Cílem projektu, který v zemi fungoval v minulém století, je omezit co nejvíce množství kamionů proudících se zbožím přes rakousko-české hranice. Větší cestování zboží po železnici má pomoci životnímu prostředí i přetíženým komunikacím v řadě obcí.
Dráhy se chystají obnovit kdysi funkční koleje vedoucí do průmyslových zón a v případě potřeby chtějí zbudovat i nové. Firmy budou moci naložit na vagón zboží, které se po železnici dostane až do cíle bez jediného překládání či jiné manipulace na trase.
"Tato přeprava by mohla být o pětadvacet procent levnější než přeprava kamiony," nastínil Rostislav Koníček z odboru strategie a informatiky generálního ředitelství Českých drah. Rakušané usilují o uvedení tohoto projektu v život tři roky. "My jsme ale stále nemohli získat žádné prostředky, což se změnilo až nyní," řekl Koníček. Na vypracování studie k pilotnímu projektu, který má systémem vleček propojit jižní Moravu, Vysočinu a jižní Čechy s Dolním Rakouskem, získají dráhy peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Rakušané zase obdrží prostředky z evropských fondů.
Na území tří krajů pilotního projektu existuje dosud 325 vleček. Samotná jižní Morava jich má zhruba 250. "Nyní musíme všechny vlečky dát na seznam, jestli jsou v provozu, případně proč nejsou, či jestli došlo ke změně majitele nebo výrobních technologií v místě, kam vedou," doplnil Koníček. Do projektu se chystají dráhy zapojit i nové výrobní závody či průmyslové zóny. Systémem pobídek je chtějí přesvědčit k této ekologičtější formě přepravy. Pokud půjde vše hladce, systém vleček by mohl fungovat do deseti let.
zdroj: Mladá fronta DNES, 31.10.2006
Kdysi se řidičák na nákladní automobil dal získat na vojně zadarmo, jinak stál kolem dvou tisícovek. Ono to časem dopadne i na autobusy, kde se vyžaduje prokazatelná dvouletá praxe v řízení nákladního automobilu, resp. k získání řidičského oprávnění na autobus …
to je otázka interpretace.. stejně tak mohu řící, že kraj opravuje silnice III.třídy proto, že jsou v havarijním stavu.. bude to taky pravda, i když se neřeší, že příčinou havarijního stavu je jistý podnik (legislativa jej ale ve využívání silnic nijak neomezuje, tak proč by nevyužíval..).. ano, je to v pořádku, protože ty silnice neslouží pouze tomu podniku, nejsou jeho majetkem, který nemůže užívat nikdo bez jeho svolení...
btw. psal jsem o něčem jiném - o relativitě hranice, kdy je ekonomické držet vlečku, natož ji zřizovat, a o řešení těch, kteří jsou pod touto hranicí, jichž je podstatně víc a mohou přenést na železnici víc, i když ne v ucelených vlacích, jak by si ČD představovaly..
o neexistenci veřejných logistických center ať už ve velkém (všechny logistické služby) nebo v malém (pronájem a překládka kontejnerů s tím, že to smluvní silniční dopravce přiblíží od železnice až do jakéhokoliv podniku, který vlečku nemá)..
nemám nic proti vlečce, pokud si na sebe sama dokáže vydělat a neoslabuje rozpočet SŽDC (kraje/státu/dotace EU) v rovině investic do dopravní cesty - ty jsou potřeba jinam než do vleček a manipulačních kolejí, kam se přistaví vagón jednou za uherskej rok..
při racionalizacích navíc vychází zachování i neprovozované vlečky na slušné peníze (+ pokud je nutné z nějakých důvodů sáhnout do kolejí, je to v řádech milionů) + odpojit vlečkaře bez jeho souhlasu prakticky nejde (samozřejmě že souhlasit nebude, když to má za 30 tisíc ročně a na nákladech, které jeho vlečkou vzniknou, se nepodílí...)...
čili ČD si vymýšlí něco, co je sice pěkné, ale co podstatně to prodraží nutné dálkoviny na vrub SŽDC + doufají, že i na nové vlečky přispěje kraj, stát nebo EU..
spíš by se měli zamyslet, jestli by se jim nevyplatil nějaký celostátní systém zapůjčování kontejnerů a svážení smluvními silničními dopravci do stanic vybavených zařízeními pro překládku těchto na železniční vozy, čímž by zredukovali vlečky s malou frekvencí obsluhy..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.