..: Fotogalerie - detaily fotografie 475.179 + 556.0506 :..
 

475.179 + 556.0506


475.179 + 556.0506Informace o fotografii:
 - Úsek: Ústí nad Labem západ vhb.852 - Chabařovice
 - Datum: 19.5.2018
 - Autor: Petr Holub  Poslat email autorovi
 - Pozn.: Oslava 160 let ÚTD
 - Zobrazeno: 3844x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Rating od uživatelů:
 9

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
Počet komentářů uživatele761 »fotek 0
23.05.2018 (22:33)  
Nickon: zapsal znamená, že Hubáčkova kniha o českých slanzích vyšla začátkem osmdesátých let.
23.05.2018 (12:46)  
Pane NIcKONe ! 22.05.2018 (20:34)
Vaše výzvy u mne nedopadnou na úrodnou půdu.
Mylím si, že mohu svobodně a bez vulgarizmů a osobního osočování vyjádřit svůj názor nejen ke snímku, ale i k průběhu akce.
Na druhou stranu i Vy se můžete vyjádřit k mé osobě
a já Vám to nemám za zlé. FRK
23.05.2018 (9:07)  
Josef02: díky za připomínku. Ta publikace OKO "Svět na kolejích" byla pro mou generaci určitou "železniční biblí", protože nic moc jiného nebylo, snad jen někteří (já bohužel ne) mohli mít ve své knihovničce po tatínkovi "Knihu o železnici" od legendárního Ing. Mareše z roku 1940. Autorem "OKA" byl Miroslav Hlavatý (za notného přispění Ing. Jindřicha Beka, kterému v předmluvě děkuje), ilustrace nebyly od Cyrila Boudy, ale od jeho syna Jiřího Boudy (1934-2015). Kniha vyšla cca v r. 1964, texty byly dobře napsané, ale autor si asi nemohl odpustit občasné drobné politické agitace, ale taková byla doba...
23.05.2018 (1:47)  
to Petr Holub : Nemyslím si, že přezdívka (475.1 )byla "vyšlechtěná". Prostě v těch poválečných letech 1947- 48 - 50 ) převládaly na kolejích ČSD Čtyřkoláky (434.1) Vanovky/Všudybylky (354.1) a Ušaté/Bulíci (464.0) atd. - a to nebyla (v porovnání s Albatrosy,Pětasedmami apod.) žádná elegance. Pětasedma mezi nimi prostě vyčnívala, jako "štíhlá ženská s dlouhýma nohama a lodičkami na podpatku vyčnívá mezi ženskými v pracovním overalu ve fabrice - nic víc a nic míň. Proto asi ta přezdívka.Jednoduše - ta mašina musela být v tá době pro zasvěceného ( a pro nadšence ) "pastvou pro oči".
23.05.2018 (0:46)  
S přezdívkou „Šlechtična“ u řady 475.1 jsem se poprvé setkal v roce 1964 v knize Svět na kolejích , vydané v tehdejší edici OKO ( jednotlivé knihy této edice se zabývaly širokým spektrem témat od „koníčků“ - rybaření, táboření v přírodě, přes floru, faunu až po techniku. Publikace měly jednotný rozměr, formát knížky byl o málo větší než pohlednice tzv. světového formátu – ta má rozměr 10,5x14,8 cm ). Autora si nepamatuji, byly v ní velmi pěkné, realitě věrné ilustrace od Cyrila Boudy – to byl základ. Ke každému obrázku ( šlo o železniční kolejová vozidla a veškerou techniku, kterou bylo možno spatřit tehdy na ČSD) byl krátký, výstižný popis.Jinak, k tématu. Můj názor je, že přezdívky vznikaly krátce po uvedení nových vozidel do provozu ( soudím tak podle praxe, sám jsem se v tomto prostředí pohyboval celý svůj profesní život ). Domnívám se, že přezdívka vznikla krátce po uvedení řady do běžného provozu. Není divu, že "pětasedma" dostala právě takovou přezdívku.Každý, kdo se o parní trakci zajímá ví a cítí, že - řečeno soudobou mluvou -design této lokomotivní řady nemá chybu. Pokud se týká "oku lahodících linií" , Šlechtična prostě nemá konkurenci.
22.05.2018 (22:55)  
S tou jedenáctkou máš pravdu, Péťo, i s tou divočinou. Zejména se vyjímala v čele soupravy malých dvouosých vagonků, z nichž minimálně některé byly předválečného původu (myšlena první světová, samozřejmě) :) Ale byla tak krásná, že jí to všichni myslím odpustili. A pokud to jako laik můžu posoudit, Plzeňáci se o ni starají parádně.

O té šlechtičně bych se ale dohadoval. Přezdívku jsem slýchal od svého táty výpravčího (okruh jeho působišť jsem tu už jmenoval, ale pro připomenutí - od počátku 60. let Bubny, Měšice, Karlštejn, wilsonka, vršky a pacifik až po Davli) i jeho známých od dětství, navíc bych se skoro vsadil, že zazněl i v několika starších knížkách. Můžu je zkusit najít, možná by někdo sečtělejší věděl které to jsou. Čili někdo s tím začal, ale už tak dávno, že podle mě má ta přezdívka plnou platnost.

Post edit: (gp): Nevím přesně co znamená, že ji zapsal, ale podle mě je ta přezdívka starší. Viz text výše, který jsem psal současně s Tebou :)
23.05.2018 (0:21)  


Je nádherná a starají se výborně!

Ke značení a přezdívkám nechci nějak hluboko poučovat, jen to někdy rezonuje. Šlechtična se opravdu psalo i v knížkách či nějakých základních brožurách tištěné pro veřejnost. Takže se to opravdu uchytilo, obzvlášť u laiků, kteří to rádi zahlásí, když vidí elegantní lokomotivu s vysokými koly a průhledným rámem :-)
registrovaný uživatel (gp) 
Počet komentářů uživatele761 »fotek 0
22.05.2018 (22:52)  
P. H.: Šlechtičnu jako slangové označení zapsal před čtyřiceti lety Hubáček. Od té doby žádný autoritativnější zdroj nevznikl a dovolím si vznést pochybnost, že by s ohledem na čas mohl ještě vzniknout.
22.05.2018 (20:34)  
S největší pravděpodobností zbytečná otázka, s věštbami blízkého konce 556.0506, zprávami jak zase nedojel a dalšími katastrofami FRK přichází poslední cca půlrok u každé fotky tohoto stroje a na podobné dotazy reaguje záhadně. Zhruba tři případy zpět jsem ho tu veřejně prosil, aby si podobné výstupy nechal pro sebe, ale zjevně bez účinku.
Post edit: Petr Holub to během psaní mého příspěvku tentokrát vyřešil osobně, díky za to.
22.05.2018 (21:15)  


Jako názory na technický stav mašiny jsou všelijaké, takhle můžeme řešit i další lokomotivy a kapacity je opravit na jednom místě v republice. Ale štokr v Budějkách tolik nejezdil a po přesunu, kdy je četnost jízd vyšší, se objevují další závady, ke kterým současná četa přijde jak "slepý k houslím".
22.05.2018 (20:05)  
A kvůli čemu Štokr nedojel?
22.05.2018 (20:27)  


Do Mostu dojel se zpožděním s tím, že pak byl štokr odtažen dál do Loun. Nefungoval velký kompresor a se záložním na pravé straně byly také problémy a nepodařilo se ho již v Mostě zprovoznit.
22.05.2018 (19:10)  
Snímek je pěkný, za 5*. Ale stroj 556.0506 opět nedojel, takže ti, co jej očekávali v Bílině a Mostu byli zklamáni. No-co se dá dělat, život není jen o radostech.
22.05.2018 (20:07)  


Není pravda, štokr do Bíliny i Mostu dojel, pravda, s cca 2h. zpožděním, ale nemusel dojet vůbec.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko