Švýcarsko - Spolkový rada Moritz Leuenberger podepsal 25.8.2005 v Paříži 3 smlouvy s francouzským ministrem dopravy Dominiquem Perbenem, o vylepšení železničního spojení mezi Francií a Švýcarskem. Cílem je zkrácení jízdní doby z „německého“ a západního Švýcarska do francouzské metropole Paříže o 30 až 60 minut. Podepsané smlouvy navazují na bilaterální dohody z roku 1999.
První ujednání se týká spolufinancování modernizace tratě Paříž – Dijon – Dole – Lausanne/Neuenburg – Bern. Doba jízdy by se měla zkrátit až o 15 minut. Švýcarsko převezme 50% z 37 milionů € odhadovaných nákladů.
Druhým ujednáním si zajistí Švýcarsko podíl na modernizaci tratě Paříž – Ain – Ženeva / Savojské Alpy (trať Haut-Bugey). Projekt počítá s obnovením provozu na trati přes Nurieux (v současné době je pouze jednokolejná, neelektrifikovaná). Tento plán počítá se zkrácením jízdní doby z Ženevy do Paříže až o 30 minut, čímž se stane skutečnou konkurencí pro autobusy a letadla. Na tomto projektu se bude Švýcarsko finančně spolupodílet 110 miliony € (odhad z roku 2004). Stavba by měla začít ještě před koncem roku 2005.
Na realizaci třetího plánu se bude Švýcarsko podílet sumou 100 milionů CHF, jedná se o vysokorychlostní trať Rhein-Rhone. Tato nová TGV-trať umožňuje navázání dopravy Mulhouse – Paříž a Mulhouse – jižní Francie. Díky tomuto novému spojení se očekává zkrácení jízdní doby mezi Basilejí a Paříží o 30 minut a mezi Basilejí a Lyonem o 1 hodinu. Začátek stavby je plánován na rok 2006.
Silniční hraniční přechody CH / F jsou formální; někde vůbec nikdo není.
Vážně pochybuji o tom, že by nějaký BUS jezdil – první TGV jede z Geneve v 5.48 – Paris 9.21; poslední 19.23 / 22.45; kdo tam potřebuje být do 7.00 pojede přes Basel
Francie je tak drahá, že pro čechy je nejpohodlněnší cestování s jízdenkami Interrail nebo EuroDomino, podle toho, jak tam dlouho chtějí pobývat nebo jaké mají přesně záměry s cestováním.
Lze sice přes www.tgv.com koupit i jízdenku např. v relaci Paris-Marseille za 30 EUR, ale tahle jízdenka je na přesný datum a vlak a NELZE ji vyměnit nebo vrátit. Navíc se musí koupit až 3 týdny dopředu, takže je to ve finále stejný risk, jako s nízkonákladovými leteckými společnostmi. Jinak normální cena Paris-Marseille je cca -+85EUR, závisí na denní době.
Ceny mezi Ženevou a Paříží budou nižší, než hlásí jízdenka.cz. Při cestě do SRN jízdenka.cz ukazuje také mnohem vyšší ceny, než je možné kombinacemi získat...
Trasu Ženeva - Paříž zkusme velice hrubým odhadem tipnout na minimálně 6 až 7 hodin cesty autobusem (hory, hraniční přechody, výjezd a vjezd z/do center). Zřejmě tu budou dominovat noční linky, jinak to zabere skoro celý den. To už je jízdní doba pod 3 hodiny mohutným lákadlem i při značném cenovém znevýhodnění. Kolik tak ten vlak stojí? Jizdenka.cz hlásí, že 121,60 Euro za zpáteční (jednocuché polovinu). Dá se tomu věřit? Co příplatky?
Vlakem je to cca 530 km, TGV jede část trasy Paris Lyon – Macon Ville TGV po vysokorychlostní trati …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.