniční přejezd/přechod je křižovatka, na níž je přednost dráhy před uživatelem silniční komunikace dána zákonem č. 266/1994 Sb. I přejezd, zabezpečený pouze výstražnými kříži je přejezdem zabezpečeným. Zabezpečení přejezdu se odvozuje od třídy komunikace a dalších údajů, přičemž za základní návěst se považují červená světla výstražníků. Závory, výstražné houkačky apod. se považují za doplňkové. Před každým přejezdem jsou po 80 m tři výstražné tabule. Přednost vlaku na přejezdu je tedy dána 1/ zákonem, 2/ kříži, 3/ červenými světly výstražníků a chodec či uživatel pozemní komunikace je na to navíc upozorněn třemi tabulemi. Pokud tohle všechno někdo ignoruje, myslíte si, že by zůstal stát před závorami? Neviňte dráhy z něčeho, za co opravdu nemohou. A nebo si na bezpečnost připlaťte.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
04.11.2006 (14:59)  
...dodatek: za "investory na" mi chybí slovo "projekt"
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
04.11.2006 (14:56)  
PZ: takový podchod nepomůže. Málokomu se bude chtí lézt do tak dlouhé a úzké díry.když už to má být jen pro pěší,tak by byla možné sehnat investory na a do plynule klesajícího a širokého podchodu "nacpat nějaké obchody...kavárna,pekárna,noviny...třeba i nějakého asiata,...ať je to pro lidi bezpečné a "vzdušné". Jestli vám tam ale vymyslí schodišťový podchod o šířce 2m, tak to se tam nikomu nebude chtít. Podle článku i po silnici je provoz,tak tu nacpat pod koleje...i s širokým chodníkem
Ale to se mi to chytračí,co
registrovaný uživatel PZ 
04.11.2006 (14:18)  
Pak by šlo ještě vykopat podchod pod celým místním nádražím, ale peníze. Dále je otázka, jestli by tím podchodem někdo chodil. Ale pak už by se dalo s klidným svědomím říct, že bylo pro bezpečnost uděláno vše.
registrovaný uživatel PZ 
04.11.2006 (14:16)  
Situace vypadá asi takto: http://qwertz.webzdarma.cz/mapav.jpg
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko