..: Leo Express se prezentoval veřejnosti v Pardubickém kraji :..

Jednotka Stadler Flirt po příjezdu do Letohradu, foto: Matouš Danielka Pardubice — Společnost Leo Express se v sobotu 5. ledna 2019 představila veřejnosti v Letohradu, Lichkově a Jablonném nad Orlicí. Přivezla jednu ze svých jednotek Stadler Flirt, nabídla prohlídku vlaku, konzultace se svými zaměstnanci, i svezení ve vlaku. Trať 024 se stala cílem dopravce na základě uzavřené smlouvy mezi Pardubickým krajem a společností Leo Express Tenders. Společnost se ve smlouvě zavázala k provozování regionální železniční dopravy na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice po dobu 10 let za částku přibližně 3,5 miliardy korun. Kontrakt byl uzavřen napřímo, bez výběrového řízení a provoz má být zahájen již v prosinci letošního roku, kdy končí Českým drahám desetiletá smlouva. V Pardubickém kraji jde o vůbec první soukromou společnost, která bude zajišťovat železniční dopravu v závazku veřejné služby. Podle slov krajských zástupců nabídl dopravce lepší vozidla, než současné České dráhy s motorovými vozy řady 810. Dopravce nabídl nízkopodlažní motorové jednotky Alstom Coradia Lint.

LINT 41, Harz–Elbe–Express (HEX), Quedlinburg, 28. 2. 2010, foto: Tomáš KrausLeo Express si v minulém roce pronajal celkem 15 motorových jednotek Alstom Coradia Lint, bez předchozího plánu jejich nasazení. Pronajaté jednotky pochází od společnosti Beacon Rail Leasing a jsou zhruba 15 let staré. Desetiletý pronájem obsahuje opci na dalších 5 let. 11 kusů dvoudílných jednotek je typu Lint 41 s kapacitou 130 míst k sezení a 4 jednodílné typu Lint 27 vybavená 52 sedadly. Oba typy mají shodnou maximální rychlost 120 km/h. Dosud byly jednotky provozovány v Německu dopravcem Transdev Sachsen-Anhalt a nesou nápisy HarzElbeExpress (HEX), což je název souboru linek, kde byla vozidla nasazena. 14 jednotek dorazilo z Německa do Čech v noci z 19. na 20. prosince 2018, poslední bude do Česka dovezena později. Vozidlům bude v ČMŽO - elektronika instalováno zařízení Mirel, jakožto vozidlová část liniového vlakového zabezpečovače LS. Dále budou instalovány elektrické zásuvky 230 V pro potřeby cestujících a zřejmě také Wi-Fi připojení k internetu, které dopravce přislíbil Pardubickému kraji. Vozidla mimo jiné dále dostanou nový lak ve firemních barvách LE a novou podlahovou krytinu.

Noční průjezd 14 přepravovaných jednotek Alstom Coradia Lint z Německa skrz Pečky, foto: CharyDopravce v danou chvíli využil výhodnou nabídku pronájmu vozidel. Generální ředitel Petr Köhler při našem rozhovoru zmínil, že nemá žádné obavy o využití pronajatých vozidel, protože na trhu vidí velký převis poptávky dopravců po vozidlech nad jejich nabídkou. V současnosti má LE rozjednáno nasazení většiny motorových jednotek u společnosti Arriva vlaky, která do své nabídky v Zlínském kraji zahrnula také tyto motorové jednotky pronajaté Leo Expressem. Arriva v tržní konzultaci s předpokládanou smlouvou na 10 let, se zahájením provozu v prosinci 2019, uspěla. Pokud by se Leo Express nakonec nedohodl s Arrivou na přepronájmu vozidel Arrivě, má v záloze vlastní plán, který představuje nabídku provozu vlaků Jihočeskému kraji. Aktuálně je však již téměř jisté, že 3 jednodílné jednotky Coradia Lint 27 a 7 dvoudílných jednotek Coradia Lint 41 zamíří do Zlínského kraje, kde by měly pro Arrivu zajišťovat dopravu osobních vlaků na linkách Rožnov pod Radhoštěm – Vsetín – Bylnice, Vsetín – Velké Karlovice, Staré Město u Uherského Hradiště – Uherský Brod – Bylnice / Luhačovice. Zbývajících 5 jednotek by s jistotou mělo připadnout provozu v Pardubickém kraji.

Leo Express v Jablonném nad Orlicí, foto: Matouš DanielkaJednu z pěti elektrických jednotek Stadler Flirt uvolnil Leo Express z běžného provozu v dálkové dopravě (480.003), aby mohla být součástí prezentace. Zájemci si mohli v sobotu 5. ledna prohlédnout interiér vlaku, který však v pravidelném provozu v regionální dopravě pravděpodobně příliš nesetkají. Větší přínos měla prezentace zřejmě pro současné zaměstnance Českých drah, se kterými personalisté probrali možnost změny zaměstnavatele, aby mohli svou práci vykonávat na stejných tratích i po změně dopravce. Za vedení Českých drah se akce zúčastnil Michal Štěpán, který je nejen kariérně spjatý s Pardubickým krajem. Akce se zúčastnili i představitelé regionálních center dopravce. Prezentaci si nenechal ujít také například Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje. Jednotka nejdříve vyčkávala zhruba 2 hodiny v Letohradu, následně se přesunula na podobný čas do Lichkova a hodinovou pauzu si poté odbyla v Jablonném nad Orlicí. Po přesunu do Ústí nad Orlicí doplnila posádku a pokračovala do Pardubic v trase vlaku LE 1364 Leo Express a následně jako běžný spoj s přepravou platících cestujících do Prahy. Akce se, navzdory účasti zástupců obou konkurenčních dopravců, nesla v pohodové a přátelské atmosféře.

Jedna z tabulí u nástupních dveří, která poskytuje příchozím informaci, na koho mohou obrátit se svými dotazy v dané problematice., foto: Matouš DanielkaCEO společnosti Leo Express, Petr Köhler, po našem rozhovoru, foto: Matouš DanielkaJednotka Leo Expressu v Letohradu ve společnosti zde končícího vlaku Os 7155, foto: Matouš DanielkaZ Letohradu do Lichova právě odjíždí víkendový Sp 1653 Kyšperk, foto: Matouš DanielkaJednotka 480.003 LE přijíždí do Lichkova, foto: Matouš DanielkaJednotka 480.003 LE přijíždí do Lichkova, foto: Matouš Danielka

Rozsah provozu

V současnosti na 024 Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr/Międzylesie působí pestrá směsice vozidel. Primárně jsou zde do Lichkova/Międzylesie nasazovány dvě klasické soupravy v řazení 163 + BDs449 + B249 + B249 a 162 + Bdmtee275 + Bdmtee275 + Bfhpvee295. O víkendech druhou ze souprav nahrazuje jednotka 440 RegioPanter, která se na páru vlaku Sp 1653/1652 Kyšperk naváží z/do Pardubic. Přítomnost jednotky umožňuje omezený víkendový provoz na trati 031 Pardubice – Jaroměř, kde běžně působí. Na trati se rovněž v omezené míře vyskytují Regionovy a souprava ve složení 854 + Bdtn757 + ABfbrdtn795, která zajíždí až do Králík. Na trati 025 Dolní Lipka - Hanušovice je zajišťován pouze víkendový provoz tvořený čtyřmi páry vlaků s nasazením Regionovy nebo motoráku řady 810. Pro následující GVD se ze strany Pardubického kraje očekává objednávka obdobného rozsahu provozu. Ten by tak měl přejít pod nového dopravce. Bude zajímavé sledovat, do jaké podoby se finálně ustálí koncepce provozu a zda předpokládané 4 dvoudílné jednotky Coradia Lint 41 a jednu jednodílnou Coradia Lint 27 doplní alespoň jedna z pětice elektrických jednotek Stadler Flirt řady 480 jejím stáhnutím z kombinované dálkové linky Praha – Uherské Hradiště/Kraków/Košice. Jednotky řady 480 jsou už v současnosti plně vytížené současným rozsahem provozu a v případě výpadku již první z jednotek dochází k odříkání spojů. Ne jinak tomu bylo i v prezentovaný den. Spoje však zůstaly zachovány alespoň v části trasy. Co se týká tarifní integrace, dopravce bude nabízet zónově-relační tarif IREDO, který je společný pro Pardubický a Královéhradecký kraj a platí ve vlacích i autobusech (mimo MHD s jistými výjimkami). Obyčejné jízdné v tomto tarifu při přepočtu na ujetou vzdálenost přibližně odpovídá tarifu Českých drah se slevou IN25. Nabízeny jsou také sítové jízdenky.

Jednotka LE 480.003 v Lichkově, foto: Matouš DanielkaJednotka LE 480.003 v Lichkově, foto: Matouš DanielkaHejtman PK Martin Netolický při svém prvním svezení jednotkou Flirt LE si se strojvedoucím Michalem Miklendou pochvaluje krásy zdejší jednokolejné elektrifikované trati 024., foto: Matouš DanielkaVyhřívání výměn výhybek ve stanici Jablonné nad Orlicí v aktivním stavu., foto: Matouš DanielkaPoslední místo prezentace LE – Jablonné nad Orlicí, foto: Matouš Danielka

Ambiciozní prodloužení linky do Polska

Setkání dvou moderních regionálních elektrických jednotek v Lichově, foto: Matouš DanielkaDopravce spolu se zahájením provozu motorových jednotek v Pardubickém kraji avizoval plán nasadit elektrické jednotky pro elektrifikovaný úsek z Ústí nad Orlicí do Lichkova, případně pro spěšné vlaky v rozšířené relaci Pardubice – Wrocław, které by LE rád zavedl. Spojení spěšnými vlaky Pardubice – Wrocław není novou myšlenkou. S různými přerušeními se uskutečňovalo několik let s vozidly dopravce Przewozy Regionalne. Snaha o zavedení rychlého spěšného vlaku s minimem zastavení vždy však spíše končila u modelu osobní vlak na dlouhou vzdálenost, který pro přeshraniční cestování mezi velkými centry mnoho pozitiv nikdy nenabízel. Leo Express je ochotný zajišťovat toto spojení pouze v závazku veřejné dopravy a v rámci tohoto modelu je tedy nutné zajistit financování i ze strany Dolnoslezského vojvodství, případně polského Ministerstva dopravy. Financování polským Ministerstvem dopravy se nejeví příliš reálné, podobně tak se nejeví příliš reálné navyšování subvencovaných spojů Dolnoslezským vojvodstvím, se kterým primárně probíhají jednání ze strany LE. Generální ředitel LE Petr Köhler připouští, že spojení do Wrocławi zajišťované Leo Expressem se aktuálně nejeví příliš reálně, případně půjde o běh na dlouhou trať, přičemž LE nesleduje primárně záměr nabídnout rychlejší spojení mezi většími centry a spokojí se se stavem, kdy bude mít pokryté náklady na provoz, takže by se případnému rozšíření provozu v současné podobě zastávkových vlaků nebránil. To je viděno optikou současných ekonomických výsledků společnosti pochopitelné, ale pro cestující by tak případné vítězství Leo Expressu v rozšíření provozu do centra Dolního Slezska nutně nemuselo přinést kýžený přínos lepšího spojení na delší vzdálenost.

Křižování s Os 7169 v Lanšperku, foto: Matouš DanielkaOdjezd z Ústí nad Orlicí v trase vlaku LE 1364 Leo Express, foto: Matouš DanielkaOdjezd z Ústí nad Orlicí v trase vlaku LE 1364 Leo Express, foto: Matouš DanielkaPrůjezd Chocní, foto: Matouš Danielka

Leo Express očekává v první polovině letošního roku přistavení do Česka nových elektrických jednotek od čínské firmy CRRC, kterých má napevno objednáno 3 kusy s opcí na dalších až 30 jednotek. Aktuálně tedy ještě probíhá výroba těchto 3 kusů na základě smlouvy z roku 2016. Do provozu však zasáhnou se značným časovým odstupem, protože budou muset projít kompletním schvalovacím procesem ve VUŽ. V současnosti tedy není ani zřejmé jejich následné využití.

Zdroj: Leo Express, Pardubický kraj, Zlínský kraj


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 9.1.2019 (18:40)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Vozidla

Ďalšie z regiónu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Laborec425  mail  
14.01.2019 (11:45)  
Ti nadávači na režijky a podporovatelé soukromých dopravců by si měli uvědomit, že ne každej cestující chce s připitomělejma soukromníkama jezdit (tam vládne jenom reklama, prachy, americké úsměvy a především lživá reklama a reklamní tahy na zákazníky).
U ČD nic takového není a doufám, že ještě chvíli nebude (bohužel jednou to tam taky přijde, protože lidstvo zblblo).
registrovaný užívateľ Laborec425  mail  
14.01.2019 (11:41)  
Líbí se mi, jak každého štvou režijky, přitom je to jen lidská závist. Dávno neplatí, že se ročně dá za režijku stovka, ale 1250 Kč (a kdo z občasných cestujících dá za rok drahám 1250 Kč?).
Samozřejmě, že je jiná situace když člověk denně dojíždí 200 km.. to by se mu režijka hodila. Ale zapomíná se na tisíce soukromých podniků, kde zaměstnanci dostávaj zdarma telefon, auto a další a další benefity.
Ale stejně se pořád bude nadávat na režijky. Česká závist je nekonečně hloupá a nekonečná.
13.01.2019 (14:33)  
Jiří Kocourek-
Tak jistě, je to k vzteku, když používám IN 100. Měli by jí zlevnit, když platí pro 3/4 spojů.
13.01.2019 (0:25)  
M 474 003: To je děs, co? Za jízdné platit, jak nějaký substrát nebo kaštani. Jako všichni ostatní...
registrovaný užívateľ tb 
11.01.2019 (17:20)  
Jak se píše v článku, bude tam platit IREDO. Jiná věc bude, pokud člověk pojede mimo oblast IREDO.
A další důležitou otázkou je, jak se bude řešit zpoždění při přestupu v Ústí nad Orlicí (předpokládám, že jelikož dopravu platí kraj, časy budou navazovat jako dosud).
registrovaný užívateľ SYN 
11.01.2019 (15:20)  
(gp): nojo, ale neplatí tam režijka... to je pro polovinu protestujících "rozklad jednotného tarifu"

Přitom je to relativně snadné - zvětšete JMK na celou republiku a integrovaný tarif je v podstatě hotový :)
11.01.2019 (23:07)  


JMK je bezpochyby leader v komplexním pokrytí celého kraje, ale tarif má pouze zónový. V době, kdy již řada krajů má implementovaný tarif zónově-relační a soudobá technika to bez problémů zvládá to určitě není doporučenívhodný vzor pro bezhlavé převzetí na území celé republiky, i když je lepší jak PID.
registrovaný užívateľ (gp) 
11.01.2019 (11:19)  
M474: Zrovna Plzeň-Žatec teď funguje příkladně. ČD i GW prodávají integrované doklady, které platí u obou. A od doby jednotného tarifu a dopravce jezdí těch lidí víc.
10.01.2019 (20:34)  
Rozkouskovat, přidělit každou trať a každou trasu jinému dopravci. Zlikvidovat návaznosti v uzlových stanicích, zlikvidovat tarifní návaznost, vymyslet to tak, že v přestupních stanicích bude nutno koupit další jízdenku pro jiného dopravce, v případě, že na trati jezdí více dopravců tak to vymyslet tak, aby se nevyplatila časová jízdenka, tady tak, aby případný zájemce o pravidelné jízdy musel mít pro každého dopravce jednu jízdenku, příkladem trať Plzeň Žatec.
To by bylo, nedostat zbytek lidí do aut. Každý den se vyrobí stovky aut, tak je potřeba pro ně najít další zájemce.
10.01.2019 (8:34)  
Rozbití dopravní obslužnosti a guláš v jízdenkách na pokračování...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko