..: Aktuality a články :..

19.7.2013 - 6:00 - Reklamní Taurus v novém kabátě

470 503-3, GySEV, Sopron, s polepem Richard Wagner, foto: Attila Vörös Šoproň — Ference Liszta vystřídal na lokomotivě Taurus společnosti GYSEV jeho zeť. Při příležitosti 200. výročí narození předního německého skladatele a dirigenta Richarda Wagnera byla představena 17. července v Šoproni lokomotiva 470 503-3 v novém reklamním polepu s hudební tematikou. Původní barevné řešení, kde dominovaly korporátní barvy GYSEVu a hnědá s motivy klaviatury a profilu Ference Liszta, bylo zcela obměněno. Na stroji teď převládají barvy červené a černé s motivy odkazujícími na životní práci německého hudebního skladatele. První cesta taura s novým polepem vedla do Budapešti na čele vlaku IC Isis-Kékfrankos. Další fotografie si můžete prohlédnout na maďarské webové stránce iho.hu. Jako vcelku povedené a pohledné ohodnotili Wagnera přihlížející diváci. Zatím i čisté lokomotivě popřejme hodně ujetých kilometrů bez nehod a závad. A pokud vám GYSEV při jízdě nepustí Wagnera, nalaďte si ho aspoň na síti.

Zdroj: iho.hu

4024, Steyrling [3] - Hinterstoder [13], foto: Tomáš Kubovec Beroun — Ministerstvo dopravy plánuje zrušit pro studenty dotované jízdné – tato zpráva poněkud rozčeřila stojaté vody v oblasti drážní cenové politiky. Nad zdůvodněním – nutností šetřit 200 milionů korun ročně – se mnozí jen pousmáli. Šetření na ministerstvu dopravy přece není nic nového. Nový ministr dopravy Bárta již po volbách sliboval úspory na všech dopravních stavbách. Vydržel devět měsíců. Mezi tím se nám rozvlnil železniční koridor, ale i dálnice u Ostravy, na některých úsecích ujel svah. Jsou problémy s mosty na Pražském okruhu, který navíc cenově nabobtnal o více než 90 %, takže dotace z EU se rozplynuly v nenávratnu. Jasně, šetřit na dopravě se musí, když finance nedají. Nemají. Vždyť jen třeba zakázka na "státní pokladnu" je ve zpoždění přes tři roky a z původních 2,4 miliardy Kč zatím narostla na 4,8 miliardy korun. Jiné by asi napadlo, že se dá šetřit třeba na mzdových prostředcích úředníků ministerstev, když třeba náměstci mají větší příjem, než ministři. (Když tedy pracují tak dobře, neměli by být spíše ministry?) Ušetřit 200 milionů korun je přeci jednoduché – ministru vnitra na to stačí jeden podpis. Jiné zase může napadnout, jestli studentů není moc, vždyť těch soukromých škol přece za 20 let přibylo hodně. A studují vůbec to, co je potřeba? Není to jen studium pro studium, když teď už mají problém najít uplatnění i absolventi některých technických oborů? O ničem takovém ale psát nechceme. Připravili jsme malé srovnání, jak jsou na tom studenti v některých jiných zemích Evropy.

27.3.2011 - 8:00 - Vlakem do Vatikánu

Expozice ŽOS Vrútky - vozy Ampeer a WGmeer, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Josef Petrák Bratislava — Železničná spoločnost Slovensko připravila po síťové jízdence na MS v hokeji, o které jsme vás již informovali, další zvláštní nabídku. Tentokrát je nabídka určena hlavně pro zájemce o účast na blahořečení Jana Pavla II. Mimořádný spoj odjíždí 30. dubna brzy ráno z Košic a pokračuje přes Žilinu a Bratislavu do Říma. Podle zájmu cestujících bude možné přistoupit do vlaku i v dalších stanicích na trase. Vlaková souprava bude plně klimatizovaná a zařazen by měl být i společenský vůz. Do Říma vlak dorazí 1. května, zpět na Slovensko odjede tentýž den v nočních hodinách. Příjezd do Bratislavy je plánovaný na 2. května dopoledne, odkud bude pokračovat dál do Košic. Cena zpáteční jízdenky pro jednu osobu s místem na sezení je 180 eur (v přepočtu asi 4500 korun), avšak společnost nabízí i možnost objednání celého vozu se 66 místy na sezení za mírně zvýhodněnou cenu 11 tisíc eur.

Zdroj: ZSSK

350.016, Štrba - Štrba zastávka, foto: Johník Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko u příležitosti konání mistrovství světa v ledním hokeji na Slovensku zavedla novou obchodní nabídku. Jedná se o síťovou jízdenku ICE HOCKEY 2011 na neomezený počet cest od 28. dubna 2011 do 16. května 2011. Ačkoliv se zápasy mistrovství budou konat v Bratislavě a Košicích, síťová jízdenka bude platit na všech tratích spravovaných Železnic Slovenskej Republiky, stejně jako Trenčianskej elektrické železnici, Tatranské elektrické železnici a Ozubnicové železnici ze Štrby na Štrbské pleso. Pro zahraniční cestující se nabízí porovnání se síťovou jízdenku InterRail Pass Slovensko, která však stojí při dané délce platnosti řádově více.

V63_budapest_tkubovec, foto: V63_budapest_tkubovecMaďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.

29.9.2010 - 22:00 - Maďarské lokálky opět v provozu

Bzmot 398 (InterPici), Putnok, foto: tomi Maďarsko — Na šesti maďarských regionálních tratí se obnoví s příchodem nového grafikonu osobní vlaková doprava. Řekl to v úterý 28. září 2010 současný státní tajemník pro infrastrukturu Ministerstva národního rozvoje Pál Völner. Znamená to znovuotevření 165 km tratí, které výrazně zlepší dopravní obslužnost pro bezmála 135 tisíc obyvatel. Od 12. prosince 2010, kdy začne platit nový jízdní řád, se na koleje vrací vlaky na následující vedlejší tratě: Fehérgyarmat – Zajta, Kocsord alsó – Csenger, Abaújszántó – Hidasnémeti , Godisa – Komló, Börgönd – Sárbogárd a Esztergom – Almásfüzítő. Tajemník zdůraznil, že po červencovém znovuotevření tratí je to další krok vlády k zlepšení dopravní obslužnosti a rozvoji infrastruktury v zemi. Dále uvedl, že vláda uvažuje i o provozu na trati Szilvásvárad – Putnok, ale vzledem k rozsáhlým škodám, které napáchaly letní povodně, není možné prosincový termín dodržet. Na oživených tratích bude rozsah dopravy minimálně odpovídat stavu před zrušením osobní přepravy, bude na nich zavedena taktová doprava s přípoji na vlaky vyšší kategorie.

Zdroj: Népszabadság online

Bombardier Traxx P160AC2, MÁV Trakció, foto: MÁV Trakció Budapest — Další zlepšení služeb u Maďarských státních drah je na obzoru. Na listopadovém zasedání představenstva konsorcia MÁV totiž odsouhlasili financování půjčky na koupi 25 nových dvousystémových lokomotiv pro MÁV Trakció (spravovatel hnacích vozidel). Kontrakt 22. listopadu potvrdilo i ministerstvo dopravy.

Mapa sítě MÁV (tratě celostátního významu), foto: Gabriel Korcsmáros Maďarsko — Zkratku MÁV drtivá většina z nás dobře zná a spojuje hlavně s vlakem EC Hungaria. Vagóny v modrém, či modro–šedém unifiku jsou tradičním doprovodem této kombinace písmen a patří železniční správě Maďarska, Maďarským státním drahám. Zkratka je tedy známá, přesto kvůli jazykové bariéře veřejností těžko rozluštitelná. Lépe řečeno, u nás se ví poměrně málo o fungování a postavení MÁV. Právě proto jsem se rozhodl v tomto článku pokusit o stručný nástin základní logiky fungování drah v Maďarsku s ohledem na současné trendy a problémy.

MÁV logo, foto: internet Maďarsko — Aktualizováno 13:45: O půlnoci 19. října začala avizovaná stávka Maďarských železnic (MÁV). Největší odborové sdružení na železnici VDSZSZ (Svobodné odborové sdružení železničářů) vyhlásilo stávku kvůli chystaným vládním krokům. Tamní vláda chce další redukci spojů anebo úplně zastavit veřejnou železniční dopravu na některých vedlejších tratích. To by znamenalo další propouštění železničářů. V 8 h ráno se však vlaky opět rozjely. Podle dostupných zdrojů je třeba nadále počítat se zpožděním vlaků či zkrácením některých jízdních tras vlaků. Plynulost dopravy může nastat až v odpoledních hodinách. Také České dráhy dříve platnou informaci o stávce trvající do cca 18h aktualizovaly – stávka je odložena, ale vzhledem k nemožnosti předpovědět další vývoj v Maďarsku jsou mezinárodní cestující nabádáni sledovat další situaci. Podle současného stavu pojedou mezinárodní vlaky po celé své trase. V případě obnovení stávky budou podle typického scénáře ukončeny ve slovenské pohraniční stanici Štúrovo. Zde, podle dřívějších zkušeností, bude k dispozici několik vozů oficiálních a neoficiálních taxislužeb, které vám nabídnou transfer do maďarských destinací.

vlak IC (MÁV), foto: internet Budapešť - Druhá změna letošního jízdního řádu za pár dní čeká i Maďarsko. Společnost MÁV START ho uvede v platnost již tuto sobotu 20. června. Na rozdíl od České republiky, kde jsou změny menšího rozsahu a většinou se týkají regionálních vlaků, v Maďarsku se jedná o poměrně rozsáhlou změnu. Tímto datem totiž vstupuje v platnost tzv. "letní jízdní řád". Pod tímto termínem je třeba vidět hlavně řadu vnitrostátních vlakových spojů jedoucích v letní sezoně. Samozřejmě se změně nevyhnou ani některé mezistátní vlaky.

FLIRT jednotka, foto: neznámýBudapest - Právě v těchto dnech byly dodány první dvě jednotky FLIRT z druhé série šedesátikusového kontraktu pro příměstskou dopravu maďarskému národnímu dopravci MÁV-START Zrt. S firmou Stadler Rail Group dráhy podepsaly rámcovou smlouvu o dodání 30 + 30 kusů elektro-motorových jednotek už v roce 2006. Prvních 30 kusů z objednané série dráhy obdržely do konce prosince roku 2007. Poté bylo rozhodnuto dát zelenou dodání dalších 30 kusů tohoto typu. Souprava je čtyřvozová se dvěma vloženými vozy. Podle dodavatele se dá navýšit počet vložených vozů o dva až čtyři další vozy podle potřeby dopravce. Poslední kusy těchto jednotek by měly do Maďarska dorazit do února 2010.

15.12.2007 - 9:00 - V pondělí se v Maďarsku vlaky opět zastaví

Budapest - Po několika neúspěšných jednáních mezi železničními společnostmi a odborovými svazy v Maďarsku hrozí v pondělí kolaps dopravy. Odboráři postupují tvrdě proti chystaným reformám ve zdravotnictví a sociálního zabezpečení. Po listopadové šestihodinové stávce vyhlásili další, tentokrát časově neomezenou stávku v celé zemi na pondělí 17.prosince. Lékaři uzavřou ordinace, učitelé nepůjdou do škol a navíc se zastaví doprava.

Vlaky MÁV (MÁV START i MÁV Cargo) tedy opět nevyjedou od pondělních šesti hodin ráno. Jednání mezi odbory a MÁV budou pokračovat v neděli v 15 hodin. Vedení MÁV chce dosáhnout toho, aby v době stávky byla v zemi zabezpečena „dostatečná dopravní obslužnost“ v zájmu obyvatel - zákazníků. Vedení železnic navrhuje, aby na hlavních tratích jezdily denně 2 páry IC vlaků, 2 páry rychlíků a 3 páry osobních vlaků. Dalším požadavkem vedení drah je úplné zachování mezinárodní železniční dopravy. To se ale nelíbí odborářům. Nedohodnou-li se obě strany v neděli na nějakém kompromisu, hrozí kolaps v dopravě s následky i pro mezinárodní vlakovou dopravu.

zdroj: Híradó, České dráhy

Ilustrační obrázekMaďarsko - Po téměř kompletní paralýze vlakových spojů v Německu postihne podobný vývoj tento týden i Maďarsko. Odborová sdružení v zemi vyzývají své členy ke stávce, která podle nejnovějších informací začne ve středu, 21. listopadu v 6.00 a potrvá v průběhu celého dopoledne. V uvedenou dobu do zaměstnání nenastoupí pracovníci železnice, autobusové dopravy, ale ani učitelé a pracovníci ve zdravotnictví.

Ilustrační obrázekMaďarsko - Celkem tři uchazeči se přihlásili do výběrového řízení na dodávku 25 nových dvousystémových elektrických lokomotiv pro MÁV. Maďarské dráhy chtějí zmodernizovat alespoň zčásti svůj zastaralý park hnacích vozidel. Finanční investice pravděpodobně přesáhne 1 miliardu korun (cca 10 miliard HUF) a bude pokryta úvěry z různých fondů.

Ilustrační obrázekBudapest - V Maďarsku zatím úspěšně běží privatizační proces společnosti MÁV CARGO. Tato firma má v zemi dominantní pozici v železniční nákladní přepravě. Vzhledem k významnému postavení na trhu se jedná o jednu z největších privatizací v zemi. Základní jmění subjektu činí více než 30 miliard HUF (přibližně 3 miliardy korun). V prvním kole vyhlašovatel tendru MÁV ZRt. vybral z 12 uchazečů 7 nejúspěšnějších, kteří postoupili do druhého kola.

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57