..: Změny v eShopu ČD (I.): konec bezplatných místenek :..

Vzorová jízdenka zakoupená přes internet, foto: eshop.cd.czPraha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.

Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.

ČD: Místenky budou zdarma do 8. března

Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.

Co místenka, to 7 různých cen

Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).

eShop ČD - místenky Nevlastním In-Kartu Vlastním In-Kartu
BEZ elektronické peněženky S elektronickou peněženkou
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN 67,9 Kč 33,95 Kč 32,9 Kč
SuperCity mimo tarifní špičku * 194 Kč 97 Kč 94 Kč
SuperCity v tarifní špičce * 194 Kč 188 Kč

*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:

  • SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
  • SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Podíl zakopených eTiketů / TeleTiketů (dle počtu zákazníků), foto: Rastislav Štangl (Atolix)

Změna pro 7% zákazníků

Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.

Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.

Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.


Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky

Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.02.2009 (16:59)  
Babilon: To že programátoři programují jen to co mají zadáno a ne to co umí se asi shodnem. Jinak k těm offline lístkům:

POŽADAVEK:
-online nákup lístku, který je vázán na konkrétní trasu a není vázán na konkrétní spoj
-nutnost zabránění falšování lístku
-nutnost zabránění opakovanému použití lístku

INTUICE:
- online nákup je v pohodě, jen pořešit nákup na delší trasu s přestupy
- falšování lístku lze zabránit právě tím slepým podpisem s veřejným/soukromým klíčem - pravděpodobnost že trefíte správnou kombinaci je několiksetktisíckrát menší, než že trefíte čísla na 1. místo ve Sportce
- jak zabránit opakovanému použití lístku:

NAIVNÍ INTUICE: Lístek průvodčí po ověření pravosti podpisu znehodnotí kleštičkama.

PROBLÉM: Lístek si vytisknu (zkopíruji) víckrát a pokaždé předložím jiný, byť všechny se správným podpisem.

ŘEŠENÍ:

Mám In-Kartu - kupovaný lístek je vázán na In-Kartu, normálně si ho doma vytisknu a jdu na vlak. Průvodčí po kontrole pravosti lístu přiloží k POPce IK kde se zaznamená použití daného lístku. V případě že bych kopii lístku použil podruhé, tak mi ho průvodčí neuzná, protože mu POPka bude hlásit po kontrole IK, že už ten lístek použit byl.

Nemám In-Kartu - víc možností, jedna je klasické znehodnocení lístku, kde ale musím zabránit jeho množení - řešení: Lístek musí být vytištěn na autorizovaném místě na aut. papíře, který běžný cestující nesežene - ideální pro použití v nádražních automatech, které mi můj lístek po zadání kódu který jsem obdržel při nákupu vytisknou. Oproti IK jsem znevýhodněn akorát tím, že musím na nádraží k automatu - dá se ale řešit i jinými metodami, třeba SMS autorizací, ale to už tu rozepisovat nebudu...
registrovaný uživatel M 
10.02.2009 (16:13)  
babilon - pokud by se prodavaly open jizdenky, tak nikoho nemusi trapit zpozdeny pripoj (resp. trapil by ho mene:-))
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
10.02.2009 (14:00)  
Opravte mne, jestli se mýlím, ale není snad online každé místo, kde se nalézá jízdenková pokladna? Jak by asi šla prodat jízdenka bez online systému - pokud nejsou implementované podobná pravidla jako u e-shopu? Co já vím, tak bez online pokladny jsou ty úplné zapadákovy na těch několika málo lokálkách, kudy projede vlak dvakrát denně. Co potom brání instalaci přípojného místa k terminálu pokladny, aby si průvodčí mohl odskočit z vlaku provést aktualizaci popky? Jako dodavatel IT si troufám tvrdit, že HW řešení by stálo nula nula nic, SW řešení by dodalo vývojové oddělení ČD a výsledkem by bylo mnohem pružnější řešení on-line nákupu jízdenek.
10.02.2009 (13:28)  
GC: Ano, existují různá řešení, ale všechna vyžadují rozsáhlejší úpravy mimo eshop. Toto vlákno začalo tím, že programátoři eshopu jsou neschopní a nenaprogramovali spousty věcí (nehledě na to, že o rozsahu funkčnosti programátor nerozhoduje).

M: Myslím, že použití jedné jízdenky 2x jedním člověkem nikoho netrápí a není potřeba to řešit.

M: Nevím, co je lepší, jestli naštvat cestujícího tím, že mu jízdenku s přestupem neprodám, nebo tím, když mu ujede přípoj, že si musí koupit novou.
10.02.2009 (12:37)  
ad luxus:
Já vím, že mě asi sežerete, ale já rád jezdím i Béčky a preferuji je před jakýmkoliv autobusem.

ad M. Zikmund:
Díky za užitečné informace. Každopádně se jedná o problém, který se nedaří řešit už skoro dva měsíce. A jak se dá zjistit to pětimístné číslo vlaku?
registrovaný uživatel M 
10.02.2009 (12:04)  
Vlakosexual - kdyz tak skvele umis hledat vyhodne nabidky eurolines atp., tak by pro tebe snad nemel byt problem koupit si ZJ do Breclavi, pripadne BreclavGR a Citystar az odtam...
registrovaný uživatel M 
10.02.2009 (12:00)  
GC - PROSIM, vysvetli nam radobyodbornikum, jak nejlepsi sifra sveta v okamziku, kdy "cteci zarizeni" neni online a neni propojene s ostatnimi zarizenimi pozna, ze dany kod uz jednou byl pouzit...

Situace - rano trasa ABC, vlak ABC1 - mam open jizdenku z eshopu, neni nijak upravena, jen vytistena. Pruvodci ji nacita, vsechno je OK. Odpoledne trasa ABC,vlak ABC8. Mam podruhe vytistenou (nebo tu prvni ofocenou) jizdenku, neni nijak upravena. Jak popka pruvodciho ve druhem vlaku pozna, ze tohle je druhy exemplar tehoz listku.
Jestli slepy podpis umozni to, ze offline popka pozna lhare, tak super...

Tak jak, radobyodborniku?


MS - pokud to myslis tak, ze se pozdeji zjisti, ze jeden kod byl nacteny dvakrat, tak mas pravdu, to je to, co pisu. Pokud ale pujde o neupravenou jizdenku, pouze dvakrat pouzitou, tak to zjistit nepujde. Teda pokud George-Couser neprekvapi...
10.02.2009 (11:07)  
to anti M: 09.02.2009 (23:59)

1) u ostatních odjezdových destinací odkazy na historické ceníky fungují. Zvláštní.

2) K prázdné stránce jsem se dostal takto: » cestování vlakem » jízdné a slevy v mezinárodní přepravě » zvýhodněné cestování na Slovensko a zde pod textem CityStar a Sleva pro skupiny klikl (nad tabulkou) na odkaz: Ceny pro vybrané relace naleznete zde

Závěr: zvýhodněné cestování z Prahy na Slovensko vlastně po zdražení CityStar neexistuje. Naopak, jak psal Robert-Antonio 09.02.2009 (18:50) je zdá se nyní CityStar dražší než ZJ.
10.02.2009 (10:28)  
Polik - A co asi využívají v Rakousku a Švýcarsku? Dle mého zase ČD perlí objevovováním Ameriky (omlouvám se e-shopu) a sekají jednu chybu za druhou.

Absence základních přestupních jízdenek počínaje až po nepřehlednost shopu konče. Ještě, že jízdenku kupuji jen jednou ročně - to tu pokladnu přežiju...
registrovaný uživatel Polik  mail  
10.02.2009 (9:55)  
Řešení s čárovým kódem nejspíš není dostatečné, teoreticky by samozřejmě šlo člověku vygenerovat nějaký jednorázový kód na který by mohl jednou jet, platné by byly přednahrané do POPek, a při synchronizaci zneplatněny. Ale zůstává problém s tím, že si koupím jízdenku na jednu stanici a upravím si ji na Praha-Ostrava.
Správné řešení je "2D čárový kód" (hledejte třeba Aztec Code nebo Data Matrix), čtvereček z malých kostiček, který už může nést dost dat na to, aby v něm byla informace o zdrojové a cílové stanici a hlavně elektronický podpis, tudíž žádný kulišák by to nemohl změnit (podpis nemůže upravit - viz jak už tu bylo odkázáno RSA). Klíče by se mohly třeba jednou týdně měnit, takže ani jeho únik by nebyl (velký) problém...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko