..: Renesance železničních vleček má omezit kamionovou dopravu :..
vlJižní Morava - Železniční vagóny dojedou opět až do výrobních hal. Tuto myšlenku se na popud rakouských kolegů chystají prosadit České dráhy. Znamenalo by to vytvořit funkční systém takzvaných železničních vleček.

Cílem projektu, který v zemi fungoval v minulém století, je omezit co nejvíce množství kamionů proudících se zbožím přes rakousko-české hranice. Větší cestování zboží po železnici má pomoci životnímu prostředí i přetíženým komunikacím v řadě obcí.
Dráhy se chystají obnovit kdysi funkční koleje vedoucí do průmyslových zón a v případě potřeby chtějí zbudovat i nové. Firmy budou moci naložit na vagón zboží, které se po železnici dostane až do cíle bez jediného překládání či jiné manipulace na trase.
"Tato přeprava by mohla být o pětadvacet procent levnější než přeprava kamiony," nastínil Rostislav Koníček z odboru strategie a informatiky generálního ředitelství Českých drah. Rakušané usilují o uvedení tohoto projektu v život tři roky. "My jsme ale stále nemohli získat žádné prostředky, což se změnilo až nyní," řekl Koníček. Na vypracování studie k pilotnímu projektu, který má systémem vleček propojit jižní Moravu, Vysočinu a jižní Čechy s Dolním Rakouskem, získají dráhy peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Rakušané zase obdrží prostředky z evropských fondů.

Na území tří krajů pilotního projektu existuje dosud 325 vleček. Samotná jižní Morava jich má zhruba 250. "Nyní musíme všechny vlečky dát na seznam, jestli jsou v provozu, případně proč nejsou, či jestli došlo ke změně majitele nebo výrobních technologií v místě, kam vedou," doplnil Koníček. Do projektu se chystají dráhy zapojit i nové výrobní závody či průmyslové zóny. Systémem pobídek je chtějí přesvědčit k této ekologičtější formě přepravy. Pokud půjde vše hladce, systém vleček by mohl fungovat do deseti let.

zdroj: Mladá fronta DNES, 31.10.2006


Payus Poslat mail autorovi | 31.10.2006 (20:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihomoravský


01.11.2006 (18:21)  
Tuším že v pondělí nebo úterý si v nějaké reportáží na ČT "stěžovali" majitelé dopravních firem, že nemají dostatek řidičů – zakázek mají dost, kamionů taky, ale nemá je kdo řidit. Získat řidičák na nákladní auto stojí dnes cca 30 000 korun, mladí nemají zájem trávit desítky hodin za volantem atd. atd.
Kdysi se řidičák na nákladní automobil dal získat na vojně zadarmo, jinak stál kolem dvou tisícovek. Ono to časem dopadne i na autobusy, kde se vyžaduje prokazatelná dvouletá praxe v řízení nákladního automobilu, resp. k získání řidičského oprávnění na autobus …
registrovaný uživatel Luxian  mail  
01.11.2006 (15:22)  
Celkem by mě zajímal poměr průměrných nákladů za údržbu vlečky k podniku vůči nákladům spojeným s opravami poškozených silnic mnohdy přetíženými kamiony (na kterých se samozřejmě podnik ani přepravce nepodílí).
registrovaný uživatel -sl- 
01.11.2006 (11:59)  
fpavel:

to je otázka interpretace.. stejně tak mohu řící, že kraj opravuje silnice III.třídy proto, že jsou v havarijním stavu.. bude to taky pravda, i když se neřeší, že příčinou havarijního stavu je jistý podnik (legislativa jej ale ve využívání silnic nijak neomezuje, tak proč by nevyužíval..).. ano, je to v pořádku, protože ty silnice neslouží pouze tomu podniku, nejsou jeho majetkem, který nemůže užívat nikdo bez jeho svolení...

btw. psal jsem o něčem jiném - o relativitě hranice, kdy je ekonomické držet vlečku, natož ji zřizovat, a o řešení těch, kteří jsou pod touto hranicí, jichž je podstatně víc a mohou přenést na železnici víc, i když ne v ucelených vlacích, jak by si ČD představovaly..

o neexistenci veřejných logistických center ať už ve velkém (všechny logistické služby) nebo v malém (pronájem a překládka kontejnerů s tím, že to smluvní silniční dopravce přiblíží od železnice až do jakéhokoliv podniku, který vlečku nemá)..

nemám nic proti vlečce, pokud si na sebe sama dokáže vydělat a neoslabuje rozpočet SŽDC (kraje/státu/dotace EU) v rovině investic do dopravní cesty - ty jsou potřeba jinam než do vleček a manipulačních kolejí, kam se přistaví vagón jednou za uherskej rok..
01.11.2006 (11:24)  
Mám ve svém okolí každodenně na očích jeden vlak vedený v systému Just in time. Jedná se o NEx 5O500/1 a jeho vyrovnávku NEx 55000/1 v trase Ostrava - Středokluky. Jedná se o přepravu cukrovinek z Opavie Opava (ty jsou vedeny po dobu výluky na trati 316 odklonem přes Bruntál a ke spojení dochází až v Olomouci na přednádraží. Nicméně jedná se o přepravu z vlečky na vlečku a dle ohlasů k plné spokojenosti výrobce i zákazníka. Vlak je veden opravdu pravidelně s maximálním zpožděním do 15 minut!!! Jedinou výjimkou byla letošní ponovoroční sněhová kalamita, kdy plná souprava na tři dny uvízla v Hranicích na Moravě a prázdná dlela ve Slaném. Jinak opravdu funguje bezchybně a já tedy nevidím důod, proč by to nemohlo fungovat i jinde, samozřejmě za třístranného zájmu výrobce, dopravde a odběratele. Podobně z vlečky na vlečku jezdí do Středokluk i kerosin a cement z německého Rüdersdorfu, nicméně již ne v režimu Just in time.
registrovaný uživatel fpavel 
01.11.2006 (9:40)  
Ad -sl- : A to, že kraj a stát přispívají na silniční napojení továren je asi v pořádku, že...Například Jihočeský kraj platí obrovské investice do oprav vedlejších silnic na Třeboňsku a Novohradsku, aby jistý výrobce balené vody mohl všechnu svojí produkci odvážet po silnici.
registrovaný uživatel ČD4ever  mail  
01.11.2006 (8:51)  
Jugy: Samozřejmě.... železnie je dnes plně schopná převzít veškerou dopravu na zemi....
registrovaný uživatel Jugy  mail  
01.11.2006 (7:32)  
Otázkou je, jestli i po vybudování vleček bude železniční doprava schopna nabídnout takovou kvalitu jako doprava silniční. Mám na mysli četnost a včasnost dodávek, systém zásobování Just In Time a pod.
registrovaný uživatel -sl- 
01.11.2006 (6:44)  
Zoufalost.. :-/ náklady na novou výstavbu takových vleček jsou s výjimkou logistických center a firem velikosti automobilek, kde generují ucelené vlaky, nenávratné..
při racionalizacích navíc vychází zachování i neprovozované vlečky na slušné peníze (+ pokud je nutné z nějakých důvodů sáhnout do kolejí, je to v řádech milionů) + odpojit vlečkaře bez jeho souhlasu prakticky nejde (samozřejmě že souhlasit nebude, když to má za 30 tisíc ročně a na nákladech, které jeho vlečkou vzniknou, se nepodílí...)...
čili ČD si vymýšlí něco, co je sice pěkné, ale co podstatně to prodraží nutné dálkoviny na vrub SŽDC + doufají, že i na nové vlečky přispěje kraj, stát nebo EU..
spíš by se měli zamyslet, jestli by se jim nevyplatil nějaký celostátní systém zapůjčování kontejnerů a svážení smluvními silničními dopravci do stanic vybavených zařízeními pro překládku těchto na železniční vozy, čímž by zredukovali vlečky s malou frekvencí obsluhy..
01.11.2006 (5:26)  
bude se jezdit na vlečce do JIKA v Bechyni?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko