Bern - 28.4.2005 byl proražen třetí nejdelší železniční tunel na světě, který je dlouhý 34.576 metrů. V Alpách se jedná o rekordně nejdelší železniční tunel. Z celosvětového hlediska je delší jen japonský Seikan, který je 54 km dlouhý a po něm následuje 50 km dlouhý Eurotunnel mezi Velkou Británií a Francií.
Železniční tunel Lötschberg spojuje švýcarská města Frutigen (kanton Bern) a Raron (kanton Wallis). Do provozu bude uveden v roce 2007 a počítá se s tím, že denně zde projede okolo 80 vlakových souprav, které budou dosahovat rychlosti až 250 km/h. Hlavním záměrem je přeprava nákladních automobilů po železnici. V současné době přejíždí přes švýcarské Alpy více než 4.000 nákladních vozů denně. Časté nehody a rostoucí znečištění prostředí mají řešit právě železniční tunely.
Proražený tunel bude součástí nové alpské železniční transverzály Neat, jejímž vyvrcholením bude souběžně dobudování Gotthardského tunelu, který bude 57 km dlouhý a stane se světovým rekordmanem. Tento tunel by měl být dostavěn za 7 let a cesta po železnici z Curychu do Milána se zkrátí na 2,5 hodiny.
Je pravděpodobné, že náklady na oba tunely (17,5 mld. švýcarských franků) se nikdy nevrátí. Podle TCS patří tunely ve Švýcarsku k nejbezpečnějším v Evropě.
Jenze to u nas nikdo nedela. U nas se vezme cena a pripadne PRIME zisky a spocita se rozdil. Pokud je to negativni, tak se na to vykaslou.
Takže když se to veme i čistě ekonomicky (ovšem s použitím mozku), tak se i ty náklady poměrně snadno vrátí. Třeba ne za 10 let, ale určitě NĚKDY ano.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.