..: První vlak vyrazil na střechu světa :..

Peking - Poprvé v historii se dnes rozjel vlak po kolejích do výšky přes pět tisíc metrů nad mořem. Čína slavnostně otevřela železnici do Tibetu. Je to další ze série gigantických staveb, kterými čínská vláda dává okázale najevo hospodářský vzestup země. Otevřela se jen měsíc poté, co Číňané slavnostně dokončili monumentální přehradu Tři soutěsky. Slavnostní ceremonie zahájení provozu se v Golmudu zúčastnil čínský prezident Chu Ťin-tchao, který událost označil za zázrak ve světových dějinách železniční dopravy a za nádherný svátek pro čínský lid. Výstavba více než tisíce kilometrů nové tratě začala v roce 2001 a stála přibližně dvacet miliard juanů (necelých 56 miliard korun). Spojuje tibetskou Lhasu s městem Golmud, kde dosud železnice z východních částí země končila. První vlak, který dnes vyrazil na cestu z Pekingu do Lhasy, pojede 48 hodin. Vzdálenost mezi oběma městy je 4064 kilometrů.

Převážná část tibetské železnice leží v nadmořské výšce přes čtyři tisíce metrů. Vůbec nejvyšším místem zeměkoule, kam se vlak dostane, bude soutěska Tchang-ku-la ve výšce 5072 metrů nad mořem. V její blízkosti bude zároveň nejvýše položené železniční nádraží na světě. Jde tak o nejvýše položenou dráhu na světě. Primát dosud držela peruánská želenice z Limy do Huancaya, přičemž dosud nejvýše položenou stanicí byla Cóndor v Bolívii (4768 metrů nad mořem). Tibetská železnice má i nejvýše položený tunel na světě, Feng-chuo-šan ve výšce 4 905 metrů nad mořem. Vagony vyrobila pro Čínu kanadská firma Bombardier Inc. Bude v nich regulován atmosférický tlak, aby nikdo z pasažérů neměl problémy s řídkým vzduchem ve vysoké nadmořské výšce. Koleje leží na věčně zmrzlé půdě, permafrostu. Tam, kde to vyžadovala bezpečnost, budovali Číňané dlouhé vyvýšené mosty.

Jízdenka k sezení, vzhledem k době trvání cesty nezajišťující zrovna přehnané pohodlí, stoji 389 juanů (přes tisíc korun). Levnější lůžko stojí 813 juanů (2300 korun) a nejdražší 2540 juanů (přes 7 tisíc korun), což je zhruba polovina ceny letenky. Z Pekingu bude vlak odjíždět vždy v půl desáté večer, na zpáteční cestu ze Lhasy vyrazí naopak v osm ráno.

zdroj: aktuálně.cz (zkráceno)


Martin Hanzal | 1.7.2006 (17:32)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Čína


  1 2      Zpráv na stránku:   
01.07.2006 (17:48)  
to je spoj tak akorat, tady sem nasel lepsi foto:
http://www.elpais.es/recorte.php?xref=20060701elpepuint_3&id=XLCO&type=Ies
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko