Praha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.
Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.
ČD: Místenky budou zdarma do 8. března
Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.
Co místenka, to 7 různých cen
Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).
eShop ČD - místenky | Nevlastním In-Kartu | Vlastním In-Kartu | |
---|---|---|---|
BEZ elektronické peněženky | S elektronickou peněženkou | ||
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN | 67,9 Kč | 33,95 Kč | 32,9 Kč |
SuperCity mimo tarifní špičku * | 194 Kč | 97 Kč | 94 Kč |
SuperCity v tarifní špičce * | 194 Kč | 188 Kč |
*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:
- SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
- SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Změna pro 7% zákazníků
Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.
Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.
Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.
Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.
Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky
Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage
POŽADAVEK:
-online nákup lístku, který je vázán na konkrétní trasu a není vázán na konkrétní spoj
-nutnost zabránění falšování lístku
-nutnost zabránění opakovanému použití lístku
INTUICE:
- online nákup je v pohodě, jen pořešit nákup na delší trasu s přestupy
- falšování lístku lze zabránit právě tím slepým podpisem s veřejným/soukromým klíčem - pravděpodobnost že trefíte správnou kombinaci je několiksetktisíckrát menší, než že trefíte čísla na 1. místo ve Sportce
- jak zabránit opakovanému použití lístku:
NAIVNÍ INTUICE: Lístek průvodčí po ověření pravosti podpisu znehodnotí kleštičkama.
PROBLÉM: Lístek si vytisknu (zkopíruji) víckrát a pokaždé předložím jiný, byť všechny se správným podpisem.
ŘEŠENÍ:
Mám In-Kartu - kupovaný lístek je vázán na In-Kartu, normálně si ho doma vytisknu a jdu na vlak. Průvodčí po kontrole pravosti lístu přiloží k POPce IK kde se zaznamená použití daného lístku. V případě že bych kopii lístku použil podruhé, tak mi ho průvodčí neuzná, protože mu POPka bude hlásit po kontrole IK, že už ten lístek použit byl.
Nemám In-Kartu - víc možností, jedna je klasické znehodnocení lístku, kde ale musím zabránit jeho množení - řešení: Lístek musí být vytištěn na autorizovaném místě na aut. papíře, který běžný cestující nesežene - ideální pro použití v nádražních automatech, které mi můj lístek po zadání kódu který jsem obdržel při nákupu vytisknou. Oproti IK jsem znevýhodněn akorát tím, že musím na nádraží k automatu - dá se ale řešit i jinými metodami, třeba SMS autorizací, ale to už tu rozepisovat nebudu...
M: Myslím, že použití jedné jízdenky 2x jedním člověkem nikoho netrápí a není potřeba to řešit.
M: Nevím, co je lepší, jestli naštvat cestujícího tím, že mu jízdenku s přestupem neprodám, nebo tím, když mu ujede přípoj, že si musí koupit novou.
Já vím, že mě asi sežerete, ale já rád jezdím i Béčky a preferuji je před jakýmkoliv autobusem.
ad M. Zikmund:
Díky za užitečné informace. Každopádně se jedná o problém, který se nedaří řešit už skoro dva měsíce. A jak se dá zjistit to pětimístné číslo vlaku?
Situace - rano trasa ABC, vlak ABC1 - mam open jizdenku z eshopu, neni nijak upravena, jen vytistena. Pruvodci ji nacita, vsechno je OK. Odpoledne trasa ABC,vlak ABC8. Mam podruhe vytistenou (nebo tu prvni ofocenou) jizdenku, neni nijak upravena. Jak popka pruvodciho ve druhem vlaku pozna, ze tohle je druhy exemplar tehoz listku.
Jestli slepy podpis umozni to, ze offline popka pozna lhare, tak super...
Tak jak, radobyodborniku?
MS - pokud to myslis tak, ze se pozdeji zjisti, ze jeden kod byl nacteny dvakrat, tak mas pravdu, to je to, co pisu. Pokud ale pujde o neupravenou jizdenku, pouze dvakrat pouzitou, tak to zjistit nepujde. Teda pokud George-Couser neprekvapi...
1) u ostatních odjezdových destinací odkazy na historické ceníky fungují. Zvláštní.
2) K prázdné stránce jsem se dostal takto: » cestování vlakem » jízdné a slevy v mezinárodní přepravě » zvýhodněné cestování na Slovensko a zde pod textem CityStar a Sleva pro skupiny klikl (nad tabulkou) na odkaz: Ceny pro vybrané relace naleznete zde
Závěr: zvýhodněné cestování z Prahy na Slovensko vlastně po zdražení CityStar neexistuje. Naopak, jak psal Robert-Antonio 09.02.2009 (18:50) je zdá se nyní CityStar dražší než ZJ.
Absence základních přestupních jízdenek počínaje až po nepřehlednost shopu konče. Ještě, že jízdenku kupuji jen jednou ročně - to tu pokladnu přežiju...
Správné řešení je "2D čárový kód" (hledejte třeba Aztec Code nebo Data Matrix), čtvereček z malých kostiček, který už může nést dost dat na to, aby v něm byla informace o zdrojové a cílové stanici a hlavně elektronický podpis, tudíž žádný kulišák by to nemohl změnit (podpis nemůže upravit - viz jak už tu bylo odkázáno RSA). Klíče by se mohly třeba jednou týdně měnit, takže ani jeho únik by nebyl (velký) problém...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.