Současně České dráhy, podle slov ministra dopravy Milana Šimonovského a oficiálního dopisu ministerstva dopravy, zvítězily ve výběrovém řízení na provozování rychlíkových spojů na trase Liberec – Pardubice. I zde České dráhy dokázaly přijít s nejlepší kombinací nabízené ceny, služeb pro cestující a vozového parku. Výběrová řízení na provozování regionálních vlaků na několika tratích v Libereckém kraji krajský úřad zrušil poté, co po prostudování jednotlivých nabídek dospěl k názoru, že nejvýhodnější pro kraj i pro cestující je stávající spolupráce s Českými drahami.
České dráhy předložily ve výběrových řízeních nabídky, které byly sestaveny na základě exaktní kalkulace nákladů na provozování spojů. Přestože tyto nabídky byly v porovnání s konkurencí ekonomicky nejvýhodnější, byly i ty většinou na vyšší úrovni, než jsou částky, které kraje v tuto chvíli platí za provozování regionálních spojů Českým drahám. To spolu s tím, že nabídky konkurentů byly výrazně vyšší, může dokládat nedostatečné dofinancování veřejné osobní dopravy.
České dráhy rozhodnutí oceňují - jsou přirozeným partnerem při provozování železniční dopravy a nabízejí služby, které jsou kvalitativně i finančně velmi zajímavé a konkurenceschopné. Zcela bezkonkurenční je přitom nabídka dodatečných benefitů, které ČD v rámci různých programů jako dopravce krajům i ministerstvu nabízejí. Ty podporují např. turistický ruch v daných oblastech (Regionovou Vaším krajem, systém ČD Bike zaměřený na podporu cykloturistiky, účast v systému Egronet, Libnet, síťové jízdenky, platnost mezinárodních dokladů a turistických jízdenek atp.). Provozování spojů Českými drahami zároveň garantuje cestujícímu nejvýhodnější cenu - platnost řady slev a jízdenek ČD, platnost mezinárodních jízdních dokladů atp.
zdroj: výtah z tiskové zprávy ČD, Foto: fotogalerie ŽelPage
v případě, že by nehospodařil s vozovým parkem, byl bych ochoten s Vámi souhlasit ("rozumný správce pokladny by se snažil naopak pěstovat konkurenci svých dodavatelů")..
v současné době tomu tak ale není a nevidím jedinou cestu, jak by se stát mohl vozového parku zbavit.. snad jen to celé - po vyjmutí řízení dopravní cesty - prodat a založit si (stát/kraj/spolek obcí) svého dopravce, který bude konkurovat soukromníkům stejným způsobem, jako oni nyní konkurují ČD, tam, kde o to žádný soukromník nebude mít zájem.. toto řešení si ale za současného stavu nějak nedokážu představit..
většina vedlejších tratí je bez nákladní dopravy.. v případě přechodu na busy se s nimi stane totéž co s Kamenickým Šenovem v letech 1992-1996 (zmizly i dráty ze zdí) nebo budou vyžadovat náklady na údržbu atp. ... pokud na té trati nikdo nic neobjedná, měla by existovat na státu i na kraji taková koncepce, aby bylo možné rozhodnout, zda se trať snese (např. kraj je schopen za peníze, které jdou dnes do údržby trati, krom objednání přeprav zajistit i údržbu silnic, po kterých přepravy jdou + preferenci busů v místech, kde dochází ke vzdutím + navíc zajistit odstranění ekologických zátěží z trati a její přeměnu např. na cyklostezku)..
o ničem takovém nevím, proto se mi zastavování provozu na tratích, kde si dnes kraj nechce nic objednat z důvodu, že bus je levnější, nelíbí - znamená to, že ke snesení, ale ani časem k obnově, už nedojde, protože by to vyžadovalo investici, kterou tam nikdo nedá...
zajímala by mě Vaše vize přechodu k dlouhodobě udržitelným tržním podmínkám na železnici, která nejde přes kolaps železniční dopravy.. možná to máte produmané podrobněji a přiznám, že se mi z určitých důvodů hodí každá myšlenka v tomto směru..
ad. konkurenceschopnost ČD: je limitována tržním selháním stejně jako u ostatních železničních dopravců v konkurenci se silnicí + dalším selháním, v síťovém charakteru, který nikdo z konkurence neprovozuje.. věřím, že ČD mají potenciál dostat se do černých čísel + postupem času díky investovanému zisku nabízet možná i kvalitnější služby než menší firmy..
Odpověděl jste si sám, stát je špatný hospodář. A kromě toho jeho "firmička" má konkurenci už teď (silnice), akorát to ve své drážní zaujatosti nevidí (resp. je jí to jedno, neb má "svoje jistý" z dotací). Vám skutečně přijdou ČD jako konkurenceschopná firma?!
K DC: Pokud kraj vybere autobus místo železnice, stát může na trati zavést omezení dopravní služby a já nevím co ještě (před zrušením), tedy celkově ušetří taky. Jinak kozí dráhy už dnes limitou rozvoje nejsou a dovoluji si odhadnout, že v nejbližších letech nebudou :) A nevím proč dát přednost trochu použitelnému vlaku před stoprocentně použitelným autobusem :)
PS: Tohle je jen osvěta, konvertovat se vás nesnažím, to by bylo nadlidské dílo :)
zatím nikdo mi tu nevysvětlil, proč si má stát (potažmo kraj) dobrovolně pěstovat konkurenci ke své firmě na své dopravní cestě, proč by to mělo být v jeho zájmu a zároveň proč by to mělo být v zájmu toho, kdo platí daně (mě i vás)..
zatím všichni tu mluví o tom, že jedině konkurence přinutí stát (ČD), aby se, za jakoukoliv cenu postarat o své zákazníky tak, jak se stará pár firmiček u nás (vozový park, ochota, ...) + jak se starají firmy v zahraničí, které působí v jiné ekonomické i sociální realitě (jiné počáteční podmínky)..
zatím se tu argumentuje obecně a pokud padají čísla, jsou pouze z pohledu výhodnosti pro zákazníka (cestující, kraj...) a odmítá se pohled ze strany státu s tím, že "Kdo odpoví že ... je podle mě "blb"".. + ten, kdo nese riziko, to dělá špatně, protože stát je přeci vždy špatný hospodář..
ok, přesvědčte mě, že pohled ze strany státu (daní) je špatný... donutíte mě (nebo někoho jiného?) tak přestat blábolit.. ;-)
Stejne bych mohl reagovat na opetovne srovnani s tim Svycarskem z jineho prispevku, ale vzhledem k pocasi se nebudu zbytecne horlit:-))
K nákladní dopravě: mluvíte příliš obecně - nevidím od Vás ani jeden příklad něčeho, co bylo pro dráhu zachráněno díky jiným dopravcům než ČD - pouze subjektivní pocit, že si svět bez konkurence neumíte představit.. těžko pak soudit, nakolik se ve svém tvrzení, že vzali s výjimkou pronajatých tratí (kde je to nutné kvůli tomu, aby se trať vůbec uživila /vytížení volné kapacity dopravní cesty/ - což ČD zásadně nedělaly - + provozování vleček, které je dobrý byznys) pouze výnosné ucelené přepravy, které by dráze zůstaly (uhlí, dřevo, další hromadné přepravy..), mýlím.. budu rád, vyvedete-li mě z omylu konkrétními informacemi o tom, co by bylo pro dráhu ztraceno..
a navíc když někdo má třeba sítˇovou jízdenku nebo režiji a nebo podobný průkaz musí si koupit jiný cestovní doklad a je to akorát na prd.nedá se potom nikam pořádně cestovat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.