Gibraltar - Sen z 19. století se stane skutečností. Jako první přišel s myšlenkou propojení 2 kontinentů podmořským tunelem Francouz Laurent de Valledeuil v roce 1869. V polovině minulého století se začali stavební inženýři přiklánět k variantě mostu, který by byl mnohem dražší a bránil by lodní dopravě. Cílem projektu je spojit vlakem Evropu s Marokem a dalšími africkými zeměmi. Počítá se s budováním železnice ze Sevilly; vlak mezi Madridem a Tangierem v Maroku by cestu zvládl za čtyři hodiny.
Cena za tunel: 5 miliard euro?
Tunel pod Gibraltarským průlivem přijde na 5 mld.€. Pro porovnání - tunel pod kanálem La Manche stál 15 mld.€. Nově budovaný tunel by byl o 10 km kratší než ten mezi Francií a Anglií, ale ceně, za kterou by měl být postaven tunel mezi Španělskem a Marokem, nevěří téměř nikdo. Stavět by se mělo začít již příští rok.
Vlaky by měly v prvních letech existence tunelu přepravit až 8 milionů tun zboží a 9 milionů cestujících ročně, po deseti letech dokonce ještě o 2 miliony více. Otázkou však zůstává, zda-li bude mít tolik lidí zájem z Evropy do Afriky nebo v opačném směru cestovat. Plavba lodí po moři je o hodinu delší a v letních měsících se může na nalodění čekat až několik dní.
40 km dlouhý, do 20 let postavený, v hloubce 400 metrů
Taková je charakteristika dvoukomorového tunelu, kterým budou procházet dvě koleje a uprostřed vznikne servisní tunel. Tunel nepovede pod mořem tou nejkratší cestou, protože v některých úsecích by musel vést v hloubce až 900 metrů.
zdroj: Aktuálně.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
5mld. euro je nerealna suma. Nakonec by to skoncilo nekde na 10mld euro.
Pro nakladni dopravu by se taky dal vymyslet nejaky rozumny zpusob prekladky celych vlaku na lode.
Nabídli jim novej tunel. :)
Ten pocet lidi, co by tim jezdil je komickej. Nejsem Spanel, ale taknak pochybuju, ze Andalusane prahnou po tom, aby mohli expresne cestovat do Maroka:-))
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.