..: (Zatím?) poslední den provozu na Netoličce - jaký byl? :..

Odjezd z Číčenic do Týna nad Vltavou, foto: Matouš VinšV sobotu 26. 2. 2011 po deváté hodině vstávám z postele a ještě pociťuji následky pátečního maturáku. Po ranní hygieně a vydatné snídani si balím věci a ještě rychle kontroluji dopravní situaci na trase. Čeká mne tříhodinová cesta z Blatné přes Březnici, Protivín a Zliv do Dívčic, kde budu čekat na jeden z posledních pravidelných vlaků na trati 193 (Dívčice-Netolice). V deset hodin již sedím v blatenské osmsetdesítce a pan výpravčí nám dává znamení k odjezdu. Slunce svítí, na obloze ani mráček a zdá se, že po dlouhé době bude zase teplo. Po více jak půlhodině kodrcání vystupuji v Březnici, do příjezdu mého rychlíku zbývá asi 45 minut. Naštěstí zde zůstala otevřená čekárna a funkční automat na kávu.

Konečně se z reproduktorů ozývá hlášení, a tak se přesouvám na peron. Slyším cinkání přejezdu, a chvíli nato již přijíždí zelená bardotka v čele třívozového rychlíku. Sedám si do renovovaného béčka a sleduji zasněženou krajinu za oknem. Po cestě potkáváme několik fotografů, a pole mezi Dobrou Vodou a Myslínem je jimi doslova obsypáno. O něco později projíždíme Dívčicemi, chvíli poté už brzdíme do Zlivi. Balím si své saky-paky, na hlavu nasazuji nezbytnou součást své osobnosti – klobouk – a vystupuji na peron s výhledem na Zlivský (Horný) rybník, který těsně sousedí se Signálkou, jež má společnou hráz s mnohem větším a známějším Bezdrevem. Asi po deseti minutách již paní výpravčí velmi laxně ohlašuje příjezd osobního vlaku z Českých Budějovic do Strakonic. Nastupuji do smradlavého, posprejovaného a špinavého koženkového vozu BDs a vydávám se zpět trasou, po které jsem před chvílí přijel.

749.264 s R1246 přijíždí do Březnice, foto: Matouš VinšVagon po požáru odstavený v Dívčicích, foto: Matouš VinšInteriér vyhořelého vozu v Dívčicích, foto: Matouš VinšZáchody přežijí vše, foto: Matouš VinšI koše jsou docela odolné, foto: Matouš Vinš

Na krátký moment zastavujeme ve Zbudově a po chvilce už přijíždíme do Dívčic. Na nádraží již postává několik osamocených lidí, očividně čekajících na příjezd zdvojené regionovy z Temelína do Netolic. Do jejího příjezdu sice zbývá více jak půldruhé hodiny, ale nic jiného tu před ní nestaví. Vydávám se fotit vagon, který byl v Dívčicích odstaven po požáru. Zatím jsem jej viděl jen z projíždějícího vlaku a až teď si uvědomuji, jaký žár tam musel být. Rám vozu je prohnutý skoro na zem a z interiéru nezbylo téměř nic. Opatrně lezu dovnitř, schůdky naštěstí neshořely. Hned při prvním nadechnutí jsem rád, že žádné sklo nezůstalo na svém místě a vagonem proudí alespoň nějaký čerstvý vzduch. Pohledem na toaletu zjišťuji, že smradlavé záchody s dírou na koleje jsou téměř nezničitelné. I umyvadlo by se možná dalo ještě používat. Koženková kupé již takové štěstí neměla. Z vagonu se po požáru stal téměř velkoprostor, zůstaly jen náznaky oddílů na okrajích vozu. Po zemi se válí rezavé pružiny a velké množství střepů. Ještě že nosím kožené boty se silnou a tvrdou podrážkou… Procházím na opačný konec vozu, který byl poškozen nejméně, o to více však smrdí. Raději lezu ven, abych nemusel onen nepříjemný zápach čichat ještě několik týdnů z mého kabátu.

Jdu si projít alespoň kousek Netoličky – pochybuji, že se sem někdy v dohledné době ještě dostanu. Na poli mezi tratěmi 190 a 193 mne překvapilo velké hejno hus. Jejich focení ale po chvilce vzdávám, jsem moc daleko a blíže se jen tak nedostanu. Popocházím alespoň ke kilometrovníku s číslem 1.0 a poté se vracím zpět do stanice.

Vjezd do Dívčic, foto: Matouš VinšPohled od Dívčic směrem na Netolice, foto: Matouš VinšHusy na poli vedle trati 193, foto: Matouš Vinš

Je 14.30, vlak do Netolic by tu měl za chvíli být. Na nádraží přicházejí místní a na nástupišti již postává několik nedočkavých fotografů. Přibližně ve 14.45 přijíždí souprava dvou regionov – 814.134 a 814.135. Hned po jejím zastavení vyskakuje několik dalších fotografů a fotí si vlak před odjezdem z Dívčic. Mezi nimi je i kolega Michal Šimek, od kterého mám slíbeno, že mi bude držet místo. Svůj slib splnil, a tak společně usedáme do motorové části jedné z jednotek. Strojvedoucí přechází na druhou stranu, takže vlak je připraven k odjezdu, zatím jen s desetiminutovým zpožděním. Souprava se dává do pohybu, čeká nás dvacet minut cesty do třináct kilometrů vzdálených Netolic. Okolo trati se pohybuje relativně velké množství fotografů, někteří vlak předjíždějí auty. Na zastávkách mávají obyvatelé přilehlých obcí. Překvapuje mne, kolik se jich přišlo s tratí rozloučit. Po cestě s Michalem debatujeme o důvodech, proč byla tato trať odepsána a společně nadáváme na stav veřejné hromadné dopravy (nejen) v Jihočeském kraji.

Netolice, foto: Matouš VinšPřijíždíme do Netolic. Na nádraží se hemží veliký dav lidí – folklórní soubor v krojích, televize, rádio, novináři, maminky s dětmi, pamětníci, fanoušci železnice… Rychle vystupuji z vlaku, mám jen pár minut na vyfocení dokumentačních snímků. Velká část davu se tlačí do soupravy, ale už teď je jasné, že se tam všichni vejít nemůžou. Raději nastupuji zpět do zadní regionovy. Ozývá se píšťalka a vlakvedoucí dává signál k odjezdu. Cítíme, že se nás první jednotka snaží táhnout, avšak nehneme se z místa, regionovy odmítají spolupracovat. Přibíhá strojvůdce a restartuje naši jednotku. O chvíli později cítíme další snahu o rozjezd, ten se ale opět nedaří. Druhý pokus přinutit jednotky spolupracovat byl již úspěšnější, a tak opouštíme Netolice s 25 minutami zpoždění. Přes vlakový rozhlas k cestujícím mluví pan Pavel Kosmata, vrchní technolog KCOD České Budějovice. Bohužel regionova a dav lidí dělají takový hluk, že téměř nic neslyším.

„Pokračuje někdo na Prahu přes Příbram nebo do Českých Budějovic?“ ptá se vlakvedoucí po celé soupravě. Několik jedinců se asi našlo, tak se po chvíli dovídáme, že v Dívčicích mimořádně zastaví rychlík z Plzně do Brna i rychlík z Českých Budějovic do Prahy. Napadá mne, proč náš vlak nepředjet a nevyfotit ho na příjezdu do Číčenic? Společně s Michalem tedy přestupujeme do R 1253 a jedeme do Číčenic. Následuje rychlý přesun na zhlaví, kde se dělí tratě 190, 192 a 197. Jak se ukazuje, spěch nebyl nutný, regionovy přijíždí přibližně až po deseti minutách.

Po chvíli vlak odjíždí do Temelína a my se vracíme k nádražní budově v Číčenicích. Konečně je čas na svačinu, můj věčně hladový žaludek už se jí dožadoval delší dobu. Směrem na Budějovice projíždí uhelná ucelenka a deset minut nato zde již probíhá křižování rychlíků od Prahy a od Brna. Náš vlak by zde již měl také být, ale bohužel se mu nedaří krátit nabrané zpoždění. I on ale po chvíli přijíždí, a my se tak vydáváme možná na úplně poslední cestu do Netolic. Při rozjezdu opět zlobí dvojčlenné řízení, ale strojvůdce již naštěstí ví, jak na něj, a tak odjíždíme bez dalšího velkého zpoždění navíc. Někteří cestující drží v rukou plastové půllitry a popíjí slibované polotmavé pivo. Jeho zdroj se nám ale, bohužel, najít nepodařilo.

Jeden z posledních pravidelných vlaků v Netolicích, foto: Matouš VinšV Netolicích vystupuje většina lidí a nechává ve vlaku hlavně železniční fanoušky a nadšence. Opět rychle vybíhám ven a fotím asi můj poslední snímek pravidelného osobního vlaku ve stanici Netolice. Při nástupu zpět do soupravy vidím slibovaný sud – tedy spíše soudek – který je už, bohužel, prázdný. Ve stejné jednotce, jako my, se vyskytuje zmiňovaný pan Kosmata, a jelikož na smutečním oznámení o rušení provozu na trati 193 bylo psáno, že nám bude k dispozici a bude odpovídat na jakékoliv dotazy, zapojujeme se do již probíhající debaty. V duchu musím stále nadávat na konstrukci regionov, neboť hluk v nízkopodlažní části, kde se nacházíme, je opravdu dosti velký, a proto neslyším zdaleka vše, co bych slyšet chtěl. Vlakvedoucí opět prochází soupravu a ptá se, zda-li bude někdo přestupovat na rychlíky. Michal potřebuje stihnout ten na České Budějovice, neboť domů, do Českých Velenic, mu od tohoto rychlíku jede poslední přípoj. Dispečer ovšem rozhodl, že rychlík v Dívčicích nezastaví, a tak jej míjíme na půli cesty mezi Dívčicemi a Číčenicemi. Kolega má naštěstí v záloze ještě cestu přes Veselí nad Lužnicí, tak jej ujetí přípoje tolik netíží.

V Číčenicích máme asi půl hodiny času, a tak navštěvujeme hospůdku vedle nádraží a pokračujeme ve společné debatě. Dovídám se docela zajímavé věci, ale většinu z nich (zatím) nechci zveřejňovat. V 18.20 se loučím se všemi přítomnými a odcházím na rychlík. Poté již jen mávám vlaku, který se za chvíli vydá na dvě poslední cesty do Netolic, a vyčerpán odjíždím domů. Ovšem jestli byl tento den pro Netoličku skutečně posledním, se asi ještě nějakou dobu nedovíme. Můžeme jen doufat v lepší zítřky…


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 19.3.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.03.2011 (16:10)  
Neonym: ano, to je právě ten problém, že máme lokálky ve špatném stavu a rychlost nepřekračuje 50 km/h a na přejezdech kterých je na každém kroku plno 10 km/h. Autobus a vlak se má doplňovat, ne si konkurovat. Jenže dokud bude stav takový jaký je, jiné to nebude.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
20.03.2011 (12:15)  
mimochodem u nás není průser jen na lokálkách, ale například i na tom zmiňovaném spojení Pha-Plzeň. Teď se do koridoru lejou miliardy ale pořád bude rychlejší využít dálnici. Moc bych si přál, aby v tomhle železnice jednou zvítězila. Jen mě mrzí, že to nebude nejspíš ani za 50 let, ale třeba budu jednou překvapen
registrovaný uživatel Neonym  mail  
20.03.2011 (12:09)  
Já si myslím, že naše železniční síť je z celkového hlediska ve velice špatném stavu. Vím, že ve většině ste tady proti rušení lokálek, jako je třeba tato. Ale co se dá dělat? Vždyť u nás je tolik tratí, kde je rychlost stále okolo 50ti, místy až 10km/h. Vedle toho může jet autobus rychleji, levněji, kratší vzdálenost a neochromí ho kdejaká mimořádnost. Potom nevidím smysl v tom, udržovat takovou lokálku. Samozřejmě, by potom musel železniční dopravce společně s tím autobusovým, řešit přípoje v dopravních uzlech, aby nikdo nestrádal(koneckonců dopravu objednává kraj(stát)). A co železnice? Vlak je oproti busu dražší, takže co s ním? Vymyslet, kam se vyplatí. A jakou může mít výhodu? Rychlost, komfort, kapacitu. Takže pokud chci jet třeba z Phy do Plzně, tak bych se měl rozhodovat jen v jedné věci. Mám na vlak? Nemám na vlak? Jinak by vše mělo být jasné. Vlak je rychlejší, mnohem pohodlnější a má lepší image. Jenže dnes je to bohužel takto: Autobus je levnější, rychlejší, luxusnější, atd. Podle mě by SŽDC mělo vytvořit kvalitní páteřní železniční síť Pha-Krajská města a z nich bývalá okresní. A v okresech by se měly starat autobusy, popř. kde to vyžaduje poptávka, tak vlaky(vlaky jako např. ta Pesa a ne Brejlovec se 2mi Bčky, který se nevyplatí ani při plné obsazenosti). Ale vlak s autobusem by se měl prostě doplňovat a ne si konkurovat. Bohužel dnešní poptávku po rychlosti není zatím železnice téměř nikde schopna naplnit. Mezi Phou a Ovou ano, a jak tam ty vlaky jezdí často a plné.
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.03.2011 (8:28)  
@ 240.025:

mimochodem, kdyz si tu prezentaci projdes poradne, tak te v ni musi zarazit, s jakou eleganci je ta demagogie podana:

jizdne ve VRT na danych popsanych usecich v one studii se pohybuje kolem 30 eur. a me by zajimalo, kdyz tak srdceryvne vysvetluje, jak by to ozivilo cestovani lidi za praci treba ze severnich cech, tak me by fakt zajimalo, jak ten zamestnanej, kterej v praze dostane prumernou mzdu 25000 korun, bude platit 30 eur minus nejaka sleva denne - to uz fakt nema obdoby. navic, je tam jasne zmineno, ze VRT by mela byt v rezimu ZVS, coz by byl snad jeste vetsi pruser, nez jaky mame na zeleznici ted - protoze investice a nasledna udrzba plus uhrady ZVS by automaticky znamenaly stop pro dalsi regionalni trate, o kterych slegr v te studii tak srdnate plane.

proste - paskvil. nedodelanej, sitej hrokou predvolebni jehlou, zelene demagogickej.

achjo.
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.03.2011 (8:13)  
@ 240.025:

ta petrova prezentace, kterou jsi tu predlozil, je stara cca 5 let, osobne jsem ji videl na jednani SZ o budoucnosti zeleznicni dopravy v CR v lete roku 2007...

na te slezine jsem se s petrem a jeho asistentem docela huste pohadal, protoze oba disponuji obecne znamymi fakty, ale uz nejsou (a nebyli) ochotni jit do detailu - coz je imho pozustatek tehdejsi pritomnosti petra slegra jako namestka na md.

ta jeho studie, nebo prezentace, ovsem ponekud divne micha fakta, navic postavena na principu demagogickych tvrzeni typu: ve SFDI je rocne 150 mld korun, tak proc je nevyuzit na stavbu VRT? kdyz jsem mu polozil tenkrat dotaz, jestli se neblaznil a z ceho by pak chtel investovat opravy silnic a dalnic po nasledcich zimy, odpovedel, ze si automobiliste muzou pockat, az tech penez bude vic. kdyz jsem se ho zeptal, na zaklade jakych faktu si troufl stanovit cenu jizdneho ve VRT vlacich tak, jak ji stanovil, jeho asistent mi odpovedel, ze vychazeli z obecne znamych faktu provozovatelu VRT v zahranici. kdyz jsem mu odargumentoval, ze to snad ani nemuze myslet vazne, michat spotrebni kos HDP v SRN a spotrebni kos HDP v CR v souvislosti s kupni cenou v SRN a CR,obvinil mne, ze jsem naprosto mimo stranicke linie a nemel bych se k zeleznici a doprave jakkoliv dale vyjadrovat...

proste a jednoduse. diskuse o VRT je velice potrebna ve vztahu k budoucnosti. ale urcite bych si dal pozor na to, abych VRT obhajoval s pomoci prezentace, ktera byla onehdy vyrobena ciste ucelove (a je to na ni i krasne videt...), navic je podlozena katastrofalni demagogii, ve ktere petr slegr smichal snad vsechno mozne dohromady - jabkama a hruskama pocinaje, bramborama a repkou olejnou konce (ano, i o repce, jako zasadnim pestitelskem produktu v CR tam padla rec. jak to dopadlo vidime dnes vsichni, nasledku jsou do radu miliard rocne ve ztratach...).

takze ano, pojd do diskuse o VRT, rad se ji zucastnim. ale ucin tak s vlastnim nazorem, ne s pomoci studie, ktera je naprosto, ale naprosto mimo misu...
registrovaný uživatel Honza  mail  
19.03.2011 (23:26)  
240.025: pokud by to fungovalo skutečně takhle, tak by to bylo super, ale všichni víme, jak to u nás chodí, projekty které měly už několik let stát se nejspíš odsunuly do ztracena.
19.03.2011 (22:59)  
Honzo, po VRT. A VRT mají být jako doplněk pro koridory, koridor je svými parametry vhodný leda tak pro regionálku včetně rychlé meziregionálky, ale pro dálkovou a meziměstskou fakt ne.

Z Ústí po NOVÉ TRATI, rovné a pokud možno na 350.

VRT vyřeší ZEJMÉNA VNITROSTÁTKU, zvýší se poptávka po přepravě a lidi konečně přesednout z aut do konkurenceschopného vlaku, musíme nabídnout lidem něco nového, a ne jen nadávat, jak to jsou zlí gumokolisti a nejsou ochotni jet vlakem, který jede skoro 3 hodiny z Prahy do Brna když mohou jet 2 hodiny po dálnici.

Po výstavbě VRT včetně přípojných tratí bude možné jet třeba z Mostecko-Chomutovské aglomerace do centra Prahy zhruba hodinu a zatraktivní se denní dojížďka do Prahy, například klesne nezaměstnanost v daných regionech, během výstavby nových železnic přibude mnoho SMYSLUPLNÝCH pracovních míst, Škodovka se snad naučí něco vyrábět:-)

Dále, koridory se zatraktivní volnou kapacitu pro lukrativní nákladní expresy, klidně i transevropského charakteru. Jsme ve středu Evropy, ale pro železniční dopravce jsme spíše "hit sun liones". Bohužel správci železnic si neumí spočítat, kolik by provoz nákladních expresů vydělal... :(

Z hlediska osobní mezistátky se může stát, že nás začnou objíždět vlaky ve stopě legendární Vindobony, jelikož to bude po dostavbě nových tratí v Německu a Rakousku rychlejší... Po dostavbě VRT se dostaneme na jízdní dobu Vídeň - Berlín přes Prahu na zhruba 4 hodiny, což je téměř konkurence schopná jízdní doba letadlu, pokud zauvažujeme hodinu na cestu z centra + odbavení na obou letištích a hodinový let... Při letu musíte počítat s neproduktivním časem a neustálým změnám prostředí, při cestě rychlým vlakem máte zhruba 4 hodiny klid na odpočinek/práci. Dále se zatraktivní samotná cesta mezi Prahou a Berlínem a Prahou a Vídní na zhruba 2 hodin... a můžu pokračovat dál, viz prezentace...
registrovaný uživatel Honza  mail  
19.03.2011 (21:49)  
240.025: na stávajícím koridoru z Prahy do Ústí pod půl hodiny, tak to bych chtěl opravdu vidět. Leda letadlem.
registrovaný uživatel Honza  mail  
19.03.2011 (21:44)  
240.025: jenže to by ta VRT nesměly být místo těch koridorů
19.03.2011 (21:39)  
Ale to je kravina. Koridory se uvolní výstavbou VRT, po které se bude jezdit pod hodinu z Prahy do Brna a pod půlhodinu z Prahy do Ústí... Veškerá, případně většina dálkovky pojede po VRT a nebude problém s kapacitou
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko