Praha - Ředitel Národního technického muzea (NTM) Tomáš Kupec ustupuje od záměru vybudovat Železniční muzeum jako svoji pobočku v bývalém depu na Masarykově nádraží. Navrhuje pro zamýšlené muzeum využít bývalé nádraží v Děčíně. Návrh na vybudování Železničního muzea v pražském depu přitom již v roce 2000 schválila vláda, vyčlenila na jeho budování 270 milionů korun a jeho vznik podporuje i město. Na změnu postoje vedení NTM upozorňuje Klub za starou Prahu zejména s poukazem na to, že areál s památkami průmyslové architektury je dnes jedním z nejlukrativnějších pozemků Prahy. Historikové umění se obávají, že cílem posledních kroků může být snaha celou oblast rozprodat na pozemky. Ředitel NTM nemůže o směně rozhodnout, jeho nadřízeným je ministerstvo kultury, které se zatím nevyjádřilo. ČTK jeho stanovisko zjišťuje. Problém je podle historiků také v tom, že v době usnesení vlády byly České dráhy státním podnikem, dnes jsou akciovou společností. Tehdy se převáděl majetek státu na státní instituci, nyní by se směňoval majetek akciové společnosti se státním.
Železniční muzeum právě v oblasti Masarykova nádraží by bylo podle historika architektury Karla Ksandra významné z několika důvodů. "Lokomotivní depo, které na místě bylo od roku 1845, je nejautentičtější dochovaná průmyslová klasicistní architektura na území Prahy a sbírky Železničního muzea jsou jedny z nejkvalitnějších z pohledu celého světa," řekl dnes Ksandr novinářům. Ještě v dubnu informoval primátor Pavel Bém premiéra o tom, že Praha usnesení vlády naplňuje, město vznik Železničního muzea podporuje a muzeum na místě bývalého depa by výrazně přispělo k rehabilitaci zmíněného území. Čtyři dny poté navrhl Kupec řediteli Českých drah jako správci areálu směnit depo za bývalé nádraží Děčín-východ a muzeum zřídit tam. To je sice kvalitní ukázkou průmyslové architektury, jeho autorem je Karel Schlimp, který postavil i někdejší nádraží Praha Těšnov, ale podle Ksandra je lokalita ve srovnání s centrem Prahy pro vybudování muzea bezvýznamná.
Navíc podle něj tento krok navrhuje směnit pozemky s tržní hodnotu řádově miliard s hodnotou pouze milionovou. Ustoupení od zřízení muzea v bývalém depu je podle něj nešťastné proto, že by Praha přišla o další významnou muzejní instituci, ale historik se obává i o osud celé nemovité kulturní památky, za níž ministerstvo kultury zmíněné území v roce 2000 prohlásilo. Ředitel Železničního muzea Karel Zeithammer se na Kupce 1. června obrátil se žádostí o upuštění od jeho úmyslu směnit jeden objekt za druhý a uvedl, že tato směna by byla největší ztrátou v historii NTM; 5. června Kupec Zeithammera odvolal. Kupec tvrdí, že nádraží v Děčíně umožňuje vybudování Železničního muzea v "potřebné dimenzi a včetně nezbytného zázemí".
NTM v roce 2008 oslaví 100. výročí svého založení, do té doby má být opravena jeho hlavní budova na Letné. Poprvé od doby, kdy tuto budovu obývá, bude mít tato instituce celý objekt pro své sbírky. Nedostatek prostoru vedl ve 40. letech k tomu, že archiv architektury byl umístěn na Invalidovně, kde jej zasáhla povodeň v roce 2002. V 70. letech bylo muzeum pivovarnictví umístěno v Plzni, kde se původně státní majetek postupně stal součástí soukromé společnosti. Sbírky letecké techniky byly umístěny v Praze Kbelích; sbírka železniční dopravy je rozmístěna ve 33 lokalitách v Česku, v dopravní hale v muzeu na Letné je pouze osm objektů, NTM přitom vlastní 114 kolejových vozidel.
zdroj: ČTK
V Praze je různých zajímavostí hodně a každý, kdo má o železnici zájem si může do Děčína zajet (třeba historickým vlakem). Doufám že se ten záměr prosadí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.